گوجه گران‌تر از دلار

گوجه رکورددار گرانی و تورم در آذر ماه شد!بادمجان در دولت رئیسی چقدر افزایش یافت؟

داده‌های رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که در طول 27 ماه فعالیت دولت ابراهیم رئیسی، قیمت گوجه فرنگی 319 درصد رشد داشته است. این محصول همچنین رکورددار تورم در آذر 1402 شناخته می‌شود.

 گوجه رکورددار گرانی و تورم در آذر ماه شد!بادمجان در دولت رئیسی چقدر افزایش یافت؟

داده‌های رسمی مرکز آمار حاکی از آن است که در طول ۲۷ ماه فعالیت دولت ابراهیم رئیسی، قیمت گوجه فرنگی ۳۱۹ درصد رشد داشته است. این محصول همچنین رکورددار تورم در آذر ۱۴۰۲ شناخته می‌شود. همچنین با یک حساب کتاب سرانگشتی می‌توان دریافت که از زمان آغار به کار دولت سیزدهم تا پایان آذر ۱۴۰۲ طبق داده‌های رسمی دولت قیمت بادمجان رشد ۱۴۲ درصدی را تجربه کرده است. بدین ترتیب در ۲۷ ماه گذشته قیمت بادمجان به‌طور میانگین هر ماه ۵.۲ درصد رشد داشته است. 

 گوجه فرنگی رکورددار گرانی در آذر ماه شد. آخرین گزارش منتشرشده از سوی مرکز آمار‌، به‌عنوان مرجع رسمی دولت، از متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری نشان می‌دهد که طی آذر ۱۴۰۲ تورم ماهانه و نقطه‌ای گوجه فرنگی ۶۹ و ۱۵۶ درصد بوده است. بدین ترتیب این محصول نسبت به آبان ماه پس از هندوانه در رتبه دوم قرار دارد و نسبت به آذر سال قبل با اختلاف در صدر تورم کالاهای خوراکی ایستاده است. 

میانگین قیمت این کالا در ماه مورد اشاره ۳۳ هزار و ۹۹۲ تومان محاسبه شده است. بدین ترتیب که حداقل قیمت محدوده ۲۶ هزار و ۳۷۵ تومان و حداکثر آن رقم ۴۳ هزار و ۵۹۲ تومان را به تصویر می‌کشد.

گوجه گران‌تر از دلار

به‌رغم اینکه مراکز دولتی حداکثر قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی در مناطق شهری را 43 هزار و 592 تومان محاسبه کرده‌اند، در بررسی‌های میدانی از برخی خرده‌فروشی‌های تعدادی از مناطق تهران مانند جردن یا میرداماد قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی از 50 هزار تومان، یعنی معادل یک دلار هم عبور کرده و تا 70 هزار تومان هم به فروش می‌رسد.  

اکنون در حالی گوجه فرنگی با چنین ارقامی به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد که در شهریور 1400، یعنی زمانی که دولت ابراهیم رئیسی روی کار آمد، میانگین قیمت این محصول توسط مرکز آمار ایران 8109 تومان محسابه شده بود. در آن مقطع حداقل قیمت گوجه در محدوده 6959 تومان و حداکثر آن روی رقم 9916 تومان قرار داشت. 

بدین ترتیب پس از 27 ماه از شروع فعالیت رسمی دولت سیزدهم می‌گذرد، هر کیلو گوجه فرنگی طبق داده‌های رسمی دولت 319 درصد رشد داشته است. 

گرانی گوجه ارتباطی به سرما ندارد

البته در این بین احتمالاً توجیه دولت این است که به علت شروع فصل سرما افزایش قیمت محصولات صیفی همچون گوجه طبیعی است و هر سال اتفاق می‌افتد. اما اگر نگاهی به ماه مشابه سال 1399 که هنوز فعالیت دولت سیزدهم آغاز نشده بود، نشان می‌دهد که در آذر آن سال تورم گوجه فرنگی منفی بود و این کالا بیش از هر کالای دیگری ارزان شده بود. 

در مقطع مورد اشاره تورم نقطه‌ای گوجه فرنگی حدود منفی 20 درصد بود و فقط شاخص تورم فلفل دلمه رقم کمتری را نشان می‌داد. بدین معنا که در آذر 1399، گوجه نسبت به آذر 1398 حدود 20 درصد ارزان شده بود. 

در بخش تورم ماهانه نیز گوجه فرنگی تنها محصولی بود که در آن ماه تورم منفی داشت و قیمت آن نسبت به آبان همان سال 8.7 درصد کاهش یافته بود. در نتیجه این ارتباط گرانی گوجه به فصل سرما، بر مبنای آمار دولتی به نظر توجیه و بهانه‌ای بیش نیست. به‌ویژه آنکه در آذر 1399 بسیاری از شهرهای کشور بارش برف را هم تجربه کرده بودند، اما در آذر امسال حتی شهرهای سردسیری نظیر اردبیل و تبریز هم سفیدپوش نشدند و بسیاری از شهرهای کشور زمستان گرمی را پشت سر می‌گذارند. 

قیمت بادمجان در دولت رئیسی چقدر افزایش یافت؟

بررسی داده‌های جدید مرکز آمار از رشد 142 درصدی قیمت بادمجان از شهریور 1400، یعنی زمان آغاز رسمی فعالیت دولت ابراهیم رئیسی، تا پایان آذر 1402 حکایت دارد.

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور طی آذر 1402 اخیراً از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد که بر اساس آن تورم بادمجان در بازه ماهانه 8.1 درصد و در بازه یک‌ساله (نقطه‌ای) 73.3 درصد بوده است. بدین ترتیب این محصول کشاورزی در شاخص تورم ماهانه و نقطه‌ای به‌ترتیب در رده‌های نهم و هشتم قرار گرفته است تا از رکوردداران گرانی خوراکی در آذر امسال باشد. 

بر اساس داده‌های مرکز آمار، متوسط قیمت بادمجان در مناطق شهری 21 هزار و 924 تومان ثبت شده است. طی آذر ماه حداکثر قیمت این محصول 26 هزار و 595 تومان و حداقل آن 16 هزار و 724 تومان بود. 

اکنون که 27 ماه از زمان آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم می‌گذرد، در حالی میانگین قیمت بادمجان به 21 هزار و 924 تومان رسیده که در شهریور 1400، یعنی زمانی که رئیسی و تیمش کابینه را تحویل گرفتند، طبق مستندات مرکز آمار میانگین قیمت این محصول 9037 تومان محاسبه شده بود. در آن مقطع گران‌ترین بادمجان 11 هزار و 979 تومان و ارزان‌ترین آن 6623 تومان قیمت داشت. 

رشد ۱۴۲ درصدی قیمت بادمجان در ۲۷ ماه! 

با یک حساب کتاب سرانگشتی می‌توان دریافت که از زمان آغار به کار دولت سیزدهم تا پایان آذر 1402 طبق داده‌های رسمی دولت قیمت بادمجان رشد 142 درصدی را تجربه کرده است. بدین ترتیب در 27 ماه گذشته قیمت بادمجان به‌طور میانگین هر ماه 5.2 درصد رشد داشته است. 

منبع: تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 121201

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر