شاید تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی حذف شود

اتفاقات رخ داده در حاشیه بازی ایران برابر لبنان شاید به قیمت حذف تیم ملی از تمام رقابت‌های ملی منجر شود.

شاید تیم ملی فوتبال ایران از جام جهانی حذف شود

تیم ملی با برتری دو گله برابر لبنان در مشهد، پایان باشکوهی را در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی رقم زد. به خصوص که در بازی‌های دیگر گروه، کره جنوبی هم برابر امارات شکست خورد و در گروه دیگر هم ژاپن برابر ویتنام به تساوی رسید تا یوزهای ایرانی هم به عنوان صدرنشین گروه A راهی قطر شوند و هم آقای آسیا لقب بگیرند. اما در حاشیه بازی دیروز، اتفاقاتی رخ داد که حلاوت همه این خوبی‌ها را گرفت و آن برخورد با بانوانی بود که خواهان حضور در ورزشگاه امام رضا (ع) و تماشای بازی تیم ملی کشورشان از نزدیک بودند. 

برخورد عجیب نیروی انتظامی با بانوانی که پشت درب استادیوم تجمع کرده بودند، در نهایت منتج به استفاده از اسپری گاز فلفل برای متفرق کردن آنان شد که موجی از انتقاد و حیرت زدگی را در جامعه به دنبال داشت. درحالی که مدت‌هاست چماق فیفا برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها از سر فوتبال ما برداشته نمی‌شود، این اتفاق به مثابه یک خودکشی محض برای کسانی بود که قصد تعامل با فدراسیون جهانی فوتبال را دارند. فوتبال ایران از ابتدای دوران کرونا، به بهانه شیوع این‌ ویروس تمامی بازی‌های ملی و باشگاهی را پشت درب‌های بسته برگژار کرد و به جز چند مورد انگشت شمار آنهم برای تیم ملی، دیگر کسی ردی از تماشاگران در ورزشگاه‌های ایران ندید.


بیشتر بخوانید :ایتالیا جانشین ایران در جام جهانی می شود؟


 

اما سوال اینجاست وقتی تمامی مسئولان فعلی فدراسیون بدون رئیس فوتبال در جریان فشار نهادهای بین المللی برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها هستند، آیا برگزاری بازی با لبنان در مشهد تصمیم سنجیده‌ای بود؟ البته که تیم ملی متعلق به همه مردم ایران است و باید آنها هم از نزدیک شاهد افتخار آفرینی سوزها باشند اما وقتی صحبت از همه مردم می‌کنیم، احتمالا فقط از قشری حرف می‌زنیم که مذکر باشند! شاید این مسئله مطرح شده که یک‌ سهمیه اقلیتی هم برای بانوان درنظر بگیرند- مانند بازی با عراق در تهران- اما آقایان یادشان رفته که در شهری مثل مشهد، حتی برگزاری کنسرت و دوچرخه سواری هم برای بانوان ممنوع است! 

به هر ترتیب با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی که از اتفاقات دیروز برای بانوان فوتبالدوست رخ داده، به نظر فیفا بیش از هر زمان دیگری روی تعلیق فوتبال ایران حساسیت نشان داده و این را می‌توان از واکنش‌ مسئولین هم متوجه شد. در این زمینه مهرداد سراجی عضو هیات رییسه فدراسیون فوتبال توئیت نگران کننده ای را منتشر کرده است. او در صفحه شخصی خود نوشت: « اخبار نگران کننده ای از کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا به گوش می رسد. قبلا هم تاکید کرده بودم آنهایی که در وزارت ورزش و جوانان برای فدراسیون فوتبال مسیری را طراحی کردند که اتفاقات تلخ مشهد در آن رخ دهد امروز پاسخگوی تصمیمات خود باشند. او در توئیتی دیگر می نویسد: آنها که تا دیروز از تلاش های شبانه روزی و برگه زرین حرف زدند امروز مسئول مستقیم مشکلات فدراسیون فوتبال هستند. اصلاح فوتبال نیاز به کار ریشه ای دارد. کار نیمه تمام را باید تمام کرد تا شاهد بازگشتی از جنس تعلل نباشیم!»

توئیت مهرداد سراجی به وضوح نشان می دهد بین اعضای هیات رییسه اختلاف نظر وجود دارد و اینطور که مهرداد سراجی گفته همه اعضای هیات رییسه موافق برگزاری دیدار تیم ملی در برابر لبنان در استادیوم امام رضای مشهد نبودند چرا که می دانستند امکان حضور تماشاگران خانم در استادیوم مورد اشاره وجود ندارد.

حال باید منتظر ماند و دید چه بلایی بر سر فوتبال ایران که سریعترین صعودش به جام جهانی را جشن گرفته، رخ می‌دهد. فوتبالی که تیم‌های اصلی‌اش از آبشخور دولت تغذیه می‌کنند، بر سر نخواستن سرمربی موفق‌اش دعواست و حتی رئیسش را هم نمی‌شناسد. در ابن شرایط نباید از تعلیق و حذف از جام جهانی خیلی غافلگیر شد چرا که این قصه باید از یک جایی به بعد، از نو‌ و البته درست نوشته شود.

توضیح فیفا از ایران ؛ خطر از بیخ گوش ایران گذشت؟

ظاهرا فیفا پس از سوالات زیاد رسانه ها از روابط عمومی فیفا، تصمیم گرفته تا در یک بیانیه واحد به همه رسانه ها پاسخ دهد.

فیفا از ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد پیش از بازی ایران - لبنان مطلع شده و از فدراسیون فوتبال ایران توضیحاتی در این باره خواسته است. در متن بیانیه فیفا، هیچ اشاره ای به تعلیق فدراسیون فوتبال ایران یا حذف تیم ملی از جام جهانی نشده اما ابراز امیدواری کرده است تا زنان بتوانند مثل اکتبر ۲۰۱۹ و درست مثل بازی ایران و کامبوج وارد ورزشگاهها در ایران شوند.

فیفا

 

منبع: اقتصاد انلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 14177

  • ناشناس

    ان شاءالله حذف نشیم وگرنه محرومیت شدید به دنبال داره

  • عباس شادمهر

    اگه ایتالیا قبول کنه با لباس ایران بازی کنه
    ما هم قبول میکنیم به جا ما برجام جهانی

ارسال نظر