صف فروش دلاربرگشت؛ دلار برگشت؟

برخی از تحلیلگران انتظار دارند که اقدام اسرائیل چون به موفقیت نرسیده می‌تواند موجب تقویت جبهه فروش در معاملات ارز در روز جاری شود

 صف فروش دلاربرگشت؛ دلار برگشت؟

قیمت دلار در هفته پایانی فروردین با بازدهی مثبت به کار خود پایان داد. این اسکناس در یک‌ماهه اخیر بیش از چهار هزار و ۶۰۰ تومان گران شد. تحلیلگران اقتصادی با وجود آرامش برقرارشده در حوزه سیاسی، معتقدند دلار در نیمه کریدور ششم کف‌سازی کرده است.

قیمت دلار در هفته پایانی فروردین در کانال ششم از کریدور ششم نوسان داشت. معامله‌گران آرام شدن اوضاع سیاسی و فروکش کردن تنش میان ایران و اسرائیل را دلیل ثبات قیمت اسکناس آمریکایی در نیمه کریدور ششم می‌دانند.

گفتنی است دلار به عنوان لیدر دیگر بازارها در یک‌ماهه فروردین سریع‌ترین اثر را از تنش‌های سیاسی میان ایران و اسرائیل گرفت و در کمتر از یک هفته چهار هزار و ۶۰۰ تومان گران شد. هرچند در روزهای بعد این اسکناس نوسانات کاهشی پیدا کرد، اما دلار به منطقه قیمتی قبلی برنگشت و در محدوده جدیدی کف‌سازی کرد.

​قیمت دلار در شروع نخستین روز اردیبهشت در روندی رنج، نوسان داشت و کاهش مختصر ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد. معامله‌گران معتقدند اوضاع آرام سیاسی و تلاش بازارساز، مانع رشد بیشتر قیمت اسکناس دلار شده است.

قیمت دلار امروز با کاهش محدودی در کف کانال ششم از کریدور ششم نوسان داشت.

معامله‌گران همچنان به اخبار سیاسی توجه ویژه‌ای دارند و معتقدند تلاش بازارساز برای ثبات قیمت دلار این اسکناس را در روند رنج قرار داده است. کاهشی‌های بازار نیز امید دارند روند نزولی بازار ارز با تزریق اخبار مساعد سیاسی سرعت بگیرد.

برخی از تحلیلگران انتظار دارند که اقدام اسرائیل چون به موفقیت نرسیده می‌تواند موجب تقویت جبهه فروش در معاملات ارز در روز جاری شود قیمت دلار در آخرین روز معاملاتی فروردین، نوسان افزایشی داشت و به کانال ششم از کریدور ششم صعود کرد. معامله‌گران، نوسانات بازار ارز را روند نمی‌دانند و معتقدند قیمت دلار در منطقه‌ای مشخص در نوسان است و این خواست بازارساز است که با ارزپاشی، قیمت دلار را کنترل کند.

معامله‌گران سکه و ارز هفته گذشته را با نگرانی پشت سر گذاشتند چرا که پس از حمله تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل، یک احتمال از ادامه درگیری‌های نظامی مستقیم پررنگ شد و همین مسئله موجب نوسان قیمت در هفته قبل شد.

به گفته برخی رسانه‌ها در بامداد روز جمعه اسراییل یک حمله محدود علیه ایران انجام داد که به خاک ایران نرسید و توسط پدافند هوایی ایران در عراق سرنگون شد. با توجه به اینکه فضاسازی‌ها نسبت به پاسخ احتمالی اسرائیل بسیار پررنگ‌تر از حمله بامداد صبح جمعه بود، نگرانی‌ها در بازار ارز تا حدودی خنثی شد و قیمت دلار دیجیتال از سقف روزانه خود نزدیک دو هزار و ۸۷۵ تومان کاهش یافت و در ابتدای کانال ۶۶ هزار تومان جای گرفت.

برخی از تحلیلگران انتظار دارند که اقدام اسرائیل چون به موفقیت نرسیده می‌تواند موجب تقویت جبهه فروش در معاملات ارز در روز جاری شود 

چه قیمتی برای دلار منصفانه است؟

روز گذشته جک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا گفت که واشنگتن طی روزهای آتی، تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال خواهد کرد.

این مقام آمریکایی مدعی شد که این تحریم‌ها برنامه موشکی و پهپادی و سازمان‌ها و نهادهایی که از سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران پشتیبانی می‌کنند را در بر خواهد گرفت و واشنگتن انتظار دارد تا متحدانش نیز از این اقدام آمریکا پیروی کنند.

برخی معامله‌گران دلیل افزایش ۸۰۰ تومانی قیمت دلار در روز پنجشنبه ۳۰ فروردین را همین سیگنال سیاسی می‌دانند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی می‌گویند اگر قیمت دلار در ماه‌های آتی به انتهای کریدور ششم برسد، قیمت منصفانه‌ای است، زیرا قیمت و ارزش به هم چسبیده است. آنها چشم‌انداز برجام را متعاقب رخدادهای سیاسی اخیر، از دست رفته می‌دانند.

ترس بورس می‌ریزد؟

سازمان بورس محدودیت دامنه نوسان را پس از سه روز کاری یکشنبه ، دوشنبه و سه شنبه که قبلا مصوب شده را تنها برای روز چهارشنبه و تنها برای یک روز تمدید کرده بود.

علیرضا ناصر پور نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس به خبرنگار بورس ۲۴ گفته که تصمیم جدیدی در خصوص تداوم محدودیت دامنه نوسان اتخاد نشده و فردا این محدودیت به روال عادی خود یعنی ۷ درصد شرکتهای بازار اول ، ۵ درصد شرکتهای بازار دوم و ۳ درصد تابلو زرد بازار پایه فرابورس بازخواهد گشت. بازار سرمایه در هفته گذشته به دلیل افزایش ریسک‌های منطقه‌ای عقب‌نشینی کرد و بازارساز برای کنترل اثر تنش‌ها بر بازار سرمایه دامنه نوسان بازار سرمایه را به مثبت و منفی یک درصد محدود کرد. در پایان هفته دیگر بیانیه‌ای برای ادامه محدودیت دامنه نوسان منتشر نشد و نایب رییس هیئت مدیره سازمان بورس از بازگشت بورس به روال عادی سخن می‌گوید.

با توجه به بازدهی منفی بورس در هفته گذشته و با توجه به کاهش سطح ریسک‌های منطقه‌ای انتظار می‌رود بازار سرمایه به‌ زودی به تعادل برسد.

تتر ریخت

قیمت تتر در معاملات شبانه کاهش یافته و این رقم ها نشان میدهد که دلار پتانسیل کاهش قیمت تا کانال ۶۵ هزار تومانی را. دارد.

در چنین شرایطی اونس جهانی طلا که پیشتر با افزایش تنش‌های منطقه‌ای خاورمیانه رشد کرده بود همچنان موقعیت خود را حفظ کرده و کمی رشد کرده که می تواند مانع از کاهش جدی طلا در صورت تعادل در دلار شود.

منبع : اکو ایران - تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 134042

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر