آغاز زمستان ؛ ایران یخ می‌زند | هشدار هواشناسی

بارش برف از شب گذشته در برخی شهرهای ایران آغاز شده است و در این تصاویر بارش شدید برف در برخی نقاط کشور را مشاهده می‌کنید.

آغاز زمستان ؛ ایران یخ می‌زند | هشدار هواشناسی

بارش برف از شب گذشته در برخی شهرهای ایران آغاز شده است 

کارشناس هواشناسی پیش بینی کرد که سامانه بارشی تا روزهای پایانی هفته در ایران فعال خواهد بود.

سامانه بارشی پرقدرتی که وارد ایران شده است موجب بارش در تمامی استان‌های ایران شد و همچنان بارندگی‌ها ادامه خواهد داشت.

سامانه بارشی روز دوشنبه به شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، مرکزی اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌رسد.

احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، کاهش محسوس دما و یخ زنی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها و احتمال خسارت به سازه‌های موقت نیز در اثر بارش‌ها پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی کشور به عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها و احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر توصیه و بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و احتیاط در رانندگی، همچنین محکم سازی سازه‌های موقت به ویژه موکب‌های برپا شده در این شرایط جوی تاکید کرده است.

تهران فردا هم برفی است | کاهش محسوس دما تا چهارشنبه

روز دوشنبه (۷ اسفند) بارش برف و باران در تهران ادامه دارد و البته در ارتفاعات کولاک و برف پیش بینی شده است.

 با ورود سامانه بارشی جدید تهران در روزهای اخیر شاهد بارش برف و باران است. کارشناس سازمان هواشناسی کشور به همشهری می گوید: «روز سه شنبه (۸ اسفند) بارش برف و باران در تهران پیش بینی شده است. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۹ و ۱۰ اسفند) بارش ها در تهران به صورت پراکنده خواهد بود.»

فریبا گودرزی درباره وضعیت دمای هوای تهران می گوید:‌ «روز یکشنبه(۶ اسفند) کمینه دمای هوا تهران ۲ درجه بالای صفر بود و بیشینه دما نیز به ۷ درجه بالای صفر رسید.»

جالب اینکه کمینه دمای هوای تهران تا روز چهارشنبه به منفی یک درجه زیرصفر می رسید. کارشناس سازمان هواشناسی کشور تاکید می کند: «دوشنبه (۷ اسفند) بیشینه دمای هوای تهران ۵ درجه بالای صفر و کمینه دما یک درجه بالای صفر پیش بینی شده است. روز سه شنبه (۸ اسفند) بیشینه دما ۴ درجه بالای صفر و کمینه به صفر درجه سانتیگراد می رسد.»

او اضافه می کند: «در ساعات صبحگاهی تا روز چهارشنبه (۹ اسفند) تهران با کاهش چشمگیر دمای هوا روبه‌رو می شود. چنانکه کمینه دما در این روز به منفی یک درجه خواهد رسید. البته بیشینه دما در این روز ۷ درجه بالای صفر پیش بینی شده است.»

بر اساس هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی کشور، بارش برف و باران و کاهش محسوس دما آغاز شده و تا آخر هفته ادامه می‌یابد.

بر اساس این گزارش امروز یکشنبه ششم اسفندماه، قزوین، قم، البرز، تهران، مازندران، گیلان، ارتفاعات گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر، نیمه شرقی لرستان، شرق و شمال خراسان رضوی با بارش‌ها همراه خواهند شد.

دوشنبه گستره بارش‌ها به گیلان، مازندران، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی می‌رسد.

سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف و باران همچنین کاهش محسوس دما در ۱۹ استان هشدار داد.

 سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: بارش برف و باران و کاهش محسوس دما شنبه (۵ اسفندماه) در گیلان، مازندران، نیمه شمالی فارس، ارتفاعات گلستان، شمال خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و یکشنبه (۶ اسفندماه) در قزوین، قم، البرز، تهران، مازندران، گیلان، ارتفاعات گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، بوشهر، نیمه شرقی لرستان، شرق و شمال خراسان رضوی پیش‌بینی می‌شود.

حاکمیت این وضعیت جوی دوشنبه (۷ اسفندماه) در گیلان، مازندران، تهران، البرز، قم، مرکزی، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی دور از انتظار نیست بنابراین  آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط آب و هوایی سازمان هواشناسی نسبت به پاکسازی نهرها و آبراهه‌ها جهت جلوگیری از آبگرفتگی مزارع و تنش غرق آبی در محصولات زراعی، استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها در مناطقی که دما به صفر نمی‌رسد ، زدودن برف از شاخه‌های جوان جهت جلوگیری از شکستن نهال، استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی، دامداری‌ها و گلخانه‌ها ، خودداری از انجام عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت کافی جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها و واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر توصیه می‌کند.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تاسیسات وعایق‌بندی لوله‌ های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی ویخ‌زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری، خودداری از تردد ماشین آلات کشاورزی روی مزارع هنگام بارندگی ، تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و کاهش تراکم استخرها در صورت ورود آب گل آلود به آن وانجام تمهیدات لازم در مزارع صیفی جات استان‌های جنوبی در دستور کار قرار گیرد.

ر هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

بارش برف و باران و کاهش محسوس دما موجب آسیب به نهاده‌ها و محصولات کشاورزی می‌شود.

سازمان هواشناسی به پاکسازی نهرها و آبراهه‌ها برای جلوگیری از آبگرفتگی مزراع و تنش غرق آبی در محصولات زراعی، استفاده از کودهای ازته و پتاسه قبل از شروع بارش‌ها در مناطقی که دما به صفر نمی‌رسد، توصیه کرده است.

زدودن برف از شاخه‌های جوان به‌منظور جلوگیری از شکستن نهال، استحکام پوشش سازه‌های کشاورزی و دامداری‌ها و گلخانه‌ها، انجام نشدن عملیات هرس به دلیل وقوع برف، ذخیره‌سازی سوخت کافی جهت گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، دامداری‌ها، واحدهای تولیدی با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان‌های سردسیر در این شرایط جوی ضروری است.

سازمان هواشناسی همچنین به رنگ‌آمیزی تنه درختان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و بیماری شانکر باکتریایی، نگهداری از تاسیسات و عایق‌بندی لوله‌های آب جهت جلوگیری از ترکیدگی ویخ زدگی لوله‌ها در باغات و واحدهای تولیدی، استفاده از نور مصنوعی در گلخانه‌ها در روزهای ابری، تردد نکردن ماشین آلات کشاورزی بر روی مزارع در هنگام بارندگی، تنظیم دریچه ورودی و خروجی استخرهای پرورش ماهی و کاهش تراکم استخرها در صورت ورود آب گل‌آلود به آن و تمهیدات لازم در مزارع صیفی‌جات استان‌های جنوبی توصیه کرده است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 128126

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر