مجلس دست آموزش و پرورش در رتبه بندی معلمان را رو کرد

مرکز پژوهش های مجلس بدهی آموزش و پرورش به فرهنگیان ۴۴ هزار میلیارد تومان است!

مجلس دست آموزش و پرورش در رتبه بندی معلمان را رو کرد

بدهی نجومی وزارت به معلمان / 

بیشترین بدهی وزارت آموزش و پرورش مربوط به معوقات «فوق العاده رتبه بندی نیمه دوم سال ۱۴۰۰» فرهنگیان است. بعد از آن، رقم قابل توجهی که از تکالیف این وزارتخانه است و در پرداخت آن تاخیر شده، «مابه التفاوت پاداش پایان خدمت و مرخصی ذخیره سال ۱۴۰۰» است.

به گزارش مرکز پژوهش مجلس، مجموع بدهی های سال ۱۴۰۲ و بدهی های انباشته تا پایان سال گذشته وزارتخانه آموزش و پرورش بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است، که معادل ۱۶ درصد از کل بودجه وزارتخانه در سال جاری می باشد.

 بیشترین بدهی وزارت آموزش و پرورش مربوط به معوقات «فوق العاده رتبه بندی نیمه دوم سال ۱۴۰۰» فرهنگیان است. بعد از آن، رقم قابل توجهی که از تکالیف این وزارتخانه است و در پرداخت آن تاخیر شده، «مابه التفاوت پاداش پایان خدمت و مرخصی ذخیره سال ۱۴۰۰» است.

آموزش و پرورش

 خبر شیرین برای فرهنگیان / معلمان خانه دار می شوند

 

هفته گذشته علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که در مهرماه ۱۴۰۲، تعداد ۲۰۳ هزار معلم کمبود داشتیم. او افزود: "نتایج آزمون استخدام معلمان با تأخیر اعلام شد و برای کنترل کمبود معلم در مهر ۱۴۰۳، چند راهکار اتخاذ کردیم."

وی افزود: امسال حدود ۱۰۵ هزار ردیف استخدام به آموزش و پرورش اختصاص یافته است و بر این اساس ۳۲ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و  ۷۲ هزار نفر از طریق آزمون استخدامی، جذب خواهند شد.

فرهادی ادامه داد: افراد پذیرفته شده در مرحله اولیه آزمون استخدامی در ماه‌های خرداد و تیر در کانون‌های ارزیابی بررسی و پس از آن نتایج نهایی اعلام خواهد شد، در ماه‌های مرداد و شهریور هم دوره آموزشی این افراد در دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد تا با آمادگی نسبی اول مهر به کلاس‌های درس بروند.

پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: اضافه کار معلمان شاغل و بازنشسته به صورت ساعات حق‌التدریس یکی از روش‌های جبران کمبود معلم است، پیش‌بینی می‌کنیم امسال حدود ۶۷ هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته شوند اما تلاش می‌کنیم بازنشستگی معلمان را به تأخیر انداخته و ادامه تدریس آنها را تمدید کنیم.

فرهادی بیان کرد: تلاش می‌کنیم معلمان علاوه بر ۲۴ ساعت تدریس موظف در هفته، ساعاتی را هم به عنوان حق‌التدریس فعالیت داشته باشند. هم اکنون از هر ۱۰ نفر معلم دو نفر به صورت اضافه تدریس فعالیت می‌کند و انگیزه کافی ندارند، هزینه ساعت حق‌التدریس معلمان ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است بنابراین به لحاظ مالی انگیزه لازم را ندارند.

وی افزود: افزایش هزینه پرداختی به معلمان بابت ساعات حق‌التدریس را به شورای حقوق و دستمزد پیشنهاد دادیم که از آن استقبال شد و نرخ حق‌التدریس معلمان دو برابر خواهد شد. هم‌اکنون ارتباط خوبی بین وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی شکل گرفته که علت آن هم شفافیت و ارائه آمار دقیق است.

همچنین چندی پیش علی فرهادی با اعلام اینکه در سال گذشته تصمیم گرفته شد که مجوز به کارگیری دوباره بازنشستگان براساس تصمیم سران قوا صادر شود، اظهار داشت: در این تصمیم، ظرفیت استخدام ۷۰ هزار معلم بازنشسته با فعالیت ۲۴ ساعت در هفته در مدارس دولتی تعیین شد.

وی با بیان اینکه از ۷۰ هزار مجوز ظرفیت اخذ شده، تنها ۳۴-۳۵ هزار نفر از آن استقبال کردند افزود: علت این استقبال کم، پایین بودن نرخ حق التدریس‌ها است.

سخنگوی وزارت آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه پرداخت حق التدریس در مدارس دولتی انجام می‌شود ادامه داد: افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان در دستور کار شورای حقوق و دستمزد قرار گرفته است.

وی پیش از این در گفته بود: افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان تصویب می‌شود چرا که سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه با آن موافق هستند که با این کار معلمان ماده ۲۸ کمتری استخدام می‌شوند چرا که نیاز مدارس به معلم از روش‌های حق‌التدریس تامین می‌شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند تا در صورت نیاز، نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته و افراد دارای سابقه خرید خدمتی و حق‌التدریسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزش‌یاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی، به صورت حق التدریسی اقدام کند و با تصویب بند خ تبصره ۱۵ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند:

خ- وزارت آموزش و پرورش در صورت نیاز، مجاز است نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته (تا ۲۴ ساعت در هفته) و افراد دارای سابقه خرید خدمتی و حق‌التدریسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی، به صورت حق التدریسی اقدام کند.

.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 136973

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر