ریزش مو

هشدار! این افراد ریزش مو می‌گیرند

ریزش مو چه ریزش چند تار در زیر دوش باشد و چه نشانه‌هایی از عقب رفتن خط مو ظاهر شود، ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.

هشدار! این افراد ریزش مو می‌گیرند

ریزش مو چه ریزش چند تار در زیر دوش باشد و چه نشانه‌هایی از عقب رفتن خط مو ظاهر شود، ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.

از نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، یک متخصص در کالج پزشکی «بیلور» به برخی از دلایل ریزش مو و چند نکته در این زمینه می‌پردازد.

دکتر «اویتوا اویرینده»، یک متخصص در کالج پزشکی بیلور در این باره می گوید: از دست دادن بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز طبیعی است. خوشبختانه، اقدامات پیشگیرانه زیادی برای اطمینان از به حداقل رساندن ریزش مو وجود دارد.

ریزش مو می تواند به دلایل مختلفی مانند کمبودهای تغذیه ای، اختلالات ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی، برخی داروها، اختلالات خودایمنی، عفونت ها، استرس یا پیری طبیعی ایجاد شود. «آلوپسی» اصطلاح پزشکی برای ریزش مو است و هر کسی اشکال مختلفی از آلوپسی را تجربه می کند.

«آلوپسی آندروژنیک» شایع ترین نوع ریزش موی پیشرونده است و معمولاً به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می شود. در مردان، این ریزش مو بیشتر در قسمت تاج سر و جلوی سر اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به طاسی کامل در آن نواحی شود، در حالی که زنانی که این نوع ریزش مو را تجربه می‌کنند، شاهد نازک شدن مو در سرتاسر سر به‌ویژه در اطراف قسمت مرکزی دارند. اگر زنان از آلوپسی آندروژنیک رنج ببرند به ندرت شاهد طاسی کامل خواهند بود.

اویرینده گفت: اگر سابقه خانوادگی ریزش مو دارید، این احتمال که شما نیز آن را تجربه کنید، افزایش می‌یابد.

جدای از ژنتیک، عوامل خارجی نیز می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. ریزش موی ناشی از استرس که به عنوان «تلوژن افلوویوم» نیز شناخته می شود، اغلب سه ماه پس از یک رویداد استرس زا جدی مانند زایمان رخ می دهد. ممکن است بین شش تا ۹ ماه طول بکشد تا موها به خودی خود رشد کنند. رژیم غذایی کم پروتئین یا کالری یا کاهش قابل توجه وزن در مدت زمان کوتاه نیز می تواند منجر به ریزش مو شود.

آلوپسی کششی نیز نوعی ریزش مو است که زمانی اتفاق می‌افتد که مدل‌های موی سفت مانند دم اسبی و ... به طور مداوم به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند.

اویرینده گفت: اگرچه داشتن هر از گاهی این مدل موها خوب است اما استفاده مکرر این مدل ها می تواند منجر به ریزش مو شود. علاوه بر این، بسیاری از محصولات آرایشی و درمان های شیمیایی نیز می توانند منجر به وارد شدن آسیب به فولیکول ها شوند.

اویرینده گفت: یک قانون کلی خوب در این زمینه این است که اگر بعد از استفاده از مدل مویی دردی احساس کردید، ریزش مو دور از ذهن نیست.

خوشبختانه راه هایی برای کاهش ریزش مو یا رشد مجدد موهای از دست رفته وجود دارد. همچنین به طور کلی، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، مقدار مناسب مصرف آب و خواب کافی به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند.

اویرینده همچنین توصیه می کند از اقدامات آسیب رسان به مو مانند درمان های شیمیایی، گرمای بیش از حد پوست سر و مدل موی سفت دوری کنید به خصوص اگر قبلا متوجه ریزش موی خود شده‌اید.

اگر تغییرات در سبک زندگی کافی نباشد، مردان و زنان ممکن است برای ترمیم مو به «ماینوکسیدیل» روی آورند. این دارو می تواند رشد مو را تحریک کرده و ریزش مو را کند، کند. این دارو همچنین در برابر آلوپسی آندروژنیک موثر است و به راحتی نیز قابل دسترسی است. برخی از داده ها همچنین نشان می دهد که روغن رزماری هم به رشد مجدد مو کمک می کند. با این حال، اویرینده گفت که مشاهده نتایج احتمالی این درمان به زمان بسیار بیشتری نیار دارد و ممکن است نتواند همه انواع ریزش مو را درمان کند.

اگر درمان‌های در دسترس مؤثر نبودند، متخصصان پوست و مو می‌توانند ریزش مو را با انواع مختلف تزریق، داروهای موضعی تجویزی و داروهای خوراکی درمان کنند. در موارد شدید نیز کاشت مو ممکن است یک گزینه برای برخی از افراد باشد.

اویرینده در پایان گفت: به محض شروع علائم ریزش مو، حتماً به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در صورت تشخیص زودهنگام، شانس بسیار بیشتری برای بهبود وضعیت موها یا جلوگیری از ریزش بیشتر مو وجود دارد./سلامت

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114031

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر