اطلاعیه مهم درباره صدور کارت ملی و شناسنامه

سازمان ثبت احوال کشور یک اطلاعیه جدید صادر کرد.

اطلاعیه مهم درباره صدور کارت ملی و شناسنامه

سازمان ثبت احوال کشور یک اطلاعیه جدید صادر کرد. سازمان ثبت احوال کشور در اطلاعیه‌ای، درباره روند صدور کارت هوشمند ملی توضیحاتی ارائه کرد. سازمان ثبت احوال کشور از شهروندان خواست هرچه سریع‌تر برای تعویض کارت ملی،  شناسنامه و ثبت آدرس و نشانی جدید خود اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اطلاعیه مهم ثبت احوال | مهلت تعویض شناسنامه‌ و ثبت نشانی اعلام شد

سازمان ثبت احوال کشور با صدور یک اطلاعیه جدید، جزئیات و نحوه استعلام نشانی، صدور کارت ملی هوشمند، تعویض شناسنامه‌های قدیمی و ثبت نشانی جدید را اعلام کرد. سامانه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور رونمایی شد.

سازمان ثبت احوال

اطلاعیه سازمان ثبت احوال درباره ثبت درخواست کارت ملی هوشمند

سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: ۷ هزار و ۹۲۶ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور درخواست کارت هوشمند ملی داده اند.

سازمان ثبت احوال کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «صدور کارت هوشمند ملی ایرانیان خارج از کشور و اخذ درخواست برخط کارت ملی از اوایل فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در نمایندگی‌های کوالالامپور، فرانکفورت، وین، نمایندگی‌های اسلو، واشنگتن و استکهلم و بانکوک فعال شده‌اند و در حال حاضر این نمایندگی‌ها به ۱۹ مورد توسعه یافته است.

یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم و تأکیدات ریاست جمهور و وزیر کشور، ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل بوده است که با هماهنگی‌های سازمان ثبت‌احوال کشور، زیرساخت‌های لازم فراهم و امکان صدور و تحویل کارت هوشمند ملی برای ایرانیان خارج از کشور فراهم شده است.

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران در استانبول، استکهلم، اسلو، باکو، بانکوک، بروکسل، پاریس، دبی، رم، فرانکفورت، کوالالامپور، مادرید، مسکو، مومبای، هامبورگ، واشنگتن، وین و کپنهاک و تفلیس خدمت مربوط به کارت هوشمند ملی را به ایرانیان مقیم خارج از کشور ارائه می‌کند.

بیشترین درخواست‌های کارت هوشمند ملی مربوط به نمایندگی فرانکفورت با ۲ هزار و ۲۱۱ مورد بوده است.

تاکنون بیش از ۷ هزار و ۹۲۶ نفر از ایرانیان مقیم خارج از کشور درخواست کارت هوشمند ملی خود را در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسانده‌اند.

سازمان ثبت احوال کشور از تعیین تکلیف کارت‌های هوشمند ملی خبر داد و اعلام کرد: از شهروندان خواسته می‌شود نسبت به تعویض شناسنامه‌ها و ثبت نشانی و اقامتگاه قانونی در سامانه هویت اقدام کنند.»

درخواست سازمان ثبت احوال برای تعویض شناسنامه و ثبت نشانی جدید

از این پس نشانی اقامتگاه قانونی هر فرد، نشانی مندرج در سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان سازمان ثبت احوال خواهد بود.

سامانه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور، به نشانی https://sahim.sabteahval.ir؛ سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان، با عنوان اختصاری سهیم است که از این پس نشانی و آدرس اقامتگاه قانونی هر فرد و هر کد ملی، نشانی مندرج در این سامانه خواهد بود.

تمامی دستگاه‌های اجرایی، نهادهای عمومی، دولتی و غیردولتی مکلف هستند آدرس و نشانی هر فرد را از سامانه ثبت احوال استعلام بگیرند و مردم هم موظف هستند تغییر نشانی خود را در این سامانه ثبت کنند تا دچار مشکل نشوند.

محمدباقر عباسی، معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور از امکان احراز هویت و تطبیق کدملی با کد پستی هر فرد خبر داد.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: طبق قانون که سال‌ها قبل به تصویب رسید؛ دستگاه‌های مربوطه مکلف شدند یک شماره ملی و یک کد پستی به همه افراد اختصاص دهند.

عباسی افزود: بر اساس سامانه ثبت احوال برای هر فرد با یک کد ملی یک آدرس به صورت قانونی در سامانه ثبت احوال ثبت می‌شود.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر یک‌پارچه سازی خدمات با این تحول جدید گفت: کلیه دستگاه‌های اجرایی از سال ۱۳۷۸ مکلف شدند آدرس و مشخصات ثبت شده افراد در سامانه ثبت احوال را ملاک عمل خود قرار دهند.

معاون امور هویتی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه سامانه ثبت احوال به صورت برخط و الکترونیکی به تمام دستگاه‌های اجرایی و دولتی متصل شده است؛ گفت: در سال ۹۷ تمام شهروندان طبق مصوبه شورای فناوری اطلاعات مکلف شدند که ظرف 20 روز از جابجایی خود، نشانی جدید را در پایگاه قانونی ثبت احوال ثبت کنند. امسال در قانون بودجه مقرر شده‌است که از این پس نشانی اقامتگاه قانونی هر فرد، نشانی مندرج در سامانه مندرج در سامانه ثبت احوال خواهد بود.

سازمان ثبت احوال باید از طریق تبادل اطلاعات و برقراری سرویس‌های الکترونیکی، این نشانی قانونی را به تمام دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی موسسات و نهادهای عمومی و غیر دولتی ارسال کند؛ این مبادی به هیچ عنوان حق اخذ نشانی از اشخاص حقیقی را به غیر از سرویس الکترونیکی سازمان ثبت احوال ندارند.

خبر مهم رئیس سازمان ثبت احوال از شرایط جدید صدور و تعویض شناسنامه

رئیس سازمان ثبت احوال کشور از راه‌اندازی سامانه الکترونیکی جهت ثبت‌نام فاقدین شناسنامه خبر داد.

هاشم کارگر، معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خصوص تخصیص شناسه و صدور کارت موقت برای فاقدین شناسنامه، گفت: با توجه به رویکرد‌های دولت سیزدهم مبنی بر تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه، سازمان ثبت احوال کشور در سال ۱۴۰۱ با مهیا نمودن زیرساخت‌های لازم، اختصاص شناسه واحد برای ایرانیان فاقد شناسنامه را در دستور کار خود قرار داد.

او با اشاره به اینکه هم اکنون به منظور تسهیل امور شهروندان ثبت نام این افراد با راه اندازی سامانه الکترونیکی http://faghedin.sabteahval.ir صورت می‌گیرد، عنوان کرد: این امر به منظور شناسایی، صدور کارت موقت و در نهایت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه با هدف استفاده از خدمات اجتماعی در راستای تکالیف دستورالعمل مقابله با فقر مطلق و کمک به ایجاد سازو کار‌های قانونی برای ارائه خدمت به این افراد و کاهش هزینه‌های حاکمیتی صورت گرفته است.

معاون وزیر کشور افزود: تا پیش از راه اندازی این سامانه بیش از ۱۱ هزار پرونده در ادارات کل ثبت احوال استان‌ها تشکیل و به این افراد شناسه اختصاص یافته است که حدود پرونده بررسی و تعیین تکلیف شده‌اند و برای سایر افراد کارت شناسایی موقت صادر گردیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور بیان کرد: رسیدگی به درخواست‌ها مطابق قوانین و مقررات و در صورت لزوم طرح در شورای تأمین شهرستان‌ها به انجام خواهد رسید و تلاش بر آن است که تأیید یا رد تابعیت ایرانی این افراد و تعیین تکلیف پرونده‌های آنان در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام رسد.

گفتنی است، دکتر احمد وحیدی، وزیر کشور طی بخشنامه‌ای خطاب به استانداران مبنی بر تعیین تکلیف هر چه سریع‌تر افراد فاقد شناسنامه تاکید و در این راستا رئیس سازمان سازمان ثبت احوال کشور نیز با صدور بخشنامه‌ای به مدیران کل ثبت احوال کشور از آنان خواسته است تا ترتیبی اتخاذ کنند تا ضمن هماهنگی با استانداران و فرمانداران، برنامه‌ریزی لازم برای اقدام ویژه ادارات ثبت احوال و شورای تامین استان و شهرستان در خصوص شناسایی، تشکیل پرونده، اختصاص شناسه، صدور کارت و نهایتاً تعیین تکلیف فاقدین شناسنامه صورت پذیرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 95658

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • محمدحسن ولک

        دذتاریخ شهریور1401برای تعویض کارت ملی اقدام نمودم هنوزدریافت نکرده ام معاونت محترم ثبت احوال اطلاعاتی دراین رابطه ندادندباسپاس

      ارسال نظر