وزیر جهاد جلسه تعیین قیمت گندم را لغو کرد/خرید تضمینی گندم چقدر پیشنهاد شد؟

شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، قرار بود روز گذشته قیمت 32 قلم محصول کشاورزی از جمله قیمت گندم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تعیین کند، اما مذاکرات باز هم به نتیجه نرسید‌.

وزیر جهاد جلسه تعیین قیمت گندم را لغو کرد/خرید تضمینی گندم  چقدر پیشنهاد شد؟

قیمت گندم همچنان نامعلوم است«چهارشنبه، 22 شهریور» وعده جدید برای زمان تعیین قیمت گندم در سال زراعی جدید است  با این حال خرید تضمینی گندم همچنان نامعلوم است هر چند نمایندگان صنفی گندمکاران تا کنون گمانه‌زنی‌هایی را در این مورد مطرح کرده‌اند. آنها، قیمت گندم برای خرید تضمینی این کالای اساسی را حدود 20 تا 25 هزار تومان می‌دانند

.در این شرایط، برخی از فعالان صنفی حوزه کشاورزی بحث نرخ نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید را پیش کشیده‌اند و به رقم  23 تا 25 هزار تومان اشاره کرده‌اند. اما آیا دولت با این قیمت گندم موافقت می‌کند؟

قیمت گندم چند می شود؟

   «چهارشنبه، 22 شهریور» وعده جدید برای زمان تعیین قیمت گندم در سال زراعی جدید است. رئیس بنیاد ملی گندمکاران، مسئول سازمان برنامه و بودجه را عامل تاخیر در اعلام نرخ تضمینی گندم می‌داند. اما قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم چقدر است؟

سال به نیمه رسیده است و دولت نه پول خرید تضمینی گندم را به صورت کامل به کشاورزان پرداخت کرده و نه تصمیمی در مورد قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی 1403-1402 گرفته است. برای هر دو مورد هم هفته‌هاست که مقامات دولتی و نمایندگان صنفی کشاورزان به گندمکاران وعده می‌دهند اما هنوز تکلیف هیچ کدام مشخص نیست.

در جدیدترین وعده‌ها، چند روز پیش، سعید راد مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، ادعا کرد مابقی طلب کشاورزان «به زودی» به آنها پرداخت می‌شود. امروز هم عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفته است که اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم به چهارشنبه هفته جاری موکول شد.

آنگونه که باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داده، عطااله هاشمی گفته است: «با وجودی که قرار بود جلسه شورای قیمت گذاری فردا دوشنبه ۲۰ شهریور تشکیل شود، اما به دلیل برنامه وزیر جهاد مبنی بر دیدار با مقام معظم رهبری جلسه تعیین نرخ به روز چهارشنبه موکول شد.»

او البته از تاخیر در اعلام نرخ گندم نیز انتقاد کرده و رئیس سازمان برنامه و بودجه را مسئول بلاتکلیفی کشاورزان در این زمینه دانسته است. هاشمی گفته: «رئیس سازمان برنامه و بودجه با منحرف کردن بحث و تغییر ماهیت‌ها و عنوان کردن برخی دلایل، اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات را به تعویق انداخته است.»

قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم چقدر است؟

با وجودی که دولت هنوز تصمیمی در مورد نرخ خرید تضمینی گندم نگرفته است اما نمایندگان صنفی گندمکاران تا کنون گمانه‌زنی‌هایی را در این مورد مطرح کرده‌اند. آنها، نرخ مناسب برای خرید تضمینی این کالای اساسی را حدود 20 تا 25 هزار تومان می‌دانند و تاکید می‌کنند که قیمت گندم تحت هر شرایطی نباید کمتر از 20 هزار تومان تعیین شود.

امروز هم هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران، گفته است: «نرخ خرید تضمینی گندم برمبنای شاخص هزینه‌های تولید و احتساب سود متعارف، ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ تورم ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان است، همچنین بر مبنای قیمت‌های جهانی و هزینه‌های جانبی و نرخ واقعی دلار، قیمت خرید گندم بالای ۲۰ هزار تومان است که حال باید منتظر ماند و دید که در جلسه روز چهارشنبه شورا به چه جمع‌بندی می‌رسد.»

در این میان، چندی پیش خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که شورای قیمت‌گذاری قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم را در محدوده کیلویی 23 هزار تومان بررسی می‌کند و «احتمالا همین قیمت به تصویب برسد.»

البته هنوز مقامات رسمی نظری در این مورد نظری نداده‌اند. اما نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری، تفاوت زیادی با خواست کشاورزان دارد.

گلایه گندمکاران از تاخیر در تسویه خرید تضمینی

در این شرایط، گروهی از کشاورزان از تاخیر در تسویه طلب خود گلایه دارند. آنها می‌گویند سال آینده یا گندم کمتری کشت می‌کنند یا محصول خود را به صورت آزاد به فروش می‌رسانند.

گروهی از گندمکاران نیز از تعلل در تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم انتقاد دارند و می‌گویند در مورد کشت محصول بلاتکلیف هستند

دیگر رسانه ها

کدخبر: 105558

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • امت

        واقعا همین طوریکه دولت و رییس جهاد و برنامه و بودجه اهمیت نمیدن برا قیمت گذاری مردم هم باید گندم رو به دولت تحویل ندن یکسال تحویل ندیم تا اون نوقع بینیم کی ضر میکنه اینم خط و اینم نشون

        • ناشناس

          خیلی عالی

      • ناشناس

        به جای این که توی اخبار قیمت رو اعلام کنن هر روز میگن خبر اعلام قیمت پیشنهادی ..... سر کار گذاشتن ...................چهار شنبه هم اعلام نمیشه .... از یه طرف قیمت 15 پارسال رو تسویه نکردن از یه طرف نمی تونن نرخ بالاتر اعلام کنن میشه چوب دو سر طلا ..... بیشتر 20 تومن هم اعلام نمیشه ........ این همه دروغ رو
        کلاغ سیاه کون دریده فقط می تونه بگه

        • ناشناس

          برادر زمانی که اتحاد نداشته باشیم همین میشه مسؤلین بی لیاقت و دزد خیانت از اب در می آیند لعنت به این مسؤلین

      • ناشناس

        حالا بشینید که ما گندم به کاریم.جهنم سر همتونو گرفت.برید خدا تومن وارد کنید.وقتی به فکر ضرر ما نیستید.وقتی ما داریم تو بدهکاری غرق میشیم.

      • ناشناس

        ما کشاورز ها جزع هیچ گروهی نیستیم وقتش هم نداریم که اصول باشیم یا اصلاح طلب ما دیگه اخر بد بختی هستیم پول گندم را بدید دیگه تا کی امروز و فردا چقدر دروغ مگید سال مهار تورم هم که شدیم

      • وطن ودست

        دولت نان همه مردم ایران حرام کرده دولت اسلامی.چرا؟عرض میکنم،چون معامله گندم این نان از نظر شرعی حرام بوده است چون در یک معمله حلال باید قیمت و زمان پرداخت بهای جنس معلوم باشد که دولت هنوز هم معلوم نکرده.

      ارسال نظر