آماده‌باش در ایران | هفته خطرناکی در راه است

سازمان هواشناسی نسبت به کاهش شدید دما، طوفان‌های 120روزه، وزش باد شدید، بارش باران‌های سیل‌آسا، سیلابی شدن رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده و برخورد صاعقه به شهروندان هشدار داد.

آماده‌باش در ایران | هفته خطرناکی در راه است

سازمان هواشناسی کشور برای ۱۰ استان وضعیت هشدار صادر کرد. سازمان هواشناسی کشور نسبت به تشدید ناپایداری‌های جوی، کاهش دما، سیل و طوفان خیلی شدید در چند استان کشور هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور در خصوص طوفان خیلی شدید، طوفان‌های ۱۲۰ روزه، بارش باران‌های سیل‌آسا، سیلابی شدن رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی گسترده، برخورد صاعقه به شهروندان هشدار داد. سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار تشدید ناپایداری‌های جوی از افت دما و سرما، طوفان خیلی شدید،‌ رعدوبرق، بارش باران‌های سیل‌آسا و وزش باد شدید در چند استان کشور خبر داد و از مردم خواست هشدارها را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید: هشدار مهم درباره طوفان خیلی شدید و بارش باران‌های سیل‌آسای خطرناک از ساعتی دیگر

با توجه به هشدارهای مهم سازمان هواشناسی، نیروهای امداد و نجات به حالت آماده‌باش درآمدند. 

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی برای 10 استان کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از پیش‌بینی افزایش ابر، رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در برخی از نقاط ۱۰ استان کشور طی سه روز آینده خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور در روزهای آتی اظهارکرد: بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی طی سه روز آینده در مناطق شمالی استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان و مازندران افزایش ابر، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه یکشنبه در شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و ارتفاعات گیلان، دوشنبه در سواحل دریای خزر این وضعیت ادامه خواهد داشت، افزود: طی پنج روز آینده در نیمه شرقی کشور، برخی مناطق مرکزی، جنوب غرب و سواحل جنوبی کشور به ویژه استان های بوشهر، خوزستان و ایلام، وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، تا روز شنبه شرق دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا جمعه (۲۶ خرداد) صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد در بعد از ظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و روز شنبه (۲۷ خرداد) صاف همراه با وزش باد از بعد از ظهر افزایش باد و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۲ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۵ و ۲۶ خرداد) اهواز با دمای ۴۵ و ۴۴ درجه سانتی‌گراد، گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۸ درجه سانتی‌گراد، خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند. 

هشدار سازمان هواشناسی کشور درباره تشدید ناپایداری‌های جوی 

سازمان هواشناسی با صدور هشدار تشدید ناپایداری‌های جوی در برخی استان‌ها از وزش باد شمالی و کاهش نسبی دما در سواحل دریای خزر طی سه روز آینده خبر داد.

پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد طی 5 روز آینده با گذر امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور رشد ابرهای همرفتی، همراه با رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل پیش‌بینی شده است.

امروز در شرق اردبیل، گیلان، مازندران، دامنه‌های جنوبی البرز  در استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران افزایش ابر، رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

فردا بارندگی‌ها در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تشدید می‌شود و در سایر مناطق ذکرشده کاهش می‌یابد. جمعه ابرناکی خفیف و پراکنده در این مناطق و سواحل دریای خزر روی می‌دهد، ضمن این‌‌که طی سه روز آینده در شرق اردبیل و سواحل شمالی کشور وزش باد شمالی و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

شنبه هفته آینده بارندگی در مناطق شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تقویت می‌شود و در سایر مناطق کشور جو آرامی مستقر است.

یکشنبه هفته آینده تنها در شمال آذربایجان شرقی ابرناکی و بارش پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: تشدید ناپایداری محلی و رشد ابرهای همرفتی (بةویژه درساعات بعدازظهر و اوایل شب)

زمان پایان: پنج‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵.

نوع مخاطره: رگبار و رعدو برق و وزش باد شدید، گردوخاک و برخی نقاط تگرگ.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۴: اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۲۵: اردبیل، نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی.

اثر مخاطره: آبگرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در پروازها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هر گونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، رعایت فاصله از ساختمان‌های در دست ساخت یا نیمه‌کاره، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و پارک خودروها در مناطق مسقف.

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی و آماده‌باش در ایران 

سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به هشدار هواشناسی در ۳ استان کشور، از آماده‌باش هلال‌احمر در این استان‌ها، خبر داد.

بابک محمودی، سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به هشدار سطح نارنجی سازمان هواشناسی، گفت: طبق گزارش سازمان هواشناسی کشور، در روزهای چهارشنبه و پنج‎شنبه، بارش شدید و رگباری باران در استان‌های اردبیل و شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، گزارش شده است.

سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در راستای این هشدار هواشناسی، امدادگران و نجاتگران در این سه استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

سرپرست سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر هشدار داد: از هم‌وطنان درخواست دارم تا در حاشیه رودخانه‌ها اتراق نکنند و از برپایی کمپ‌های تفریحی در پای کوه‌ها و جنگل‌ها خودداری کنند.

هشدار هواشناسی

هشدار هواشناسی درباره بارش شدید باران و کاهش دما در کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبارهای پراکنده در برخی استان‌ها و کاهش نسبی دما در شمال کشور خبر داد.

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: طی پنج روز آینده گذر امواج تراز میانی جوی از نوار شمالی کشور سبب رشد ابرهای همرفتی گاهی همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: طی روز چهارشنبه (۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۲) در شرق اردبیل، گیلان، مازندران و دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران نیز افزایش ابر رگبار پراکنده و وزش باد شدید موقتی رخ می‌دهد.  

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: پنجشنبه (۲۵ خرداد) میزان بارندگی در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تشدید می‌شود و در سایر مناطق ذکر شده بارش کاهش می‌یابد. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه جمعه (۲۶ خرداد) ابرناکی، بارش خفیف و پراکنده در این مناطق و سواحل دریای خزر رخ می‌دهد، اظهار کرد: طی سه روز آینده در شرق اردبیل و سواحل شمالی کشور وزش باد شمالی و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: شنبه (۲۷ خرداد ماه) بارندگی در مناطق شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل تقویت و در سایر مناطق کشور جوی آرام مستقر می‌شود. 

به گفته ضیاییان، یکشنبه (۲۸ خرداد ماه) فقط در شمال آذربایجان شرقی، ابرناکی و بارش شکل می‌گیرد.

هشدار هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: تا روز جمعه در بخش‌هایی از جنوب غرب و غرب کشور و مناطقی از استان بوشهر وزش باد شدید همراه با گردوخاک دور از انتظار نیست.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: در این مدت نیمه‌شرقی دریای خزر همچنین خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهد بود.

هشدار هواشناسی

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۲۵ خرداد ماه ۱۴۰۲) صاف و در بعد از ظهر افزایش باد با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۷ درجه سانتیگراد و روز جمعه  (۲۶ خرداد ماه) کمی ابری و در بعد از ظهر وزش باد شدید و احتمال گرد و خاک با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پایان گفت: طی امروز و فردا (۲۴ و ۲۵ خرداد) اهواز با دمای ۴۶ درجه سانتیگراد گرمترین و شهر کرد با دمای ۹ و ۸درجه سانتیگراد خنک‌ترین مراکز استان کشور هستند. 

هشدار هواشناسی درباره طوفان و وزش باد شدید در نواحی غربی و شرقی کشور

سازمان هواشناسی اعلام کرد: برای روز جاری وزش باد شدید در نواحی غربی و شرقی کشور پیش بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی اعلام کرد: برای روز جاری در بخش‌هایی از آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز مرکزی و ارتفاعات استان‌های گلستان و سمنان رگبار پراکنده باران پیش‌بینی می‌شود.

در مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور به ویژه منطقه زابل، شمال شرق و مرکز کشور وزش باد سبب گرد و خاک خواهد شد.

در جنوب غرب و بخش‌هایی از غرب کشور وزش باد شدید خواهد بود و احتمال گردوخاک هم وجود دارد.

هشدار هواشناسی درباره تشدید وزش طوفان و بادهای ۱۲۰ روزه 

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی گفت: طی روزهای پنجشنبه و جمعه با تقویت اختلاف فشار در سطح زمین وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه تشدید می شود.

جواد نخعی، کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی اظهار داشت: مطابق الگوی نقشه ها پیشیابی هواشناسی برای روزهای آینده افزایش وزش باد و گاهی گرد و خاک قابل پیش بینی است.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی با بیان اینکه پنجشنبه و جمعه با تقویت اختلاف فشار در سطح زمین، وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه تشدید می شود، افزود: این بادها علاوه بر خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی را در پی خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: هوای گرمی را برای پایان هفته در استان انتظار داریم.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 92080

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر