علت کم پشت بودن موی کودکان + درمان با تغذیه و طب سنتی

کم پشتی موی کودک یکی از نگرانی های والدین است و والدین برای درمان کم پشتی موی کودک باید ابتدا علت کم پشتی را تشخیص دهند.

علت کم پشت بودن موی کودکان + درمان با تغذیه و طب سنتی

کم پشتی موی کودک یکی از نگرانی های والدین است و والدین برای درمان کم پشتی موی کودک باید ابتدا علت کم پشتی را تشخیص دهند.

به گزارش عرشه آنلاین، کم پشت و کرکی بودن موی کودکان بسیاری از والدین را نگران کرده و پیشنهادهای مختلفی از جمله تراشیدن مو و یا استفاده از تقویت کننده ها را از دیگران دریافت می کنند. با رعایت برخی از اصول می توان از موهای کودکان بیشتر مراقبت کرده و آنها را تقویت نمود. ریزش موی نوزاد تا ۶ ماهگی طبیعی است اما چه اتفاقی می افتد اگر کودک نوپای شما موهایش را از دست بدهد؟ آیا برای یک کودک دو ساله معمولی و یا طبیعی است که تکه های طاسی روی سرش داشته باشد؟ دلایل گوناگونی در ریزش موی سر کودکان ممکن است نقش داشته باشد که در این بخش از نمناک تمامی علل ریزش مو در کودکان را بررسی کرده و سپس راه های درمانی را توضیح خواهیم داد.

چرا موهای کودکم می ریزد؟

دلایل غیر پزشکی و پزشکی فراوانی در ریزش موی سر کودکان نقش دارد، در ادامه به بیان دلایل ریزش مو در کودکان می پردازیم.

دلایل غیرپزشکی ریزش مو

برخی مواقع کودکان موی خود را به دلایل غیرپزشکی از دست می دهند. این دسته از دلایل شامل موارد زیر است:

ریزش مو نوزادان تا ۶ ماهگی:

نوزادان اغلب در شش ماهه اول زندگی دچار ریزش مو می شوند ؛ موها می ریزد تا جا برای رشد موهای بالغ باز شود. این مسئله کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد پس والدین باید انتظار این را داشته باشند. ریزش مو نوزادان و از دست دادن موهای اولیه آنها کاملا طبیعی است و به دلیل این است که قبل از تولد کودک دارای سطح بالایی از هورمون ها بوده که از بدن مادر وارد بدن وی می شود اما بعد از تولد به واسطه قطع ارتباط مستقیم خونی با مادر این هورمون ها افت می کنند که موجب می شود موهای نوزاد وارد فاز استراحت گردند و موهای نوزاد رشد نکنند و حتی ممکن است دچار ریزش نیز گردند.

ریزش موی سایشی:

نگاهی به وضعیت خواب فرزندتان بیندازید، اگر او شما همیشه به سمت راست می خوابد یا سرش را روی تشکش می مالد، ممکن است که موهای آن طرف سرش طاس یا نازک تر شوند.این رفتار تکه های کچلی روی سر کودک را ایجاد می کند و زمانی که کودک بزرگ تر می شود و در موقعیت های مختلف به خواب می رود, پیدا خواهد بود.

آلوپسی کششی:

کشش یک علت بسیار رایج از دست دادن مو در کودکان نوپا، به ویژه دختران است. بستن مکرر مو می تواند باعث ریزش مو و رشد موی ضعیف شود. لازم است بدانید کشیدن موها در حالت های مختلفی که آنها را می بندید، به فولیکول های مو آسیب وارد می کند. به ویژه زمانی که موهای بلندی دارید، وزن موها این کشش را تشدید می کند. در نهایت اینکه بخشی از موها که دائما در حال کشش بوده اند، به تدریج سست شده و دچار ریزش می شوند.

شانه زدن محکم:

شانه زدن موها به صورت محکم نیز تأثیر زیادی در ریزش مو در کودکان دارد. والدین باید از شانه زدن موی کودک نوپا اجتناب کنند یا از یک برس موی طبیعی و نرم استفاده کنند و دقت کنند که موها راحت باشند و کشیده نشوند.

خشک کردن موها:

برخی والدین به علت اینکه کودکشان سرما نخورد با سشوار موی او را خشک می کنند. باید توجه نمایید استفاده زیاد از گرمای سشوار برای خشک کردن یا صاف کردن موها به آن ها آسیب می رساند و باعث ریزش مو می شود. وقتی موی کودک خود را خشک می کنید از کمترین درجه ی گرما استفاده کنید و از استفاده ی هر روز از آن پرهیز کنید.

مواد شیمیایی:

از به کار بردن محصولات شیمیایی برای کودکان خود اجتناب کنید زیرا محصولاتی که برای رنگ کردن، بی رنگ کردن، فر و یا صاف کردن موها استفاده می شوند، معمولاً دارای مواد شیمیایی قوی هستند و به ساقه ی مو آسیب زیادی وارد می کنند.

رنگ زدن موی کودک

دلایل پزشکی و رایج ریزش مو در کودکان

قارچ پوست سر:

عفونت های قارچی ممکن است باعث ریزش مو در کودکان شوند.عفونت قارچی سر پهن، نوعی عفونت قارچی می تواند باعث شود که کودک نوپا مقدار زیادی از مو را در پشت سر خود از دست بدهد.این عفونت زمانی شیوع بیشتری پیدا می کند که بچه ها از وسایل شخصی دیگران مانند شانه و کلاه استفاده کنند. در افراد مبتلا به این بیماری موی قسمت هایی از سر به صورت لکه ای می ریزد و در این قسمت ها نقاطی سیاه رنگ مشاهده شده و پوست برآمده، قرمز و پوسته پوسته می شود.

این بیماری ممکن است با تب و تورم غدد لنفاوی همراه باشد. این بیماری با خوردن داروهای ضدقارچ طی هشت هفته و استفاده از شامپوی ضد قارچ درمان می شود.

ژنتیک:

برخی از کودکان با موی پرپشت و ضخیم به دنیا می آیند، اما برخی دیگر پوست سر طاس خود را در دوران کودکی خود نگاه می دارند. در بیشتر موارد، کودکانی با موهای کم و یا بدون مو، کاملاً سالم هستند، اما طاسی مداوم ممکن است نشانه شرایط پزشکی اساسی باشد.

تلوژن افلوویوم:

همه موهای یک دوره استراحت و یک دوره رشد دارد. دوره رشد معمولاً حدود سه سال و فاز استراحت سه ماه طول می کشد. تلوژن یکی از بخش های چرخه ی عادی رشد مو است و زمانی که مو به این مرحله می رسد، رشد آن متوقف می شود؛ موهای قدیمی دچار ریزش می شوند و به جای آن ها موهای جدید امکان رشد پیدا می کنند.معمولاً تا پنج درصد از موهای شما در یک زمان در فاز استراحت هستند. تعداد پیازهای مویی که در کودکان مبتلا به تلوژن افلوویوم در مرحله ی تلوژن قرار می گیرند بیشتر از حد معمول است. بنابراین به جای از دست دادن 100 تار مو در یک روز، 300 تار موی آن ها دچار ریزش می شود. این ریزش مو در کودکان ممکن است محسوس نباشد و یا امکان دارد شما بتوانید قسمت های بدون مو را بر روی سر کودک خود مشاهده کنید. استرس, تب یا تغییر در سطوح هورمونی می تواند باعث ایجاد مقادیر زیادی مو برای ورود به فاز استراحت شود.

آلوپسی آرهآتا (طاسی سکه ای):

آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث ریزش موی سر می شود. این اختلال ایمنی منجر به از دست دادن وصله های گرد مو بر روی پوست سر می شود؛ در نهایت منجر به طاسی کامل می شود. آلوپسی و یا ریزش مو سکه ای بر اساس الگوی ریزش مو دارای گونه های مختلف است.

آلوپسی یونیورسالیس که همه موی بدن دچار ریزش می شود.

پزشک با معاینه ی پوست سر کودک، این بیماری را تشخیص می دهد . موی سر بیشتر کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا، با درمان مناسب مانند استفاده از کرم ، لوسیون و یا پماد کورتیکواستروئید ، محلول ماینوکسیدیل، شامپو ماینوکسیدیل، پماد آنترالین طی یک سال دوباره رشد می کند./نمناک

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114546

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر