بازار دلار بهم ریخت/ قیمت دلار در پایان پاییز چند می شود؟

وند بازار ارز امروز 16 آبان ماه مانند گذشته بود و بازار ارز بدون هیچ تغییر قیمتی در مقایسه با روز گذشته بازگشایی شد. اما قیمت دلار فردایی افزایشی است..

بازار دلار بهم ریخت/ قیمت دلار در پایان پاییز چند می شود؟

 

روند بازار ارز امروز ۱۶ آبان ماه مانند گذشته بود و بازار ارز بدون هیچ تغییر قیمتی در مقایسه با روز گذشته بازگشایی شد. اما قیمت دلار فردایی افزایشی است.قیمت دلار امروز ۱۶ آبان ماه حدود ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان است که معادل قیمت دلار روز گذشته است. به نظر می‌رسد که بازار ارز این روزها هم منتظر تحولات جدیدی است و معامله‌گران می‌گویند اکنون بازار تحت تاثیر سفر نخست وزیر عراق به تهران است.

به گزارش عرشه آنلاین، قیمت دلار در اولین ماه پاییز ۱۴۰۲ تحت‌تأثیر شوک روانی جنگ حماس و اسرائیل تا سطح مقاومتی ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان بالا رفت؛ اما در این محدوده ماندگار نشد و به سمت پله‌های پایین برگشت. در شرایط حاضر فعالان بازار روند قیمت دلار در میانه پاییز ۱۴۰۲ را چگونه پیش‌بینی می‌کنند؟

در روزهای آینده بازار در محدوده قیمت فعلی باقی بماند و قیمت دلار رشد چندانی نداشته باشد. چون دلار برای ورود به کانال بالاتر سوخت لازم را در اختیار ندارد و فعلا در همین محدوده ماندگار است.

یش از این هم کارشناسان اقتصادی اعلام کرده بودند که کف قیمت دلار تغییر کرده و بعید است دلار بار دیگر به کانال ۴۹ هزار تومان برگردد و از همه مهم‌تر در این کانال ماندگار شود.

آیا روند افزایشی بازار ادامه‌دار است؟

این در حالی است که از خرداد تا اوایل مهر ماه قیمت دلار به ثبات نسبی رسیده و دلار در کانال 49 هزار تومان ثابت بود. اما پیش بینی‌ها حاکی از این بود که احتمالا از مهر یا آبان روند افزایشی قیمت دلار آغاز می‌شود و قیمت دلار کانال عوض می‌کند. پیش بینی که اکنون محقق شده است. اما سوالی که اکنون معامله‌گران دارند این است که قیمت دلار تا کجا بالا می‌رود و آیا روند افزایشی بازار ادامه‌دار است؟

چند ماه قبل سازمان برنامه و بودجه گزارشی منتشر کرد که در آن پیش بینی شده بود قیمت دلار در انتهای سال 1402 به حدود 52 تا 53 هزار تومان می‌رسد. اگر دولت بتواند ثبات شش ماهه اول سال را در شش ماهه دوم سال هم حفظ کند، می‌توان گفت که پیش بینی سازمان برنامه و بودجه محقق می‌شود. اما کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که در نیمه دوم سال واقعیت های اقتصادی روی نرخ دلار اثر می‌گذارد و باعث رشد قیمت آن می‌شود. مگر اینکه دولت برای کسری بودجه و رشد نقدینگی برنامه مشخصی داشته باشد.

 قیمت دلار در ماه‌های آینده چه می‌شود؟ سجاد بوربور، کارشناس بازارهای مالی با پیش بینی قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «سه ماه آخر سال، دلار رشد خواهد کرد؛ اما به اعتقاد من میزان رشد دلار بستگی به برجام دارد و در راستای آن هر اتفاقی رخ دهد، اثرش را در قیمت دلار خواهیم دید.»

استناد این کارشناس اقتصادی بر کسری بودجه دولت است. وی می‌گوید «فعلا سوخت لازم برای تورم فراهم است و با وجود جنگ، سد می‌شکند و تورمی بیش از گذشته رخ خواهد داد. این در حالی است که با این رخداد فاصله زیادی نداریم.»

منبع: عرشه انلاین- تجارت نیوز

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111417

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر