شما برای خواب چه لباسی می‌پوشید؟فواید لخت خوابیدن برای سلامتی

شما برای خواب چه لباسی می‌پوشید؟ با همان لباس‌های خانگی می‌خوابید؟ لباس خواب مخصوص دارید یا لخت می‌خوابید؟ امروزه کارشناسان زیادی بر فواید لخت خوابیدن تأکید می‌کنند و می‌گویند اگر بدون لباس بخوابید، خواب بهتری خواهید داشت. در این مقاله، می‌خواهیم صحت این ادعا و مزایای برهنه خوابیدن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

شما برای خواب چه لباسی می‌پوشید؟فواید لخت خوابیدن برای سلامتی

شما برای خواب چه لباسی می‌پوشید؟ با همان لباس‌های خانگی می‌خوابید؟ لباس خواب مخصوص دارید یا لخت می‌خوابید؟ امروزه کارشناسان زیادی بر فواید لخت خوابیدن تأکید می‌کنند و می‌گویند اگر بدون لباس بخوابید، خواب بهتری خواهید داشت. در این مقاله، می‌خواهیم صحت این ادعا و مزایای برهنه خوابیدن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

۱. بهبود کیفیت خواب

دمای بدن ما با تغییر روز و شب تغییر می‌کند. طبق تحقیقات، الگوهای تغییر دمای بدن در روز و شب متفاوت است. وقتی به پایان روز نزدیک می‌شویم، بدنمان ملاتونین تولید می‌کند و دمای بدن کاهش می‌یابد. کاهش دمای بدن در طول شب ادامه دارد. محققان می‌گویند دمای مطلوب اتاق خواب ۱۶ تا ۲۱ درجه است و هرچه دما بیشتر باشد، کیفیت خواب کاهش می‌یابد.

بدن ما برای حفظ هوشیاری در روز و مبارزه با بیماری‌های مختلف به خواب عمیق نیاز دارد. اگر دمای بدن زیاد باشد، دیرتر خوابتان می‌برد؛ زود از خواب می‌پرید و خوابتان عمیق نمی‌شود. محققان تأثیر مستقیم برهنه خوابیدن بر کیفیت خواب شبانه را بررسی نکرده‌اند، اما بی‌خوابی و دمای پوست را مرتبط می‌دانند. طبق تحقیقی معتبر، کسانی که بی‌خوابی دارند دمای بدنشان خیلی بیشتر از کسانی است که زیاد می‌خوابند و به همین دلیل بعضی افراد ترجیح می‌دهند لخت بخوابند تا دمای بدنشان کاهش یابد و خواب عمیق و بهتری داشته باشند.

۲. افزایش سلامت جسمی

خواب کافی احتمال افزایش وزن را کاهش می‌دهد. طبق تحقیقات، بزرگ‌سالانی که کمتر از ۵ ساعت در شب می‌خوابند، بیش از افرادی که حداقل ۷ ساعت می‌خوابند در معرض خطر چاقی هستند. وقتی دمای بدن کاهش می‌یابد، بدن سوخت‌وساز بیشتری دارد و چربی قهوه‌ای تولید می‌کند. این چربی با تنظیم دما بدن را گرم نگه می‌دارد. چربی قهوه‌ای نوعی چربی است که بدن ما با سوزاندن قند خون و چربی سفید ذخیره‌شده آن را تولید می‌کند درنتیجه چربی قهوه‌ای احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی و دیابت را کاهش می‌دهد. کارشناسان می‌گویند اگر در طول شب دمای بدنتان کمتر باشد، این چربی تولید می‌شود و مزیت‌های زیادی برای سلامتی دارد.

علاوه‌بر این موارد، پزشکان معتقدند خواب کافی و عمیق احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت و افسردگی را کاهش می‌دهد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، سبب تقویت تمرکز و بهبود توانایی حل مسئله می‌شود و بهره‌وری شما در طول روز را افزایش می‌دهد. وقتی بدن به خواب عمیق فرو می‌رود، مغز پروتئین‌های سمی را از بین می‌برد. برخی از این پروتئین‌های سمی علت اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل‌اند.

همان‌طور که گفتیم، خواب کافی تأثیر مهمی بر سلامت جسمی شما دارد، بنابراین اگر لخت خوابیدن به شما کمک می‌کند عمیق‌تر و طولانی‌تر بخوابید، بهتر است آن را امتحان کنید.

۳. بهداشت جنسی

برهنه خوابیدن از رشد باکتری‌های واژن جلوگیری می‌کند. باکتری‌های واژن باعث عفونت قارچی می‌شوند و با تحریک غشای مخاطی واژن زمینه‌ساز درد و خارش می‌شوند. مهم‌ترین عامل رشد این باکتری‌ها گردش ناکافی هواست. وقتی لباس زیر تنگ با الیاف مصنوعی می‌پوشید، گردش هوا محدود می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های عفونی افزایش می‌یابد؛ به همین دلیل محققان می‌گویند بهتر است هنگام خواب لباس زیر تنگ و نامناسب نپوشید یا برهنه بخوابید.

۴. سلامت پوست

تابه‌حال تحقیق مستقیمی درباره تأثیر برهنه خوابیدن بر پوست انجام نشده است، اما کارشناسان می‌گویند بدون لباس خوابیدن ظاهر پوست را بهتر می‌کند. خواب کافی پوست را تحریک می‌کند که کلاژن‌سازی کند و بر سلامت و ظاهر پوست شما اثر می‌گذارد. وقتی خسته‌اید و به‌اندازه کافی نمی‌خوابید، پوست شما بیشتر در معرض چین‌وچروک، افتادگی و التهاب قرار می‌گیرد و تیرگی زیر چشم هم افزایش می‌یابد. همچنین خواب ناکافی توانایی پوست برای التیام زخم‌ها را از بین می‌برد. طبق تحقیقات، لخت خوابیدن کیفیت خواب را افزایش می‌دهد، بنابراین سلامت پوست‌تان را نیز بهبود می‌دهد. خواب خوب و طولانی به پوست فرصت می‌دهد که هرگونه زخم، جوش و التهاب را ترمیم کنید؛ درنتیجه صورت‌تان زیباتر و شاداب‌تر می‌شود.

۵. بهبود باروری مردان

لخت خوابیدن شاید تأثیر مثبتی بر باروری مردان داشته باشد. طبق تحقیقات، پوشیدن لباس زیر تنگ دمای بیضه را افزایش می‌دهد درنتیجه تعداد اسپرم‌ها و توانایی حرکتشان کاهش می‌یابد. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند مردان به‌جای لباس زیر تنگ، شورت‌های آزاد و گشاد بپوشند. علاوه‌بر این، طبق پژوهش‌ها خنک‌شدن کیسه بیضه نقش مهمی در سلامت و تحرک اسپرم‌ها دارد. وقتی لخت می‌خوابید، دمای بدن کمتر است و هوا بیشتر جریان دارد. این مسئله ممکن است سبب افزایش قدرت باروری مردان شود.

۶. بهبود رابطه و عزت‌نفس

یکی دیگر از فواید لخت خوابیدن احساس رضایت و بهبود رابطه زوجین است. زوج‌هایی که تماس پوستی بیشتری با هم دارند، بیشتر احساس نزدیکی می‌کنند و کمتر دچار اضطراب می‌شوند. تماس پوستی سبب ترشح هورمون اکسی‌توسین می‌شود. این هورمون احساس شادی، امنیت و عشق را تقویت می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد. همچنین کسانی که لخت می‌خوابند، رابطه جنسی بیشتری با شریک عاطفی خود دارند و این یکی دیگر از مزایای لخت خوابیدن است.

کارشناسان می‌گویند لخت خوابیدن علاوه‌بر کاهش استرس، به شما کمک می‌کند احساس خوبی به بدن خود داشته باشید، چراکه در فضایی آرام و بدون قضاوت بدن خود و شریکتان را می‌بینید و احساس می‌کنید همان‌طور که هستید، پذیرفته شده‌اید درنتیجه احساس رضایت و عزت‌نفستان افزایش می‌یابد.

نکاتی برای شروع برهنه خوابیدن

درباره فواید لخت خوابیدن صحبت کردیم، اما نباید فراموش کنیم که برهنه خوابیدن عادتی است که شاید برای همه مناسب نباشد. اگر تابه‌حال بدون لباس نخوابیده‌اید، باید قبل از شروع این کار نکاتی را در نظر بگیرید.

۱. بهداشت اتاق خواب

قبل از برهنه خوابیدن مطمئن شوید که رختخواب مناسب و راحتی دارید. وقتی بدون لباس می‌خوابید، پوست‌تان با ملافه تماس مستقیم دارد بنابراین بهتر است چند ملافه باکیفیت تهیه کنید که با پوست بدن سازگار باشند و بتوانید آنها را مرتب عوض کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم قبل از خواب دوش بگیرید تا ملافه‌هایتان زود کثیف نشوند.

۲. شروع گام‌به‌گام

کارشناسان می‌گویند عادت لخت خوابیدن را باید به‌مرور در برنامه زندگی خود بگنجانید. ابتدا با شریک عاطفی‌تان در این مورد صحبت کنید و از او بخواهید در این مسیر همراهتان باشد. شب‌های اول با لباس زیر بخوابید تا بدن و ذهنتان به فضای جدید عادت کند. وقتی احساس آرامش و امنیت کافی داشتید، کاملا لخت بخوابید. اگر در خواب راه می‌روید، هم‌خانه دارید یا احساس می‌کنید لخت خوابیدن معذبتان می‌کند، لازم نیست از این مرحله پیش‌تر بروید.

۳. تنظیم دمای محیط

دمای محیط بر کیفیت خواب تأثیر چشمگیری دارد. به‌گفته کارشناسان، دمای ایدئال اتاق خواب ۱۶ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد است؛ دمای اتاقتان را در این محدوده طوری تنظیم کنید که احساس خوبی داشته باشید. سرمای بیش از حد خواب طبیعی را مختل می‌کند و ممکن است احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف را افزایش دهد. بهتر است چند بالش و پتو کنارتان بگذارید که زمان خواب سردتان نشود.

سخن آخر

لخت خوابیدن تجربه‌ای است که تأثیرات زیادی بر زندگی شما دارد. از بهبود کیفیت خواب و سلامت جسمی گرفته تا افزایش قدرت باروری و حس نزدیکی بین زوجین. لباس‌ها دمای بدن را افزایش می‌دهند و افزایش دما چرخه طبیعی خواب را مختل می‌کند. بنابراین شاید وقت آن رسیده باشد که برهنه خوابیدن را امتحان کنید و از حالت طبیعی بدنتان لذت ببرید.

منبع: ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 125210

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر