مصر یک ربات هنرمند را بازداشت کرد

مصر یک ربات هنرمند را بازداشت کرد

مصر یک ربات هنرمند را بازداشت کرد
 این ربات هنرمند که به نام «آی-دا» شناخته شده، قرار بود روز پنج‌شنبه آثار هنری‌اش در کنار اهرام بزرگ مصر به نمایش گذاشته شود اما بعد از اینکه ربات و مجسمه‌ساز او، آیدان ملر، به مدت یک و نیم هفته توسط مقامات مصری دستگیر شدند، نمایش او تقریبا لغو شد تا زمانی که آنها توانستند تایید کنند که این هنرمند واقعا جاسوس است.

این اتفاق زمانی افتاد که گارد مرزی به چشمان «آی- دا» که دوربین است و آن را برای فرایندهای خلاقیت خودش استفاده می‌کند و مودم داخلی این ربات هم هست، اعتراض کرد.

مِلِر به گاردین گفته است که من می‌توانم مودم را کنار بگذارم اما واقعا نمی‌توانم چشمانش را از جایش درآورم. ربات هنرمند که در سال 2019 ساخته شده است طبق روال معمول از طریق محفظه حمل تخصصی سفر می‌کند و تا زمان ترخیص گمرکی یعنی ساعاتی قبل از شروع برنامه‌ریزی شده نمایشگاه، در مرز نگهداری شده است.

مِلِر درست قبل از اینکه آی-دا از زندان آزاد شود، گفت: سفیر بریتانیا در طول شب تلاش می‌کرد تا آی-دا را آزاد کند اما تا حالا که انجام نشده و این واقعا استرس‌زا است.

آی-دا  قرار است که در نمایشگاه «ابد، حالا است» (Forever is Now) شرکت کند. این نمایشگاه قرار است تا 7 نوامبر ادامه داشته باشد و تعدادی از هنرمندان برجسته مصری و بین‌المللی در آن حضور دارند. نمایشگاه توسط Art D’Égypte با همکاری وزارت آثار باستانی و گردشگری و همچنین وزارت امور خارجه مصر، برگزار می‌شود.

ملر اعلام کرده است: آی-دا یک ربات هنرمند است و اجازه دهید در این مورد شفاف باشیم. او جاسوس نیست. مردم از ربات‌ها می‌ترسند، من این را می‌فهمم اما کل شرایط عجیب و نامانوس است، چون هدف آی-دا تاکید کردن و هشدار دادن در مورد سوء استفاده از توسعه تکنولوژیک بود و او به دلیل تکنولوژی بودن بازداشت شده است. من فکر می‌کنم که آی-دا باید از آن کنایه قدردانی کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 1737

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر