خرید گندم بدون پرداخت طلب گندمکاران

تاپایان روز گذشته طلب گندمگاران از دولت به 47 درصد رسید. در این مدت شرکت بازرگانی دولتی بیش از 6 میلیون تن گندم یعنی نیمی از گندم مورد نیاز کشور را از گندمکاران خریداری کرده است.

خرید گندم بدون پرداخت طلب گندمکاران

تاپایان روز گذشته طلب گندمگاران از دولت به ۴۷ درصد رسید. در این مدت شرکت بازرگانی دولتی بیش از ۶ میلیون تن گندم یعنی نیمی از گندم مورد نیاز کشور را از گندمکاران خریداری کرده است.

طبق داده‌های موجود در سال جاری نسبت به تیر سال گذشته  یک میلیون و ۲۹۲ هزار تن گندم بیشتر از گندمکاران خریداری شده است.

اما دولت امسال چقدر باید گندم بخرد؟   برآوردها برحسب سطح زیرکشت ۵ میلیون و ۹۵۰ هکتار گندم آبی و دیم نشان می‌دهد که امسال بین ۱۲ تا ۱۲.۵ میلیون تن گندم در کشور تولید شود که بخش عمده نیاز کشور را به گفته مقامات دولتی تامین خواهد کرد و البته اندکی کسری نیز از محل واردات تامین می‌شود.

اواخر فروردین سال جاری، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در این باره می‌گوید: در مجموع نیاز کشور به گندم بیش از ۱۲.۵ میلیون تن است. به طوری که  حدود ۱۰ میلیون تن نیاز خبازی‌ها (نانوایی‌ها) و  ۲ میلیون تن نیاز صنف و صنعت (کارخانجات ماکارونی، بیسکویت و...) است.  مصرف بذری کشور هم  بین ۱.۲ تا ۱.۵ میلیون تن است ؛ سایر مصارف و خودمصرفی کشاورزان نیز ۳۰۰ هزار تن است.

او میزان تولید گندم در سال جاری را ۱۲.۵ میلیون تن گندم پیش‌بینی می‌کند و ادامه می‌دهد: از این میزان تولید به نظر می‌رسد، بین ۸ تا ۸.۵ میلیون تن گندم توسط دولت خریداری و ذخیره‌سازی شود.

از ۸ الی ۸.۵ میلیون تن گندمی که دولت باید بخرد،  طبق اظهارات اخیر سید سعیدراد  معاون وزیر جهاد کشاورزی،  ۶ میلیون و ۲۲ هزار تن گندم خریداری شده است.

اما هنوز ۴۷ درصد پول گندم کاران پرداخت نشده است. سعید راد با اشاره به پرداخت بیش از ۵۷ درصد از پول خرید گندم به حساب کشاورزان، از تلاش برای پرداخت کل مطالبات این افراد و جلب رضایت آنان خبر داد.

راد با بیان اینکه استان خوزستان با خرید تضمینی یک میلیون و ۷۱۷ هزار تن، پیشتاز خرید تضمینی گندم در کشور است، تصریح کرد: استان‌های فارس با خرید ۹۰۳ هزار تن و گلستان با خرید ۵۳۱ هزار تن، پس از استان خوزستان رتبه‌های بعدی خرید تضمینی گندم را در اختیار دارند.

 

منبع: اکو ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96868

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر