قیمت گندم تعیین شد | قیمت ۳۲ قلم محصول کشاورزی چه زمانی اعلام می شود

قیمت ۳۲ قلم محصول اساسی کشاورزی تعیین شد| وزارت جهاد قیمت‌ها را اعلام می کند

قیمت گندم  تعیین شد | قیمت  ۳۲ قلم محصول کشاورزی چه زمانی اعلام می شود

 اعضای شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، در جلسه امروز(چهارشنبه) قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی، از جمله گندم را برای سال زراعی جدید تعیین کردند.

، براساس قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی، به منظور حمایت از تولید محصولات اساسی کشاورزی و ایجاد تعادل در نظام تولید و جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی وضرر و زیان کشاورزان، دولت موظف است همه‌ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندر، پنبه وش، دانه‌های روغنی، چای، سیب‌زمینی، پیاز و حبوبات) را تضمین کند.

همچنین در تبصره یک این قانون آمده است که شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی موظف است همه‌ساله قیمت خرید تضمینی محصولات فوق‌الذکر را با رعایت حداقل قیمت خرید تضمینی را براساس هزینه‌های واقعی تولید و سود متعارف؛ حفظ رابطه مبادله داخل و خارج بخش کشاورزی؛ آخرین نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران؛ هزینه تمام شده محصول مشابه وارداتی شامل هزینه خرید در مبدأ، هزینه‌های حمل و نقل، تعرفه‌های وارداتی، هزینه‌های حمل داخلی کشور و سایر هزینه‌های مترتب بر واردات محصول مشابه؛ را حداکثر تا انتهای تیر تعیین کند. اکنون بعد از گذشت ۵۳ روز تاخیر، قیمت محصولات اساسی تعیین شده است.

طبق همین قانون مصوبات شورا پس از تأیید وزیر جهاد کشاورزی لازم الاجراست و قیمت‌های مصوب و سایر مصوبات شورا حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ تصویب توسط رئیس شورا برای اجراء، ابلاغ و از طریق رسانه‌ها اعلان می‌شود؛ و حالا باید منتظر بود تا وزیر جهاد کشاورزی قیمت‌های تعیین شده را اعلام کند. شورای قیمت گذاری متشکل از ۱۱ عضو از بخش دولتی و خصوصی است

قیمت گندم باید چقدر باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هنوز هیچ نرخی که بتوان آن را به قیمت گندم در سال زراعی جدید نزدیک دانست، به صورت رسمی اعلام نشده. این در حالی است که بیش از ۵۰ روز از موعد قانونی تعیین نرخ خرید تضمینی این محصول استراتژیک گذشته.

 

با وجود این چندی پیش خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاهی مدعی شد که احتمالا قیمت گندم برای خرید تضمینی، حدود ۲۳ هزار تومان تعیین می‌شود.

فعالان صنفی حوزه کشاورزی هم قیمت مناسب برای گندم را حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان می‌دانند و تاکید می‌کنند در هر صورت قیمت نهایی نباید از ۲۰ هزار تومان کمتر باشد.

در سال زراعی پیشین، نرخ خرید تضمینی گندم به محل اختلاف میان دولت و کشاورزان تبدیل شد و مشخص نیست که آیا امسال شورای قیمت‌گذاری می‌تواند نظر گندمکاران را جلب کند یا خیر.

این بار دستور رئیسی در مورد گندم اجرایی می‌شود؟

تجارت نیوز نوشت : در این میان، با وجود اختلاف نظر در مورد قیمت گندم، امسال خرید تضمینی این محصول رکودشکن بود. اما ماه‌‌هاست که مشکل دیگری شکل گرفته؛ تاخیر در پرداخت طلب گندمکارانی که محصول خود را به دولت فروخته‌اند. این موضوع با گلایه‌های زیادی از سوی کشاورزان مواجه شده است به گونه‌ای که برخی از آنها می‌گویند در سال زراعی جدید یا محصول دیگری را کشت می‌کنند یا تولیدات خود را به دولت نمی‌فروشند.

اما این مشکل چرا ایجاد شد؟ ماجرا این بود که مسئولان دولتی، در محاسبه میزان اعتبار لازم برای خرید تضمیمنی گندم اشتباه کردند و نمایندگان مجلس نیز حاضر به تصویب دوفوریت لایحه اصلاح بودجه نشد. در نتیجه با وجودی که قیمت گندم ۱۵ هزار تومان تعیین شده بود اما دولت محصول کشاورزان را به صورت علی‌الحساب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کرد.

پس از آن و با مدت‌ها تاخیر، مقامات مسئول در چند نوبت اعتباراتی را تامین و بخشی از طلب گندمکاران را پرداخت کردند اما هنوز نتوانسته‌اند به صورت کامل خرید تضمینی گندم را با آنها تسویه کنند.

پیش از این، چند مقام دولتی اواخر شهریور را موعد نهایی پرداخت کامل طلب کشاورزان اعلام کرده‌اند. با وجود این، رئیس دولت سیزدهم نیز اخیرا دستور داده است که تا پایان ماه جاری تسویه حساب با آنها انجام شود. این در حالی است که سیدابراهیم رئیسی یک بار نیز در اردیبهشت دستور اصلاح قیمت گندم (۱۵ هزار تومان) را داده بود که عملی نشد. حالا باید منتظر ماند و دید که آیا دومین دستور امسال او در مورد گندم اجرایی می‌شود یااین مورد نیز روی زمین می‌ماند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106000

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر