اطلاعیه هشدارآمیز قطعی آب در تهران

از شهروندان درخواست شده است که برای جلوگیری از قطعی آب، در مصرف آب صرفه‌جویی کرده واز هرگونه مصارف غیرضروری و جیره‌بندی آب خودداری کنند.

اطلاعیه هشدارآمیز قطعی آب در تهران

قطعی آب در تهران جدی‌تر شد. از شهروندان درخواست شده است که برای جلوگیری از قطعی آب با صرفه‌جویی در مصرف آب و اجتناب از هرگونه مصارف غیرضروری و جیره‌بندی آب، این شرکت را در ارائه خدمات بهتر یاری کنند.

بحران آب به قطعی آب در مناطق مختلف کشور رسیده است. پس از سیستان‌ و بلوچستان، تهران و خوزستان حالا نوبت قطعی آب به استان‌های دیگر از جمله فارس و البرز رسیده است. با ورود موج بی‌سابقه گرما، ذخیره‌ سدها و همچنین میزان بارندگی، کاهش چشمگیر داشته است؛ در صورت ادامه این وضعیت، قطعی آب و در تهران و سایر شهرهای ایران تشدید خواهد شد و ممکن است کار به جیره‌بندی و سهمیه‌بندی آب برسد. 

بحران کمبود و قطعی آب، به آبرسانی به تانکر کشیده شده است. هر جا صحبت از بی‌آبی می‌شود، چند روز بعد سر و کله تانکرهای آبرسانی پیدا می‌شود. اما این تانکرها چقدر آب به هر شهروند می‌دهند؟ آیا جوابگوی کارهای ضروری و روزمره مردم می‌شود؟

در واقع سهم هر فرد از آبی که تانکر می‌آورد، همان دبه و ظرفی‌ست که به دست دارد. بیش از آن سهمی ندارد؛ البته اگر همان دبه را بتواند پر کند و صف دیگر افراد مخزن را خالی نکند.

هشدار قطعی آب در تهران و ذخیره سازی آب برای شرایط بحرانی

وزیر نیرو درباره قطعی آب در تهران و ذخیره سازی آب برای استفاده در شرایط بحرانی توضیحاتی ارائه کرد. 

وزیر نیرو از تامین اعتبار بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران به مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در آئین افتتاح و بهره‌برداری بخشی از طرح جامع آبرسانی تهران (قمر بنی هاشم (ع)) در جمع خبرنگاران گفت: برای کلان شهری مانند تهران ضرورت دارد به منظور تأمین آب در شرایط پایدار، اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای صورت گیرد.

وزیر نیرو افزود: در همین راستا طرح جامعی مطالعه و در آن چند عنصر دیده شده است، یکی از این عناصر ایجاد رینگ سراسری است که به طول ۲۳۰ کیلومتر باید اجرا شود.

او تصریح کرد: بخشی از طرح اجرا شده است، به طوری که امروز بیش از ۵۵ کیلومتر این رینگ پس از گذشت سال‌ها به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

محرابیان یادآور شد: در کنار آن شاهد بهره‌برداری از ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن هستیم که معادل ۵ درصد کل مخازن کلان شهر تهران را شامل می‌شود و به صورت یکجا به بهره‌برداری رسید.

به گفته وزیر نیرو، وجود رینگ و مخازن باعث پایدارسازی آب در شهر تهران می‌شود و این امکان بسیار مهم را فراهم می‌کند تا بتوانیم آب را از سامانه‌های مختلف به شهر تهران و هر نقطه‌ای که نیاز بود هدایت کنیم.

او اضافه کرد: در شمال شرق و شمال غرب تهران، چندین سامانه و سد از جمله سد لتیان، سد لار، سد ماملو، سد امیرکبیر و سد طالقان وجود دارد. این رینگ این امکان را میسر می‌کند تا آب را از نقاط شرقی به غربی و بالعکس منتقل کنیم و به طور کلی در صورتی که شبکه ایجاب می‌کند گردش آب صورت گیرد.

محرابیان با تاکید بر اینکه احداث و افزایش حجم مخازن میزان تاب‌آوری را در شهر تهران افزایش می‌دهد، اظهار داشت: در شهر تهران ضرورت دارد میزان ذخیره‌سازی آب برای چند روز وجود داشته باشد؛ در شرایط بحرانی مانند زلزله، سیل و دیگر مسائلی که ممکن است برای خطوط و شبکه در زمان بهره‌برداری حادث شود، این میزان حجم ذخیره تاب‌آوری شبکه را افزایش می‌دهد.

وزیر نیرو یادآور شد: مخازنی که امروز به بهره‌برداری می‌رسد معادل ۵ درصد کل مخازنی است که طی ده‌ها سال گذشته در پایتخت احداث شده است؛ بخشی از رینگی که امروز به بهره‌برداری رسید، قسمت غربی و جنوب غربی شهر تهران را کامل می‌کند و به صورت یکپارچه امکان تبادل و گردش آب را از شرق به غرب فراهم‌کرده است، بخشی که باقی مانده نقاطی از شمال تهران بوده و امید است این امر کامل شود.

زویر نیرو در خاتمه با بیان اینکه پیش‌بینی شده در نقاط شمالی تهران ۲۵ کیلومتر در سال‌جاری و الباقی تا سال آینده تکمیل شود، تاکید کرد: اعتباراتی که برای بهره‌برداری از این طرح‌ها هزینه شده است، به قیمت روز بیش از ۲,۰۰۰ میلیارد تومان است.

هشدار قطعی آب در تهران 

معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اعلام کاهش ۶ درصدی میزان مصرف مشترکان خانگی گفته است که از ابتدای طرح برخورد با مشترکان بدمصرف، آب ۳۰ هزار خانوار به طور موقت قطع شد.

سید رسول باقری، معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران خبر داده که از ابتدای طرح برخورد با مشترکان بد مصرف، آب ۳۰ هزار خانوار به طور موقت قطع شده و زمان قطعی آب  این تعداد مشترک حدود ۶ تا هفت ساعت بوده که اگر به رفتار بد مصرف ادامه دهند، زمان قطع آب طولانی‌تر خواهد شد.

به گفته معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مقایسه سه‌ماهه ابتدایی امسال با مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد میزان مصرف مشترکان خانگی ۶ درصد کاهش‌ یافته و به‌این‌ترتیب یک خانوار که در سه ماه ابتدایی سال گذشته به میزان ۱۶.۴ در ماه مصرف داشت، در سه ماه ابتدایی امسال به ۱۵.۴ مترمکعب کاهش مصرف داشته است.

باقری درباره طبقات مصرف آب اظهار کرده، مصرف‌کنندگان تا الگو که ۱۴ مترمکعب در ماه است، به‌عنوان مشترک خوش مصرف شناخته می‌شوند.

براساس اظهارات معاون امور مشترکان آبفای استان تهران، مشترکانی که بین ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب در ماه مصرف دارند، پرمصرف و آنهایی که بیش از ۲۸ مترمکعب در ماه مصرف آب دارند، به‌عنوان بدمصرف طبقه‌بندی می‌شوند.

به گفته باقری، در سه‌ماهه ابتدایی امسال مشترکان زیر الگو ۱۱ درصد رشد کرده‌اند و از میزان مشترکان پرمصرف هم هشت درصد کاسته شده، همچنین از تعداد مشترکان بد مصرف کاسته شده است.

معاون امور مشترکان آبفای استان تهران اظهار کرده که امسال ۵۰ درصد مشترکان آب و فاضلاب استان تهران خوش مصرف، ۴۸ درصد پرمصرف و تنها ۲ درصد بد مصرف هستند.

براساس اظهارات معاون امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب استان تهران به ایرنا، امسال در کل ۴ درصد از میزان مصرف آب تهران کاهش‌یافته است.

قطعی آب به جیره‌بندی آب در تهران می‌انجامد؟

قطعی آب و کاهش فشار آب مساله جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است. سال ۹۹ بود که قطعی گسترده آب در تهران اتفاق افتاد.

تحلیلگران امنیتی یکی از ابرچالش‌های نیم‌قرن پیش‌روی ایران را، مساله آب عنوان می‌کنند، اما به نظر می‌آید این چالش همین حالا هم تا اندازه‌ای سربرآورده و کار به بحث درباره احتمال جیره‌بندی آب در آینده نزدیک هم رسیده است.

آمارهای رسمی می‌گویند که ذخیره‌ سدها و همچنین میزان بارندگی، کاهش چشمگیر داشته است و در صورت ادامه همین وضعیت، قطعی آب و جیره‌بندی آب در تهران و برخی شهرها گزینه محتمل خواهد بود. حالا هم به نظر می‌رسد این اتفاق دوباره تکرار شود، البته نه به معنای قطعی گسترده آب بلکه کاهش فشار آبی که منجر به قطعی آب طبقات فوقانی می‌شود. چرا که بسیاری از شهروندان طی روزهای اخیر حتی در طبقه‌های ابتدایی نیز قطعی آب را بدون اطلاع قبلی تجربه کرده‌اند. مسئولان هشدار داده‌اند که احتمالا سهمیه‌بندی و جیره‌بندی آب تهران وجود دارد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 97313

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر