خبر فوری وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت گندم و کلزا

جزئیات افزایش قیمت گندم و کلزا و پرداخت مطالبات گندمکاران و کلزاکاران اعلام شد.

خبر فوری وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش قیمت گندم و کلزا

قیمت گندم در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، یکی از اخبار داغ و مهم اقتصادی است؛ قیمت گندم، پس از اعتراضات شدید گندمکاران و کشاورزان، در نهایت، از ۱۳ به ۱۵ هزار تومان افزایش یافت اما گلایه کشاورزان از قیمت گندم و نرخ خرید تضمینی گندم همچنان ادامه دارد. با تغییر قیمت گندم، قیمت کلزا نیز افزایش یابد. زمان اعلام افزایش قیمت گندم و قیمت کلزا اعلام شد. 

بیشتر بخوانید: خبر مهم سرپرست وزارت جهاد درباره قیمت گندم | قیمت آرد و خرید تضمینی گندم افزایش یافت؟

کشاورزان امیدوار هستند افزایش قیمت گندم و قیمت کلزا، بخشی از هزینه‌های فراوان تولید را تامین کند. با تعیین قیمت گندم و قیمت کلزا و سایر محصولات استراتژیک کشاورزی، در ابتدای سال زراعی آن (شهریور هر سال) محصولات از سوی دولت خریداری شده و بین خبازی‌ها و کارخانجات صنعتی فعال در حوزه تولید محصولاتی مانند انواع کیک و بیسکویت، ماکارونی و… توزیع می‌شود. 

قیمت گندم

کارشناسان می‌گویند، در صورت افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، با حذف واسطه دولتی میان «صنف و صنعت» و کشاورزان، تامین بودجه برای خرید بیش از ۲ میلیون تن گندم از عهده دولت خارج شده و  اعتبارات مازاد مورد نیاز برای پرداخت قیمت گندم و مطالبات گندمکاران به حداقل می‌رسد. 

بیشتر بخوانید: خبر خوش برای گندمکاران و کشاورزان | ابلاغیه افزایش قیمت گندم صادر شد؟

پرونده قیمت گندم همچنان مفتوح است. پیگیری‌ها برای افزایش قیمت گندم  و نرخ خرید تضمینی گندم در حال انجام است. پایین بودن قیمت گندم و خرید محصولات کشاورزی، سبب ورود رئیس‌جمهور و دستور به وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت خرید گندم شده است.

بیشتر بخوانید: نوبت به قیمت گندم و کلزا رسید | افزایش قیمت گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران به کجا رسید؟

افزایش قیمت گندم و کلزا در سال زراعی جاری

مجری طرح دانه‌های روغنی از افزایش قیمت کلزا در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: با تغییر قیمت گندم، قیمت کلزا نیز افزایش یابد.

به گزارش عرشه آنلاین و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سعدالله منصوری، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که کشت کلزا در رقابت با گندم است، افزود: شایسته است تا با تغییر قیمت گندم، قیمت کلزا نیز افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: شوک بزرگ دولت به کشاورزان و گندمکاران | افزایش قیمت گندم منتفی شد؟

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی  از افزایش قیمت کلزا در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: هر کیلو کلزا ۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

مجری طرح دانه‌های روغنی کشور با بیان این که قیمت قدیم کلزا ۲۲ هزار تومان همراه با ۱۵۰۰ تومان هدیه غیرنقدی بود، گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران مبلغ خرید محصول کلزا را متناسب با آخرین قیمت‌ها پرداخت می‌کند.

بنا بر اعلام وزارت جهاد کشاورزی، او تصریح کرد: در دو دهه اخیر به دنبال توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور بوده‌ایم و امیدواریم همچنان توسعه کشت این محصولات بویژه کلزا را به همراه داشته باشیم.

به گفته مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، قیمت دانه روغنی کاملینا  ۳۳ هزار تومان، سویا  ۳۳ هزار تومان و آفتابگردان و گلرنگ نیز ۲۷ هزار تومان تعیین شده است.

آخرین وضعیت قیمت خرید تضمینی گندم و پرداخت مطالبات گندمکاران

با تعیین قیمت گندم در ابتدای سال زراعی آن (شهریور هر سال) محصولات از سوی دولت خریداری و در بین خبازی‌ها و کارخانجات صنعتی فعال در حوزه تولید محصولاتی مانند انواع کیک و بیسکویت، ماکارونی و… توزیع می‌شود.

بخش اعظمی از گندم‌های خریداری شده در بخش پخت نان هزینه شده (۹ تا ۱۱ میلیون تن) می‌شود و به دلیل یارانه بالای این بخش بار سنگینی بر دوش دولت‌ها خواهد بود.

امسال با توجه به کسری بودجه دولت و از سوی دیگر نرخ تورم موجود کشور گندم کاران خواهان تغییر قیمت گندم پیش از سال زراعی بوده از این رو طی مذاکرات بین گندم کاران، نمایندگان خانه ملت و وزارت جهاد کشاورزی، شورای قیمت گذاری محصولات اساسی کشاورزی تشکیل و عددی که برای خرید تضمینی قیمت گندم از سوی رئیس شورا اعلام و ابلاغ شد ۱۵ هزار تومان بود. فعالان این حوزه با اعلام نارضایتی خود از قیمت تعیین شده عنوان کردند سال آینده محصول دیگری کشت خواهند کرد علاوه بر اینکه محصولات امسال را به دامداران یا دلالان خواهند فروخت. با این وجود دولت هنوز تغییری در قیمت اعلامی نداده است ضمن اینکه برخی کشاورزان عنوان می‌کنند قیمت پرداخت شده برای هر کیلو گندم مبلغ ۱۱ هزار تومان است.

بر اساس گزارش ۱۰۰ روزه عملیات سراسری خرید گندم از کشاورزان کشور، از اول فروردین تا هفتم تیر سال جاری (پایان هفته گذشته) بیش از ۵ میلیون تن گندم در قالب ۸۸۹ هزار محموله به صورت تضمینی از ۳۰۹ هزار کشاورز در سراسر کشور خریداری شد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، میزان خرید گندم در ۱۰۰ روز آغازین امسال با تحویل ۵ میلیون و ۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان که نسبت به سال گذشته، یک میلیون و ۱۰۷ هزار تن افزایش داشته، از رشد بیش از ۲۸ درصدی برخوردار بوده و با واریز ۵۰ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان پول تحویل گندم به حساب کشاورزان، بیش از ۶۷ درصد از مطالبات گندم کاران پرداخت شده است.

در این راستا، به ترتیب استان‌های خوزستان با یک میلیون و ۷۱۵ هزار تن، فارس با ۸۰۸ هزار تن، گلستان با ۴۹۸ هزار تن، ایلام با ۲۹۰ هزار تن، خراسان رضوی با ۲۵۲ هزار تن، کرمان با ۲۴۱ هزار تن و کرمانشاه با ۱۶۶ هزار تن بیشترین مقدار خرید گندم را داشته‌اند. همچنین به ترتیب استان‌های فارس با ۴۱۱ هزار تن، خوزستان با ۳۶۰ هزار تن، ایلام با ۱۱۸ هزار تن، بوشهر با ۱۰۲ هزار تن، لرستان با ۸۴ هزار تن و کرمانشاه و کرمان هر یک با ۷۷ هزار تن، بالاترین میزان افزایش خرید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

این گزارش می‌افزاید؛ به ترتیب استان‌های بوشهر و یزد هر یک با بیش از ۵.۵ برابر، لرستان با بیش از ۲.۵ برابر، کهگیلویه و بویراحمد با حدود ۲.۵ برابر، فارس با بیش از ۲ برابر و سیستان و بلوچستان با حدود ۲ برابر، بیشترین میزان رشد خرید را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند.

بنابراین گزارش، در ۱۰۰ روز نخست امسال، بیش از دوسوم مطالبات کشاورزان سراسر کشور پرداخت شده است که در این میان، به ترتیب کشاورزان استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، کرمان، قم، بوشهر، سیستان و بلوچستان، ایلام و گلستان، از ۷۳ تا ۷۷ درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

گفتنی است؛ عملیات خرید تضمینی گندم که در استان‌های غرب و شمال‌غرب کشور به تازگی آغاز شده است، در بسیاری از استان‌های کشور همچنان ادامه دارد و همزمان، فرآیند گسترده واریز مطالبات کشاورزان از طریق مبادی مربوطه در دست پیگیری است تا نسبت به پرداخت پول خرید گندم از این عزیزان در کمترین زمان ممکن اقدام شود.

قیمت گندم

دیگر رسانه ها

کدخبر: 96552

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر