قمه‌کشی کودکان در یکی از خیابان‌های تهران

در ویدئوی زیر قمه‌کشی کودکان در یکی از خیابان‌های تهران را مشاهده می‌کنید.نظر شما چیست

حجم ویدیو: 3.04M | مدت زمان : 00:00:31
حجم ویدیو: 3.04M | مدت زمان : 00:00:31

 در ویدئوی زیر قمه‌کشی کودکان در یکی از خیابان‌های تهران را مشاهده می‌کنید. لازم به ذکر است که اگر چنین رفتار‌های پرخاشگرانه‌ای در کودکان کنترل نشود، می‌تواند آینده آن‌ها را به تباهی کشاند و پیامد‌های خطرناکی را در پی داشته باشد.//خبرگزاری دانشجو

چندی پیش هم ویدئویی مشابه از یک دختر نوجوان منتشر شد که بازتاب زیادی در جامعه پیدا کرد 

aHR0cDovL2FraGFyaW5uZXdzLmNvbS8vbWVkaWEvazIvaXRlbXMvY2FjaGUvNjRkNTVkYTBmMzkxY2JkMTY0MTU5MTkxNzE2ZTE0YjRfUy5qcGc_

در این ویدیویک دقیقه و ۴۵ ثانیه ای  که کاربران از آن به عنوان «ویدیو قمه کشی هلیا» یاد کردند  در ابتدا دو گروه از دخترانی که ۱۵-۱۶ سال بیشتر سن ندارند درگیری لفظی را باهم دارند و ناگهان تنش میان آنها به برخورد شدید از نوع کشیدن مو و لگد زن دو نفره تبدیل می شود و در ادامه یکی از این دخترها، دختر دیگری را چنان پرتاب می کند که بخشی از کتف و سرش به ناحیه سیمانی کنار باغچه برخورد می کند.

در این نقطه از این ویدیو، بینندگان متوجه می شوند که دختری که در باغچه افتاد «هلیا» نام دارد. اما باز مشاهده می شود که او از باغچه بلند می شود و درگیری دوباره ادامه پیدا می کند. نکته قابل توجه آن است که افرادی که از این صحنه در حال فیلم برداری هستند و تا حدودی با حرف هایشان به این درگیری ها دامن می زنند، چند پسر هم سن و سال همین دخترانند. البته در لا به لای این فیلم صدای فحاشی ها و واژه های بالای ۱۸ سال هم به گوش می رسد.

 

در ادامه این فیلم می بینیم که پس از آرام شدن نسبی دعوا، یکی از حاضران متوجه «چاقو»یی می شود که هلیا پنهان کرده و وقتی به آن اشاره می کند، دخترک یک قمه ۵۰ سانتیمتری را از شلوارش بیرون می کشد. در این لحظه صداهایی به گوش می رسد که عنوان می کند « شر می شه» و انگار برای آن که این شر نشود هلیا از این قمه استفاده چندانی نمی کند و تمام ماجرا انگار به نشان دادن آن قمه به دوستانش تمام می شود و دختران دیگر می آیند و هلیا را از این صحنه ی درگیری دور می کنند.

برای بررسی چندین عمل و اقدامی اولین سوالاتی که در ذهنمان ایجاد می شود این است که مگر این نوجوانان به اصطلاح دهه هشتادی خانواده ندارند که آن ها را نظارت کنند؟ و چرا خشم و نفرت آنقدر زیاد شده است که یک نوجوان می تواند با خودش چنین سلاحی را حمل کند؟ و سوالاتی که ممکن است از ذهن هر کسی با دیدن چنین صحنه هایی عبور کند.

آسیب شناسان چه می گویند 

 امان الله قرایی مقدم، آسیب شناس اجتماعی با اشاره به عوامل متعددی که در جامعه برای بروز این پدیده ها مطرح هستند به مواردی از قبیل نوع تربیت و پرورش فرد و سبک زندگی خانواده اشاره کرد و گفت: فشار های روحی و روانی مثل ناکامی در رسیدن به آرزوهای بدیهی و به حق، سبب سرخوردگی، یاس و نا امیدی می شود و جامعه را به سمت پرخاشگری می برد.

قرایی مقدم بیان کرد: فضای مجازی و رسانه ها همه در بروز رفتارهای نامتعارف و پرخاشگرانه دخیل هستند و بر نحوه رفتار همه افراد و به طور ویژه نوجوانان تاثیر می گذارند.

وی بیان کرد: شکل گیری هویت افراد در جوامع امروزی از هویت عقلانی، شهودی و اجتماعی به سمت هویت مادی و فردی پیش رفته است، به همین دلیل مردم بی تفاوت نسبت به اتفاقات و دعواها و بروز این گونه مسائل در جامعه هستند. مصلحت گرایی افراد را نسبت به هم بی تفاوت و بی احساسی را در بین آن ها رواج می دهد.

این آسیب شناس اجتماعی بر این موضوع که یک نوجوان را نمی توان نماینده همه آن ها دانست تاکید کرد و گفت: یک سری ارزش های دینی، سنتی، فرهنگی و عقلانی در جامعه ما کمرنگ شده و برای این اصلاح رفتارها باید به ریشه این مسائل رجوع کرد و به آن ها توجه داشت.

وی بیان کرد: پخش شدن گسترده این فیلم های نامتعارف اجتماعی تاثیرات مخربی دارد، البته به فضای خانوادگی و اجتماعی زندگی افرد هم بستگی دارد و میزان اثرگذاری آن متفاوت است. عصبانیت جزئی از زندگی ما است و در تمامی وجوه زندگی قابل مشاهده است که رفتارهای نوجوانان ثمره عصبانیت، خشونت و پرخاشگری در رفتار بزرگسالان است.

حال اگر در نوجوانان رفتارهای پرخاشگرانه و گاها مغایر با بقیه همسالان شان مشاهده می شود، هیچ گاه نمی توان همه آن ها را دارای این ویژگی دانست. آسیب پذیری نوجوانان مخصوصا با گسترش ارتباطات بسیار بیشتر و عمیق تر است و این مسئله متولیان فرهنگی و اجتماعی را موظف می کند تا با بررسی های علمی، دغدغه های نوجوانان را درک و بستر مناسب رشد فردی و اجتماعی آن ها را فراهم کنند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 2960

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      • ناشناس

        مقصر همش همین گردانندگان فضای مجازی هستند وقتی یک ادم بی هنر ومسخره مثل هلیا رو بزرگ میکنه وعمفیلم واستوری وپستاشو منتشر میکنه خوب معلومه که چی به سر بقیه بچه ها میاد

      • مسیح

        چیه بزرگش کردی ... دارن شمشیر بازی میکنن دیگه!!!!

      • پریسا

        وقتی از یه دختری که چند مدت قبلکه مثل این فیلم بود تو اینستاگرام بحاطر این کارش هزاران نفر فالوورش کردن .اینم میحواد جلب توجه کنه

      • ناشناس

        روز به روز خانوادها فقیر تر میشن و بچه ها امید به آینده ندارن و همین که خانواده توان هزینه ها ندارند مسلما افراد خانواده دست به تبهکاری و شرارت می‌زنند مقصر اصلی اوضاع اقتصادی هست نه تربیت خانواده وقتی فقر بیاد دین و ایمان از پنچره خارح میشه

      • ناشناس

        کم کم داریم به ناامن ترین کشورهای جهان نزدیک می شویم.

      • ایران

        با سلام واقعا متاسفم برا مادرش ی پسر بچه زیر ده سال چرا باید تو کوچه باشه بچه رو ول میکنن به امان خدا بعد هم که جرمی مرتکب شد مث پدر و مادر آرمان به التماس می افتند مادر عزیز خودت با بچه وقت بگذار این همه مراکز تفریحی و پارک و...از کودکی نباید اجازه کوچه رو دادچرا فکر میکنید چون پسره اشکال نداره مقصر مادره نمیتونی بچه نیار

      • کاف

        هیچی نمیشه گفت.بچه با قمه و شمشیر.پدر مادراشون چکار میکنن؟تو که نمیتونی تربیت کنی چرا بچه پس میندازی؟حتما باید تولید مثل کنی؟این بچه ها قمه رو از کجا اوردن؟عمرا که نخریدن چون بهشون نمیفروشن..

      • ژهره

        مادر پدرهاشون کجا هستند بچه هاشونو جمع کنن

      • ناشناس

        بله رسانه هامقصرندبااین تیترزندشان ازکاه کوه می سازند اگرهلیا دخترجوان هرغلطی کرده دریک شهرتبلیغ نشه برای جوانان دیگرشهرهااولقو نمی شه

      • محمد

        چی داریم که بگیم......؟ !

      • ناشناس

        تقصیرکسی نیست جز پدر یا برادر بزرگ خانواده که تو خانه قمه و شمشیر و زنجیرو ساتور نگهداری میکنن وبچه تو این سن هم فکر میکنه بزرگا خوب کاری میکنند که با این ابزار دعوا میکنند

      • ناشناس

        اول خانواده مقصره.دوم قانون بازدارنده نیست .پول میگیرندآزادمیکنن

      • sr

        متاسفانه هیچ نظارتی روی فرزندان نیست

      ارسال نظر