دلار الاکلنگی شد | قیمت دلار در منطقه خاکستری

قیمت دلار امروز همچنان در منطقه خاکستری ۵۱ هزار تومانی نوسان داشت. در حالی که تلاش بازارساز فریز قیمت دلار در کانال مذکور است، برخی معامله‌گران مدعی هستند که بازار در حال پیشخور کردن اخبار سیاسی روزهای آینده است که کار سیاست‌گذار را سخت خواهد کرد. روند الاکلنگی قیمت دلار امروز نیز برقرار بود. این اسکناس از هفته گذشته در کانال ۵۱ هزار تومانی نوسان دارد و امروز نیز همانند روز گذشته با کاهش محدود ۵۰ تومانی با قیمت ۵۱ هزار و ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان معامله شد.

دلار الاکلنگی شد | قیمت دلار در منطقه خاکستری

قیمت دلار امروز همچنان در منطقه خاکستری ۵۱ هزار تومانی نوسان داشت. در حالی که تلاش بازارساز فریز قیمت دلار در کانال مذکور است، برخی معامله‌گران مدعی هستند که بازار در حال پیشخور کردن اخبار سیاسی روزهای آینده است که کار سیاست‌گذار را سخت خواهد کرد.

روند الاکلنگی قیمت دلار امروز نیز برقرار بود. این اسکناس از هفته گذشته در کانال ۵۱ هزار تومانی نوسان دارد و امروز نیز همانند روز گذشته با کاهش محدود ۵۰ تومانی با قیمت ۵۱ هزار و ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان معامله شد.

قیمت دلار که در معاملات نقدی روز گذشته تا ۵۱ هزار و ۵۰۰ تومان پیشروی کرده بود در پشت خط شنبه‌شب تا ۵۱ هزار و ۳۵۰ تومان پایین آمد و در بازار امروز با ۵۱ هزار و ۴۰۰ تومان شروع به کرد؛ اما در نیمه ظهر تا حدودی اصلاح شد و با ۵۱ هزار و ۲۵۰ تومان معامله شد .

در هرات هم قیمت دلار دیروز تا ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان بالا رفت اما نتوانست سقف شکنی کند و تا پله اول کانال یاد شده پایین آمد. در دومین روز هفته هم قیمت دلار هرات در ابتدای معاملات با ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان باز شد و در نیمه ظهر بین ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵۱۱ هزار و ۲۵۰ تومان به فروش رسید. نرخ حواله درهم نیز امروز افت‌وخیز خاصی را ثبت نکرد و با ۱۴ هزار و ۶۰ تومان به فروش رسید.

قیمت دلار روز گذشته با نوسان محدود ۵۰ تومانی در کانال ۵۱ هزار تومانی معامله شد. این اسکناس با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان، نخستین روز هفته را پشت‌سر گذاشت. گفته می‌شود معامله‌گران از هفته گذشته چشم‌انتظار سخنرانی سید‌حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان بودند. این مصاحبه بعد از ظهر روز گذشته برگزار شد؛ اما به نظر می‌رسد که ان سخنرانی تاثیری در بازار ارز نداشت چون قیمت دلار امروز ۲۱ آبان ماه تغییری نداشت و مانند رور گذشته بود.

در شرایط کنونی فعالان بازار معتقدند تا زمانی که درهم بالای ۱۴ هزار تومان باشد قیمت دلار در کانال ۵۱ هزار تومان خواهد بود. در پیش‌بینی قیمت دلار امروز معامله‌گران فنی معتقد بودند قیمت دلار بین حمایت ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا مرز مقاومت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان گیر افتاده و از هر طرف خارج شود روند قیمت به همان سطح خواهد بود.

با این وجود اما کارشناسان اقتصادی معتقدند اثر اخبار سیاسی بر بازارهای مالی کوتاه‌مدت و موقتی است. آنها معتقدند درست است که دلار با سیگنال جنگ حماس و اسرائیل به کریدور بالاتر راه یافته است، اما اگر سیاست‌ اقتصادی کشور انبساطی نبود، قیمت دلار به واسطه اثرپذیری بالا از ریسک‌های سیستماتیک تا محدوده ۶۰ هزار تومانی هم بالا می‌رفت.

باید توجه داشت هرچند مساله سفر دیپلماتیک رئیس جمهور به سیاست‌گذار فرصت بیشتری برای ثبات قیمت دلار داد، اما مساله اصلی که کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بهبود ببخشد مساله توافق برجام است. در ماه‌های گذشته، موضوع توافق موقت و مذاکرات با واسطه ایران و آمریکا، امیدی برای بهبود شرایط سیاسی و اقتصادی بود؛ اما با وجود درگیری‌های منطقه بعید به نظر می‌رسد توافقی در چشم‌انداز نزدیک وجود داشته باشد.

روز گذشته قیمت دلار در بازارهای همسایه نوسان محدودی داشت. دلار هرات با قیمت ۵۱ هزار و ۱۵۰ تومان معامله شد و دلار سلیمانیه روی قیمت ۵۰هزار ۴۷۰ تومان ایستاد. 

معامله‌گران، همچنان سیاست‌گذار را یکه‌تاز بازار ارز می‌دانند. آنها از هفته گذشته نوسانات محدود قیمت دلار در کریدور مذکور را پیش‌بینی کرده بودند؛ اینکه سیاست‌گذار با سیاست‌های انقباضی سعی در مدیریت ریسک‌های سیستماتیک ناشی از درگیری در منطقه دارد.

معاملات امروز بازار ارز حاکی از تمایل معامله‌گران به خرید بود تا فروش؛ فعالان این بازار در روزهای اخیر ترجیح می‌دهند صبر کنند تا برخی اخبار سیاسی وضوح بیشتری بگیرد.

گفتنی است بعد از ظهر دیروز سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در دومین سخنرانی خود بعد از جنگ، سیگنال خاصی به بازارهای مالی نداد. وی دیروز تاکید کرد که إسرائیل از این سخنرانی‌ها چیزی از آینده دستگیرش نخواهد شد و بهتر است به فکر عرصه‌های درگیری باشد.

دورشدن از توافق در سایه جنگ

در همین راستا علی طباطبایی کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیاست بانک مرکزی جمع‌آوری نرخ‌های متعدد از بازار و نزدیکی قیمت دلار نیما و مبادله‌ای به یکدیگر است به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به اینکه در یک ماه گذشته موضوع درگیری در منطقه خاورمیانه، مهمترین سیگنال را برای افزایش قیمت به بازارهای مالی ‌داد؛ فعلا متغیر اصلی شدت و افت این رخداد در قیمت دلار است.»

وی مساله توافق هسته‌ای را عاملی مهم برای ثبات قیمت بازارهای مالی عنوان کرد و گفت: «با وجود جنگ منطقه فعلا احتمال توافق در بازارها کم است. این در حالی است که حتی تغییر استراتژی بنگاه‌های اقتصادی نیز در رابطه با وقوع توافق در بازارها مشاهده نمی‌شود.»

وی در خصوص روند قیمت دلار تا پایان سال گفت: «با توجه به تصمیمات اخیر بانک مرکزی، افزایش قیمت دلار را در کوتاه‌مدت پیش‌بینی نمی‌کنم. هر چند کاهش شدید قیمت دلار را نیز نخواهیم داشت. به نظر می‌رسد محدوده قیمتی فعلی برای این اسکناس پایدار باشد.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع تورم و افزایش تقاضا برای واردات در ماه‌های پایانی سال خاطرنشان کرد: «با توجه به مولفه‌های اقتصادی در هر صورت روند قیمت دلار صعودی است و این اسکناس در کانال‌های قیمتی بالاتری تا پایان سال‌جاری قرار می‌گیرد.»

از بازار چه خبر؟

تحلیلگران بازار ارز محدوده ۵۰ تا ۵۳ هزار تومانی را سقف و کف حمایت و مقاومت دلار می‌دانند. آنها معتقدند جنگ میان حماس و اسرائیل هر آرایشی که بگیرد بازار ارز واکنش مستقیمی به آن نشان می‌دهد. در صورت توافق و پایان درگیری قیمت دلار به کف کانال ۵۰ هزار تومانی برمی‌گردد و در صورت شدت یافتن درگیری، دلار سقف مقاومت ۵۳ هزار تومانی را خواهد شکست.

تحلیلگران بازارهای مالی سقف نوسان قیمت دلار را کوتاهتر از هفته‌های گذشته می‌دانند. آنها می‌گویند قیمت در محدوده‌ای مشخص به نفع نوسان‌گیران است. این افراد در حمایت می‌خرد و در مقاومت می‌فروشد و این عمل را در طول روز چندین بار انجام می‌دهد.

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بزرگترین نوسان‌گیر بازار ارز را سیاست‌گذار می‌دانند که از همین افت و خیزهای محدود بازار ارز سود می‌گیرند.

گفتنی است امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور کاهش داشت. در روز جاری قیمت دلار سلیمانیه با کاهش ۲۰۰ تومانی روی قیمت ۵۰ هزار ۲۷۰ تومان ایستاد. دلار هرات نیز کاهش ۹۰ تومانی داشت و با قیمت ۵۱ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. درهم امارات نیز با ۱۰ تومان افزایش با قیمت ۱۴ هزار و ۶۰ تومان معامله شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 114146

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر