اگر دیگر نان نخوریم، چه اتفاقی برای بدن‌مان می‌افتد؟

عدم مصرف نان‌های غلات کامل مثل نان چاودار می‌تواند بدن را از مواد مغذی مورد نیازش محروم سازد.

اگر دیگر نان نخوریم، چه اتفاقی برای بدن‌مان می‌افتد؟

از جهت کربوهیدرات، همه غلات یکی نیستند و گرچه کنار گذاشتن نان سفید ممکن است به کاهش وزن کم کند، اما عدم مصرف نان‌های غلات کامل مثل نان چاودار می‌تواند بدن را از مواد مغذی مورد نیازش محروم سازد.

۱- ممکن است پاهایتان دچار گرفتگی عضلانی شوند

اگر قصد دارید رژیمی مثل رژیم محبوب کتوژنیک را بگیرید که در آن باید مصرف نان و دیگر کربوهیدرات ها تقریباً به صفر رساند، احتمالش هست که از ناحیه ی پا دچار گرفتگی عضلانی شوید. 

این انقباضات دردناک معمولاً شب ها رخ می دهند و ممکن است از چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامند. نان الکترولیت فراوانی دارد و وقتی مقدار کافی ای از این ماده مغذی به بدن نرسد، این امر می تواند به گرفتگی عضلانی منجر شود.

۲- ممکن است احساس خستگی کنید

مصرف نان گندم کامل و نان با آرد جوانه ی غلات به میزان متعادل، انرژی بیشتری به بدن می بخشد. 

چون سرشار از فیبر، آهن و منیزیم است، این مواد غذایی به شما کمک می کنند احساس سیری کنید و انرژی داشته باشید. آن ها حتی می توانند کمک کنند انرژی کافی برای ورزش کردن بعد از یک روز شلوغ کاری را داشته باشید.

۳- ممکن است بیشتر هوس خوردن شیرینی‌جات کنید

 وقتی احساس خستگی شدید می کنیم، به طور طبیعی به سراغ مواد غذایی می رویم که می توانند انرژی مان را به سرعت بالا ببرند، مثل شیرینی جات و نوشیدنی های قندی. گرچه مصرف نان به میزان متعادل باعث اضافه وزن نمی شود، اما خوردن شیرینی و شکلات در مواقعی که احساس خستگی می کنید حتماً باعث افزایش وزن تان خواهد شد.

۴- ممکن است دستشویی رفتن برایتان سخت‌تر شود

 کنار گذاشتن مصرف نان غلات کامل یا چاودار ممکن است باعث شود وقت بیشتری را در دستشویی صرف کنید. نان غلات کامل فیبر زیادی دارد، ماده ای که به گوارش کمک می کند و ثابت شده که از ملین ها برای رفع یبوست مؤثرتر است.

۵- ممکن است نوسانات خلقی‌تان تشدید شود

مصرف کربوهیدرات باعث ترشح ماده ای شیمیایی به نام سروتونین در بدن می شود که کار آن ایجاد حس خوب است و می تواند حتی اشتهای شما را سرکوب کند. این بدان معنی است که افراط گاه و بیگاه در مصرف کربوهیدرات های سالم می تواند حال تان را خوش و گرسنگی‌تان را مهار کند.

۶- ممکن است ریسک ابتلایتان به بیماری‌های قلبی افزایش یابد

گرچه کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌توانند ریسک بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهند، اما ثابت شده مصرف غلات کامل سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد و جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قلبی را می‌گیرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 17166

ارسال نظر