دلار آرایش جدید گرفت /قیمت دلار بالا رفت

روند قیمت دلار در بازار آزاد در این هفته، متفاوت با هفته گذشته بود و قیمت دلار آرایش صعودی گرفته است. اما علت افزایش قیمت دلار چیست و این روند چگونه طی می‌شود؟

دلار آرایش جدید گرفت /قیمت دلار بالا رفت

روند قیمت دلار در بازار آزاد در این هفته، متفاوت با هفته گذشته بود و قیمت دلار آرایش صعودی گرفته است. اما علت افزایش قیمت دلار چیست و این روند چگونه طی می‌شود؟

 قیمت دلار در هفته گذشته روند کاهشی داشت و دلار در میانه هفته خود را به ۴۹  و ۱۶۰ تومان هم رساند و خود را برای ورود به کانال ۴۸ هزار تومان آماده کرد. اما این روند کاهشی بلافاصله متوقف شد و روند بازار از روز پنج‌شنبه متفاوت شد.قیمت دلار در آخرین معامله‌ هفته جاری رشد داشت و به کریدور ۵۰ هزار تومانی نزدیک شد. 

 طی دو هفته ابتدایی مهر قیمت دلار همواره در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت. روز گذشته این اسکناس به پله‌های پایانی کانال مذکور نزدیک شد و در آستانه ورود به کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار گرفت. دیروز دلار با قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تومان معامله شد.

این اسکناس متاثر از سیگنال‌های نامساعد سیاسی آرایش صعودی به خود گرفته است. در هفته اخیر نیز دلار همواره با ضربان قیمتی ۲۰۰ تومانی در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت.

درست یا غلط، دولت در نیمه نخست سال توانست قیمت دلار را در محدوده زیر ۵۰ هزار تومان نگه دارد و مانع رشد قیمت این ارز شود. دولت می‌گوید رشد درآمدهای نفتی و کنترل تورم و نقدینگی عامل ثبات قیمت دلار بوده اما برخی دیگر معتقدند دولت قیمت دلار را دستوری پایین نگه داشته و هر بار که نگران افزایش قیمت دلار بوده با تزریق سنگین ارز به بازار، مانع رشد بیشتر قیمت شده است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند کنترل بازارها در نیمه نخست سال همیشه برای دولت‌ها راحت‌تر است و آنها ساده‌تر می‌توانند قیمت را مهار کنند. اما در نیمه دوم سال اصولا کار مهار قیمت ارز دشوارتر می‌شود و دست دولت‌ها برای مهار دلار بسته‌تر است.

البته دولت رئیسی مدعی است که میزان فروش نفت افزایش یافته و برای همین مساله دولت توانسته قیمت دلار را مهار کند. اما در این میان از خبردرمانی های دولتی و وعده بازگشت به میز مذاکره هم نمی‌توان گذشت. اخباری که اگرچه در کاهش قیمت ارز موثر نیست اما حداقل کارکرد آن این است که مانع از رشد بیشتر قیمت دلار می‌شود.

علاوه بر این اخبار نامساعد سیاسی در خصوص تمدید تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، احتمال ورود خریداران دست به نقد را در بازارهای مالی بالا برده است.

 

گفتنی است علاوه بر تاثیر رشد تقاضا بر افزایش قیمت در بازارهای مالی، تحلیلگران اقتصادی معتقدند برخی سیگنال‌های نامساعد سیاسی و اخبار تایید نشده‌ حکایت از به خطر افتادن توافقات موقت میان ایران و آمریکا دارد.

زمین بازی برای افزایشی‌های بازار ارز باز شد

روز گذشته و پس از تعطیلی بازارها، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه پایان یکی از بندهای تحریم‌های موشکی ایران در ۱۸ اکتبر جاری اعلام کرد که واشنگتن به استفاده از اختیارات تحریمی خود علیه جمهوری اسلامی ایران ادامه می‌دهد.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی گفت: «ما همچنان ابزار لازم برای هدف قرار دادن گسترش تسلیحات نظامی از سوی ایران مانند موشک و پهپاد را در اختیار داریم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: «ما علاوه بر قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل ابزار دیگر مانند تحریم ها، کنترل صادراتی و ارتباطات دوجانبه و چند جانبه را در اختیار داریم. ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای مسئول ساختن حکومت ایران ادامه خواهیم داد.»

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این موضوع می‌تواند سیگنالی مساعد برای افزایشی‌های بازار باشد تا در موقعیت خرید قرار بگیرند. به نظر می‌رسد فعلا زور سیاست‌گذار به پشتوانه منابع ارزی که در اختیار دارد و افزایش فروش و قیمت نفت بر سیگنال‌های منفی سیاسی می‌چربد.

هفته سوم مهر دلار چند می‌شود؟

به همین دلیل کارشناسان اقتصادی برای هفته پیش‌رو روزهای آرامی را برای بازارهای مالی پیش‌بینی می‌کنند. به اعتقاد آنها در صورتی که اخبار منفی یا مثبتی مخابره نشود قیمت دلار در هفته سوم مهر همچنان در محدوده ۴۹ هزار تومان نوسان خواهد داشت.

تحلیلگران، بازارهای محدوده ۵۰ تا ۵۱ هزار تومانی را سقف مهم دلار و قیمت‌های ۴۷ تا ۴۸ هزار تومانی را نیز کف حمایتی دلار می‌دانند.

به اعتقاد تکنیکالیست‌ها فعلا دلار در تایم‌فریم ماهانه در سطح ۴۹ و ۵۰ هزار و ۴۰۰ تومان گرفتار شده و در این فضا در حال نوسان است. در تایم‌فریم روزانه و هفتگی دامنه نوسان قیمت دلار کوتاهتر شده و این نشانه عدم ثبات دلار از لحاظ نداشتن آینده معاملاتی برای معامله‌گران است.

منبع تجارت نیوز

منبع: تجارت‌نیوز - عرشه انلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 108040

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر