شناسنامه | تعویض شناسنامه | سازمان ثبت احوال

اطلاعیه فوری سازمان ثبت احوال درباره شناسنامه | این شناسنامه ها اعتبار ندارد

صاحبان شناسنامه‌ای که سن آنها به 15سال تمام رسیده است و همه کسانی که هنوز صاحب شناسنامه جلد قرمز هستند باید هر چه سریعتر برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

اطلاعیه فوری سازمان ثبت احوال درباره شناسنامه | این شناسنامه ها اعتبار ندارد

سازمان ثبت احوال کشور اطلاعیه جدیدی صادر کرد. سازمان ثبت احوال کشور درباره تعویض شناسنامه و صدور کارت ملی هوشمند توضیحاتی ارائه کرد. بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال کشور، شهروندان می‌توانند از طریق سامانه جدید، خدمات الکترونیک و غیرحضوری مانند اطلاعات پایگاه خانواده، ثبت نام کارت هوشمند ملی و درخواست تغییر نام در شناسنامه را دریافت کنند.  صاحبان شناسنامه‌ای که سن آنها به 15سال تمام رسیده است و همه کسانی که هنوز صاحب شناسنامه جلد قرمز هستند باید هر چه سریعتر برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

سازمان ثبت احوال

اطلاعیه فوری سازمان ثبت احوال درباره شناسنامه

اما اگر فردی که شناسنامه آن گم شده است زیر18سال سن داشته باشد، شناسنامه جدید طبق درخواست صاحب شناسنامه یا متقاضی حسب مورد، با ارائه مدارک مثبت از جمله قیم‌نامه، امین نامه، وصیت نامه و حکم رشد با مراجعه به دفاتر پیشخوان صادر می‌شود.‌

برای تعویض شناسنامه چه کارهایی باید انجام داد؟

با اینکه مدتهاست روند تعویض شناسنامه‌های قدیمی (جلد قرمز) شروع شده است اما بسیاری از افراد هنوز این کار را انجام نداده‌اند. از طرف دیگر گاهی در موارد دیگر نیز نیاز به تعویض شناسنامه است. در این گزارش مدارک و اطلاعات لازم و همچنین هزینه تعویض شناسنامه را مرور خواهیم کرد.

چه شناسنامه‌هایی نیاز به تعویض دارند؟

شناسنامه‌هایی که مستعمل و فرسوده هستند و به همین علت ناخوانا شده‌اند یا ظاهر مناسبی ندارند، گزینه تعویض هستند. بعضی با گذر زمان عکسشان با عکس فعلی شناسنامه تفاوت دارد، این افراد نیز بهتر است شناسنامه خود را عوض کنند.

صاحبان شناسنامه‌ای که سن آنها به 15سال تمام رسیده است و همه کسانی که هنوز صاحب شناسنامه جلد قرمز هستند باید هر چه سریعتر برای تعویض شناسنامه اقدام کنند.

بعضی افراد با تایید مراجع ذی صلاح برخی مشخصات سجلی خود مثل نام یا نام خانوادگی را عوض می کنند. این افراد نیز باید با در دست داشتن برگه تایید مراجع ذی صلاح که به تغییر مشخصات آنها گواهی داده است شناسنامه خود را عوض کنند.

محل مراجعه برای تعویض شناسنامه هم به صورت الکترونیکی در سایت ثبت احوال و هم به صورت حضوری در دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال قابل انجام است.

چه مدارکی همراه داشته باشیم؟

حتما باید شناسنامه‌ای که قصد تعویض آن را داریم همراه ببریم. 2قطعه عکس جدید با زمینه سفید هم نیاز است. بهتر است هنگام عکاسی به عکاس بگویید که عکس را برای شناسنامه نیاز دارید تا ویژگی‌های فنی ثبت عکس رعایت شود.

اگر مشخصات سجلی شما مثل سن، دچار تغییر شده است ارائه مدارک مرتبط با آن تغییرات نیز الزامی است.

برای تعویض شناسنامه دانستن شماره ملی پدر، مادر، همسر و فرزندان نیاز است. اگر در شناسنامه فعلی ازدواج یا طلاق ثبت نشده است، همراه داشتن مدارک آنها نیز برای ثبت در شناسنامه جدید الزامی است.

برای تعویض شناسنامه فرد بالای 15 سال که فاقد عکس است، ارائه اصل یکی از مدارک معتبر عکس‌دار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی نامه عکس‌دار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل هستند؛ الزامی است.

اگر شناسنامه مان گم شد چه کنیم؟

بسیاری از مراجعات ثبت احوال برای شناسنامه‌ای است که گم شده است. بهتر است همیشه شناسنامه‌ها را در یک جای مشخص و مطمئن نگه داریم ولی باز هم ممکن است گم شدن اتفاق بیفتد.

اصل و تصویر مدارک عکس دار یا معرفی نامه عکس دار محصلان از سوی مدرسه‌ای که در آن تحصیل می‌کنند و مدارک ازدواج و طلاق (حسب مورد) و اطلاعات هویتی فرزندان برای دریافت شناسنامه جدید لازم است.

اما اگر فردی که شناسنامه آن گم شده است زیر18سال سن داشته باشد، شناسنامه جدید طبق درخواست صاحب شناسنامه یا متقاضی حسب مورد، با ارائه مدارک مثبت از جمله قیم‌نامه، امین نامه، وصیت نامه و حکم رشد با مراجعه به دفاتر پیشخوان صادر می‌شود.‌

همچنین افراد کمتر از ۱۸ سال دارای حکم رشد، پدر یا جد پدری، با ارائه شناسنامه خود، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدرصاحب شناسنامه (فرد کمتر از ۱۸ سال) باشد با ارائه شناسنامه خود و سرپرست قانونی (قیم، امین، وصی)، برای افراد صغیر و محجور با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد، می‌توانند با مراجعه به به دفاتر پیشخوان نسبت به تنظیم درخواست صدور شناسنامه المثنی اقدام کنند.

چقدر هزینه باید پرداخت کنیم؟

در سال 1402، در صورتی که در مهلت قانونی که در گواهی ولادت ذکر شده برای دریافت شناسنامه مراجعه کنید، هزینه آن ۴۰ هزار تومان و ثبت ولادت بعد از مهلت قانونی (تا سه ماه) به همراه صدور شناسنامه ۴۵ هزار تومان خواهد بود

هزینه صدور شناسنامه مجدد ۵۰ هزار تومان، صدور شناسنامه مجدد ناشی از گم شدن در نوبت اول ۱۰۰ هزار تومان، در نوبت دوم ۱۵۰ هزار تومان و در نوبت سوم و پس از آن ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود.

در لایحه بودجه تغییر نام و نام ‌خانوادگی با تجویز مراجع ذی صلاح، ۳۵۰ هزار تومان، تغییر نام با حکم محاکم قضایی ۴۰۰ هزار تومان و تغییر نام و نام خانوادگی برای بار دوم و بازگشت به نام و نام خانوادگی اولیه ۴۰۰ هزار تومان هزینه خواهد شد.

صدور گواهی تجرد ۸۵ هزار تومان، صدور گواهی ازدواج و طلاق، ۸۵ هزار تومان، ثبت ازدواج به موجب اقرارنامه ۶۰ هزار تومان، انتقال ازدواج از دفاتر رسمی ازدواج در اسناد هویتی ۱۲ هزار تومان و انتقال طلاق ۲۴ هزار تومان خواهد بود.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 104978

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        فقط برای پول گرفتن میگن بیاین شناسنامه عوض کنید
        سه ماهه شناسنامهٔ دختر من آماده نشده
        میگن کاغذش نیست. الکی مردمو سرکار گذاشتن

      • اصلاحیه

        (×) کارت هوشمند ملّی ← کارت ملّی هوشمند (√)
        «کارت ملّی هوشمند» درسته نه «کارت هوشمند ملّی»!!! چون صفت ثانویه بعد از صفت اوّلیه می‌آید و هوشمند نوع جدید کارت ملّی است.
        این چیه؟ کارت.
        چه کارتی؟ کارت ملّی.
        عادّی یا هوشمند؟ کارت ملّی هوشمند.
        و السلام

      • حسین

        امروز که دیگر شناسنامه کاربردی ندارد همه جا کارت ملی بکار می‌آید دیگر لزومی ندارد شناسنامه تعویض شود پس معلومه دولت کلاهبرداری و از قانون سواستفاده میکنه به هر نحوی ملت را میچاپد

      ارسال نظر