آیا لحظه مرگ واقعا کل زندگی از جلوی چشم‌مان می‌گذرد؟

مطالعات همچنین نشان داد امواج آلفا که در فرکانس ۸ تا ۱۲ هرتز نوسان می‌کند، می‌تواند در فیلتر کردن و حذف داده‌های پرت‌کننده حواس و کمک به تمرکز نقش داشته باشد.

آیا لحظه مرگ واقعا کل زندگی از جلوی چشم‌مان می‌گذرد؟

نتایج یک مطالعه منحصربه‌فرد در باره فعالیت مغزی افراد محتضرممکن است ما را به علت این پدیده که افراد می‌گویند در لحظه مرگ، به وضوح کل زندگی خود را به یاد می‌آورند، رهنمون شود.

این یافته‌ها که در نشریه «فرانتیرز این ایجینگ نوروساینس» منتشر شد، پرسش‌های مهمی هم در رابطه با زمان‌بندی اهدای عضو مطرح می‌کند.

عصب‌شناسانی از جمله راول ویسنته از دانشگاه تارتوی استونی با استفاده از دستگاه نوار مغز (EEG) امواج مغزی یک بیمار ۸۷ ساله مبتلا به صرع را هنگام تشنج مطالعه می‌کردند، اما در میانه کار، بیمار دچار حمله قلبی شد و درگذشت.

این نوار مغز فعالیت حدود ۹۰۰ ثانیه از مغز این فرد هنگام مرگ را ثبت کرد و این محققان کوشیدند بررسی کنند دقیقا در ۳۰ ثانیه پیش و پس از قطع تپش قلب چه اتفاقی افتاده است.

 یافته‌ها نشان داد در لحظه مرگ این فرد، امواج مغزی موسوم به نوسان‌های گاما که معمولا هنگام خواب دیدن و یادآوری خاطرات فعال می‌شوند، به علاوه سایر امواج از قبیل دلتا، تتا، آلفا و بتا افزایش یافتند.

امواج مغزی فعالیت‌های الکتریکی‌ مبتنی بر ریتم در مغز انسان‌های سالم زنده‌اند.

محققان با ذکر مثالی گفتند که نوسانات گاما به عملکردهای شناختی سطح بالا مانند تمرکز، خواب دیدن، مراقبه، یادآوری خاطرات و ادراک آگاهانه همچون ادراک انسان هنگام بازیابی آنی خاطرات مربوط‌ند.

مطالعات همچنین نشان داد امواج آلفا که در فرکانس ۸ تا ۱۲ هرتز نوسان می‌کند، می‌تواند در فیلتر کردن و حذف داده‌های پرت‌کننده حواس و کمک به تمرکز نقش داشته باشد.

محققان بر اساس شناخت موجود در مورد فعالیت‌های مربوط به امواج مختلف مغز، حدس می‌زنند این فرد ۸۷ ساله محتضر

 شاید آن لحظه «واپسین یادآوری‌ زندگی» را داشته. این نخستین مطالعه از این دست در مورد انسان است، اما محققان پیش از این نیز تغییرات مشابهی را در نوسانات گاما در موش‌های نگهداری شده در محیط‌های تحت کنترل مشاهده کردند که نشان می‌داد مغز هنگام مرگ، واکنش‌هایی بیولوژیک را سازماندهی و اجرا می‌کند که ممکن است در کل گونه‌ها وجود داشته باشد.

دکتر زمار افزود: «نکته‌ای که از این تحقیق می‌توانیم یاد بگیریم این است که وقتی عزیزان ما چشم فروبسته‌اند و آماده می‌شوند تا ما را به سوی آرامش ابدی ترک کنند، ممکن است مغزشان در حال یادآوری برخی از خوش‌ترین لحظاتی باشد که در زندگی تجربه‌ کرده‌اند.»

دیگر رسانه ها

کدخبر: 11501

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر