سقوط 3 پله‌ای رتبه اینترنت ایران | گزارش جدید Speedtest از سرعت اینترنت

طبق جدیدترین گزارش اسپیدتست، میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران به‌ترتیب به 11.66 و 31.67 مگابیت بر ثانیه رسیده است.

سقوط 3 پله‌ای رتبه اینترنت ایران   | گزارش جدید Speedtest از سرعت اینترنت

گزارش جدید Speedtest از کاهش سرعت اینترنت ثابت در ایران خبر می‌دهد

طبق جدیدترین گزارش اسپیدتست، میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران به‌ترتیب به ۱۱.۶۶ و ۳۱.۶۷ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

اسپیدتست ماهانه گزارشی را درباره سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان و کشورهای مختلف منتشر می‌کند و حالا طبق جدیدترین گزارش آن برای ماه سپتامبر ۲۰۲۳، سرعت اینترنت ثابت در ایران و همچنین رتبه کشورمان در زمینه اینترنت ثابت و موبایل کاهش یافته است.

در گزارش اسپیدتست برای ماه سپتامبر ۲۰۲۳، میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در دنیا نسبت به گزارش آگوست اسپیدتست افزایش یافته است. میانگین سرعت اینترنت موبایل جهان از ۴۳.۱۹ مگابیت بر ثانیه، به ۴۷.۸۲ مگابیت بر ثانیه رسیده و میانگین سرعت اینترنت ثابت هم از ۸۲.۷۶ مگابیت بر ثانیه، به ۸۵.۳۱ مگابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

سرعت اینترنت در ایران

میانگین سرعت اینترنت ثابت و موبایل در جهان سپتامبر ۲۰۲۳

سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران

طبق گزارش اسپیدتست برای ماه آگوست، سرعت اینترنت ثابت در ایران کاهش و سرعت اینترنت موبایل افزایش یافته است. بااین‌حال رتبه کشورمان هم در اینترنت ثابت و هم اینترنت موبایل کاهش را تجربه کرده است. سرعت اینترنت موبایل از 31.33 مگابیت گزارش قبلی، به 31.67 مگابیت بر ثانیه افزایش یافته، اما رتبه ایران 3 پله کاهش داشته است و حالا در رتبه 75ام جهان قرار دارد

سرعت اینترنت در ایران

میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران سپتامبر ۲۰۲۳

برخلاف اینترنت موبایل، سرعت اینترنت ثابت در ایران کاهش یافته است. سرعت ثابت اینترنت کشورمان از 11.92 مگابیت بر ثانیه گزارش قبلی، به 11.66 مگابیت بر ثانیه رسیده که همین موضوع باعث کاهش یک پله‌ای رتبه کشورمان شده است. حالا ایران در رتبه 153ام فهرست سریع‌ترین اینترنت ثابت جهان قرار دارد.

در سطح جهان هنگ‌کنگ جای سنگاپور را گرفته و حالا سریع‌ترین اینترنت ثابت جهان را در اختیار شهروندانش قرار می‌دهد. میانگین سرعت اینترنت ثابت در هنگ‌کنگ برابر 265.17 مگابیت بر ثانیه است. در رتبه‌های دوم و سوم به ترتیب سنگاپور با سرعت 259.11 مگابیت بر ثانیه و شیلی با سرعت 246.39 مگابیت بر ثانیه به چشم می‌خورند.

سرعت اینترنت در ایران

سریع‌ترین اینترنت ثابت و موبایل جهان سپتامبر ۲۰۲۳

در بخش اینترنت موبایل امارات همچنان با میانگین سرعت 211.58 مگابیت بر ثانیه در صدر فهرست قرار دارد. در رتبه دوم قطر به چشم می‌خورد و شیلی با دو پله صعود، در رتبه سوم خودنمایی می‌کند.

دلیل سرعت پایین اینترنت ایران چیست؟

در گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران که چندی پیش منتشر شد سه دلیل عمده برای مناسب نبودن کیفیت و رتبه اینترنت ایران مطرح شده است:

– دلیل اول استفاده از فناوری منسوخ شده ADSL به دلیل انحصار ارائه سرویس توسط یک شرکت حاکمیتی (شرکت مخابرات ایران) است.

– دلیل دوم عقب‌افتادگی کشور در توسعه فیبر نوری است که یکی از موانع اصلی جهش اینترنت در کشور محسوب می‌شود. نکته دیگری که وجود دارد این است که اختلالات و محدودیت‌ گسترده اینترنت و عوامل دیگر باعث رکود شدید در اقتصاد دیجیتال شده و در نتیجه آن باعث کُندشدن سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های تلکام کشور شده است.

– دلیل سوم این است که اینترنت کشور به صورت انحصاری توسط شرکت ارتباطات زیرساخت قرار گرفته است و فقط بخش بسیار محدودی بـرای مصارف دانشگاهی توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظــری (IPM) وارد کشور می‌شود. انحصار شرکت زیرساخت در تامین و توزیع اینترنت در کشور نه تنها باعث پایین آمدن بهره‌وری شده بلکه باعث شده که قیمت اینترنت نیز در کشور بسیار بالا باشد. شرکت ارتباطات زیرساخت، اینترنت را در حدود 60 برابر قیمت اینترنت در اروپا به شرکت‌های توزیع‌کننده اینترنت در ایران می‌فروشد.

در ابتدای گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران نوشته شده بود که اینترنت ایران، قهرمان بی‌کیفیت‌ترین اینترنت در جهان است. بررسی‌های ذکر شده در گزارش نشان می‌داد که ایران جزو کشورهای آخر در بحث کیفیت اینترنت است تا جایی که اینترنت کشور میانمار از ایران بهتر است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در واکنش به این گزارش در مورد کیفیت و رتبه اینترنت ایران گفته بود که آمار انجمن تجارت الکترونیک تهران نادرست است و برای نشان دادن کیفیت اینترنت به سایت اسپید تست استناد کرد. اما در گزارش انجمن تجارت الکترونیک تهران به این نکته هم اشاره شده بود که چرا رتبه ایران در سایت اسپیدتست بهتر است.

علت تفاوت آمارها چیست؟

انجمن تجارت الکترونیک تهران نسبت به آمار اسپیدتست چنین نوشته شده: در اسپیدتست اگر چه به صورت دستی امکان تغییر مکان فیزیکی سرورهای تست وجود دارد، اما بـه صورت پیشفرض کاربر را به نزدیک‌ترین سرور در همان کشور متصل می‌کند، در نتیجه بیش از آنکه سرعت اینترنت را اندازه‌گیری کند، سرعت ارتباطات داخلی را اندازه‌گیری می‌کند.

در واقع با اسپیدتست به جای سنجش کیفیت سرویس اینترنت، به بررسی کیفیت لایه Access شبکه کشور می‌پردازند که این امر با تجربه کیفیت اینترنت مورد انتظار مردم خیلی تفاوت دارد.

منبع: دیجیاتو

دیگر رسانه ها

کدخبر: 110515

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر