دولت رئیسی چقدر پول چاپ کرد

ر ئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت بیان کرد که رشد سالانه نقدینگی در تیرماه امسال به ۲۷.۵ کاهش یافته است و برنامه ریزی ما در سال جاری رساندن این عدد به ۲۵ درصد است

دولت رئیسی چقدر پول چاپ کرد

ر ئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت بیان کرد که رشد سالانه نقدینگی در تیرماه امسال به ۲۷.۵ کاهش یافته است و برنامه ریزی ما در سال جاری رساندن این عدد به ۲۵ درصد است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد که ضریب فزاینده منفی شده و به منفی ۸ /۹ رسیده رسیده است.

 با این حال به نظر می‌رسد که منظور ایشان نرخ رشد ضریب فزاینده باشد، چرا که این عدد هیچ گاه منفی نخواهد شد. بر این اساس احتمالا ضریب فزاینده به ۷.۲۵ واحد کاهش یافته و لذا رشد پایه پولی نیز ۴۱.۴ درصد تخمین زده می‌شود.

در حالی که آمار‌های نزولی رشد نقدینگی به طور مستمر اعلام می‌شود، اما آخرین آمار پایه پولی مربوط به اسفند سال قبل است. با این حال به نظر می‌رسد که واگرایی نقدینگی و پایه پولی کماکان ادامه دار بوده و کاهش رشد نقدینگی، همانطور که بیان شد ناشی از کاهش بیشتر ضریب فزاینده بوده و رشد پایه پولی چندان کاهش نیافته است.

در همین باره اکوایران نیز نوشت : 

: فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولان اقتصادی دولت و در ارائه گزارش عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم اعلام کرد نرخ رشد نقدینگی در تیر به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته که پایین‌ترین نرخ تجربه شده از آبان ۹۸ به بعد بوده است. در همین رابطه رسیدن به نرخ ۲۵ درصد در سال جاری نیز در برنامه راه این مرکز هدف‌گذاری شده است.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که تغییرات نقدینگی مهمترین متغیر اثرگذاری بر تورم است و چنانچه بتوان آن را مهار کرد، تورم نیز کنترل می‌شود. 

با توجه به شوک‌های سیاسی و اجتماعی که در سال‌های اخیر به کشور وارد شده، فضای بی اعتمادی و نااطمینانی در کشور به وجود آمده و همین امر که از آن باعنوان کاهش سرمایه اجتماعی نیز یاد می‌شود، سیاست‌گذاری و مدیریت را در سطح کشور دشوارتر کرده است. 

رئیس کل بانک مرکزی امروز در نشستی اعلام کرد نرخ رشد نقدینگی تیر ۱۴۰۲ نسبت به تیر ماه سال گذشته ۲۷.۵ درصد افزایش پیدا کرده است. آمارها نشان می‌دهد که این شاخص موفق به ثبت پایین‌ترین رشد خود پس از آبان ۱۳۹۸ شده است. همچنین در برنامه تدوین شده‌ی نقشه راه بانک مرکزی هدف‌گذاری شده که نرخ رشد نقدینگی در پایان سال جاری به ۲۵ درصد برسد. اکنون اعلام آمارها از سوی فرزین نشان می دهد رشد ماهانه این متغیر پولی در سال جاری ۱.۷ درصد برآورد شده که نسبت به رشد ماهانه خرداد ۱۴۰۲ مقداری جزئی پایین‌تر است.

اما به طور کلی کاهش رشد نقدینگی به معنای افت نقدینگی نیست و صرفا سرعت افزایش حجم این شاخص در کشور کاهش یافته است. درهمین رابطه بررسی های آماری نشان می دهد در اولین ماه تابستانی سال جاری ۱۰۹ همت پول به نقدینگی افزوده شده است. بررسی سالانه این شاخص نیز نشان می دهد خلق نقدینگی در یک سال منتهی به تیر ماه  ۱۴۰۲ معادل با هزار و ۴۴۴ همت بوده است.

به عقیده برخی کارشناسان نقدینگی اصلی‌ترین متغیر پولی اثرگذار بر تورم در بلندمدت است و چنانچه بتوان نقدینگی را کنترل کرد، تورم نیز مدیریت می‌شود. گزارشات حاکی از تسلط بانک مرکزی در مهار رشد نقدینگی هستند. چنانچه این روند ادامه‌دار باشد، می‌توان به کشیده شدن افسار تورم نیز امیدوار بود. 

اعمال کنترل بانک مرکزی بر بانک‌ها

با توجه به اینکه عموما بانک‌ها با کسری نقدینگی روبه‌رو هستند، در چند ماه اخیر بانک مرکزی تلاش کرده تا این نیاز را در بازارهای دارایی و بدهی تامین کند. 

با این‌حال به بیان رئیس کل بانک مرکزی، این سازمان در نظر دارد تا نظارت شدیدتری بر عملکرد بانک‌ها داشته باشد. این مقام اعلام کرد که این نهاد موفق شده تا قدرت خلق نقدینگی بانک‌ها را کاهش دهد و ضریب فزاینده اقتصاد را از کانال ۸ به ۷.۶ واحد برساند. ضریب فزاینده رقمی است که نشان می‌دهد به ازای هر یک واحد پول خلق شده توسط بانک مرکزی، چند واحد پول در اقتصاد منتشر می‌شود. وقتی ضریب فزاینده کاهش می‌یابد به معنای کاهش قدرت خلق نقدینگی بانک‌هاست. این مقام مسئول ادعا کرد که هیچ بانکی خارج از کنترل بانک مرکزی نیست و برخی بانک‌ها که اضافه برداشت دارند، در حوزه اصلاحی برنامه این نهاد قرار دارند.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 100835

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر