بیانیه تند و تیز روبیکا در پاسخ به منتقدان

روبیکا در اطلاعیه ای اعلام کرد: از شرایط پیش آمده برای دسترسی به اینترنت و محدودیت سرویس های بین المللی متاسف است و ترجیح می‌دهد در یک فضای رقابتی، بر اساس مزیت‌های بومی با سایر پلتفرم‌ها رقابت کند.

بیانیه تند و تیز روبیکا در پاسخ به منتقدان

طی روزهای اخیر به دنبال اعمال برخی محدودیت‌ها در سرویس‌های خارجی به دلیل نقش‌آفرینی آن‌ها در برهم‌خوردن آرامش روانی مردم سبب شد تا عده‌ای با انگیزه‌های نامعلوم اقدام به تخطئه توانان جوانان نخبه ایرانی کنند.

متاسفانه برای بسیاری از ما همواره مرغ همسایه غاز بوده است، امری که درباره استفاده از سکوهای ایرانی صدق می‌کند، عده‌ای در حالی به تخریب سکوهای ایرانی از جمله روبیکا می‌پردازند که اساسا تاکنون حتی یکبار از آن‌ها استفاده نمی‌کنند!

متاسفانه برخی در حالی ادعا می‌کنند که نگران کسب و کارهای ایرانی هستند که رفتار آن‌ها امر دیگری را نشان می‌دهد، برای مثال هجمه‌های ناجوانمردانه‌ای که بعد از اعمال محدودیت‌ها بر دو سکوی قانون‌گریز آمریکا به سرویس‌های ایرانی وارد شد، موید این نکته است که کسب و کار و اقتصاد دیجیتال برای این دسته از افراد و گروه‌ها اساسا اهمیتی ندارد؛ چرا که اگر داشت حتی شده برای یکبار از زبان یکی از آن‌ها حمایت از سکوهای ایرانی شناخته می‌شد، در حالیکه دستکم در حافظه کوتاه مدت ما تصویری از مطالبه‌گری افراد مذکور برای بهبود کسب و کار در سکوهای ایرانی ثبت نشده است!

آن‌ها هیچوقت از مسئولین نخواستند که تسهیم درآمدها را در همه سکوهای ایرانی اجرایی کنند، سرورها و زیرساخت‌های موردنیاز سکوهای ایرانی را تامین نمایند، چالش‌های اداری آن‌ها را رفع کنند، درگاه پرداخت مستقیم به کسب و کارهای مجازی فعال در سکوهای ایرانی دهند، روترها (اولویت دسترسی) سکوها را عادلانه تنظیم کنند و بسیاری مطالبات دیگر که هیچگاه شنیده نشد!

برخی در حالی مدعی نگرانی برای کسب و کار مردم هستند که هیچگاه از متولیان گذشته فضای مجازی کشور سوال نکردند که آقایان ۸سال با فضای مجازی کشور چه کردید که امروز ادعایی چنین می‌کنید، چرا بستری فراهم نکردید که عده‌ای از مردم که صفحات کاری در سکوهای آمریکایی دارند، بازار کار خود را در بسترهای داخلی کشور توسعه دهند، امری که در مطلبی جداگانه به آن خواهیم پرداخت، همه این کارها نشد اما هربار اقبال مردم به سکوهای داخلی زیاد شد، عده‌ای با طرح شایعات بی‌اساس با اهدافی نامشخص سعی کردند که توان جوانان نخبه ایرانی را تخطئه کنند که جای تعحب دارد.

طرح شایعات متعدد درباره سکوهای ایرانی مانند روبیکا سبب شد که این ابراپلیکیشن ایرانی بالاخره سکوت خود را در قبال اتهامات بشکند و طی اطلاعیه اعلام کند؛

«از شرایط پیش آمده برای دسترسی به اینترنت و محدودیت سرویس های بین المللی متاسف است و ترجیح می‌دهد در یک فضای رقابتی، بر اساس مزیت‌های بومی با سایر پلتفرم‌ها رقابت کند.

روبیکا با سهامداری همراه‌اول و ایرانسل، ماهیتی خصوصی دارد. این اپلیکیشن باتوجه به مدل درآمدی براساس سهم درآمد از ترافیک مصرفی کاربران، برای سهامداران خود سودآور بوده و نیازی به حمایت‌های مالی دولتی ندارد.

جذب میلیون‌ها مخاطب در روبیکا از ابتدا با ارائه خدمات کاربردی صورت گرفته بود که گواه این ادعا، حضور بیش از ۱۴ میلیون نفر کاربر فعال روزانه و بیش از ۳۲ میلیون کاربر یکتای فعال در ماه است.

از سال گذشته تاکنون با در دسترس قرارگرفتن سرویس کسب درآمد روبیکا، بیش از یکصدهزار نفر توانسته‌اند با فعالیت و تولید محتوا در این اپلیکیشن کسب درآمد کنند.

مجموعه روبیکا ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده از سوی برخی افراد و رسانه‌ها، خواستار ارائه مستندات از مدعیان است و حق خود را برای شکایت از ادعاهای جعلی محفوظ می‌داند».

شاید دلیل این هجمه‌ها به روبیکا را زمانی که آمار ارائه شده فوق را مرور کنیم، بهتر درک نماییم، ۳۲ میلیون کاربر یکتا و ۱۴ میلیون مراجعه روزانه و درآمدزایی بیش از صدهزار جوان ایرانی از طریق تولید محتوا، آن‌هم در میان انبوه تخریب‌های خارجی و داخلی به خوبی حاکی از توان قابل ستایش جوانان نخبه ایرانی است، مروری بر امکانات روبیکا هم نشان می‌دهد که تیم آن سعی داشته تا جامعه‌ای واقعی از مردم ایران را در فضای مجازی کنار هم جمع کند به همین جهت سعی شده تا سلایق همه مخاطبان در طراحی روبیکا اعمال شود.

نهایتا امیدواریم مطالبه‌گران درباره مشکلات کسب و کارهای فعال در سکوهای ایرانی و چالش‌های لایه سرویس بومی نیز دغدغه‌ای داشته باشند و بخشی از زمان خود را هم به پیگیری جدی آن اختصاص دهند.

منبع: برنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 46710

ارسال نظر