۷ سال پس از سفر فضایی انوشه انصاری یاسمین مقبلی

دومین زن ایرانی‌تبار به فضا رفت | فیلم و عکس

ناسا 4 فضانورد را با کپسول SpaceX Dragon4 بر فراز موشک فالکون 9 برای انجا

دومین زن ایرانی‌تبار به فضا رفت | فیلم و عکس

هفتمین ماموریت سرنشین‌دار اسپیس ایکس برای ناسا به نام کرو ۷ جمعه صبح با حضور ۴ فضانورد ازجمله یاسمین مقبلی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد. ناسا ۴ فضانورد را با کپسول SpaceX Dragon۴ بر فراز موشک فالکون ۹ برای انجام مأموریت ۶ماهه، به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاد.

خدمه این سفینه شامل 4 فضانورد یاسمین مقبلی؛ فضانورد ناسا، آندریاس موگنسن؛ فضانورد آژانس فضایی اروپا (ESA)، ساتوشی فوروکاوا؛ فضانورد آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن (JAXA) و کنستانتین بوریسوف از آژانس فضایی روسیه است.

مقبلی و بوریسوف هر دو در اولین پرواز خود هستند. یاسمین مقبلی که پس از انوشه انصاری (انصاری در سال 2006 از ایستگاه فضایی بین‌المللی بازدید کرد)، دومین ایرانی ـ آمریکایی خواهد بود که به فضا سفر می‌کند. مقبلی پیش از این نیز سابقه عضویت در ارتش آمریکا را داشته است.

چهار فضانورد از چهار کشور مختلف درحال آمادگی برای انجام سفری طولانی در فضا هستند. این پرواز فضایی با نام کرو ۷ که هفتمین ماموریت سرنشین‌دار اسپیس ایکس برای ناسا محسوب می‌شود، برای ما ایرانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. ۱۷ سال پس از سفر فضایی انوشه انصاری به‌عنوان نخستین گردشگر فضانورد ایرانی، اکنون یک زن ایرانی‌تبار دیگر به نام یاسمین مقبلی، این‌بار به‌عنوان فضانورد حرفه‌ای در آستانه سفر به ماورا جو زمین قرار دارد.

یاسمین مقبلی

چهار خدمه ماموریت کرو ۷ اسپیس ایکس قرار است بامداد جمعه در ساعت ۳:۴۹ به وقت محلی (۱۱:۱۹ به وقت ایران) با کپسول دراگون برفراز موشک فالکون ۹ از مجتمع پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شوند. زمان پرتاب ممکن است به‌دلیل وضعیت آب‌وهوا یا عوامل فنی تغییر کند.

فضاپیمای دراگون حامل فضانوردان کرو ۷ به نام اندورنس شنبه صبح در ساعت ۹:۳۲ به وقت ایران به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهد شد. درهمین‌حال، تیم چهار نفره‌ی کرو ۶ که از ماه مارس در پایگاه مداری مشغول کار بوده‌اند، آماده می‌شوند تا پس از تحویل امور ایستگاه به خدمه کرو ۷، به زمین بازگردند.

فیگور جالب یاسمین مقبلی پیش از ترک زمین/ عکس

یاسمین مقبلی، اولین ایرانی تباری است که به عنوان فضانورد ناسا انتخاب شده است. چهار فضانورد امروز به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌روند و ماموریتی را آغاز می‌کنند که انتظار می‌رود بیش از شش ماه طول بکشد.

ناسا عکس زیر را از این فضانورد ایرانی‌تبار پیش از ترک زمین و سفر به ایستگاه فضایی منتشر کرده است.

 تصویر یاسمین مقبلی پیش از ترک زمین

 تصویر یاسمین مقبلی پیش از ترک زمین

مقبلی سال ۲۰۱۷ به برنامه فضانوردی ناسا وارد شد و با پشت سر گذاشتن دوره‌ها و آموزش‌های مخصوص سال ۲۰۲۳ به عنوان فرمانده ماموریت «اسپیس ایکس کرو ۷» را به فضا می‌رود.

او در این ماموریت به همراه ۳ فضانورد دیگر به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر می‌کند.

یاسمین مقبلی (انگلیسی: Jasmin Moghbeli؛ زادهٔ ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳) خلبان آزمایش آمریکایی سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فضانورد ناسا است. او فارغ‌التحصیل مؤسسه فناوری ماساچوست (ام‌آی‌تی)، مدرسهٔ عالی نیروی دریایی ایالات متحده و دانشکده خلبانی آزمایش نیروی دریایی ایالات متحده است. مقبلی سابقه بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف و ۱۵۰ مأموریت از جمله چند سورتی پروازی در افغانستان را دارد.

اوایل زندگی و تحصیل

یاسمین مقبلی، فرزند فرشته و کامی مقبلی، در ۲۴ ژوئن ۱۹۸۳ (۳ تیر ۱۳۶۲) در باد نائوهایم آلمان به دنیا آمد. والدین او بعد از انقلاب ۱۳۵۷ از ایران رفتند و پس از مدتی سکونت در آلمان، در شهر بالدوین، ایالت نیویورک ساکن شدند. مقبلی در دبیرستان بالدوین تحصیل کرد و در دوران دانش‌آموزی، در دورهٔ آکادمی پیشرفته فضایی در کمپ فضایی هانتسویل آلاباما نیز شرکت کرد. مقبلی کارشناسی مهندسی هوافضا خود را از دانشگاه ام‌آی‌تی اخذ کرده و مدتی نیز عضو تیم بسکتبال این دانشگاه بوده‌است.

فعالیت نظامی

مقبلی به عنوان افسر سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و خلبان بالگرد بل ای‌اچ-۱ سوپرکبرا آموزش دید و در این دوره ۱۵۰ مأموریت رزمی از جمله چند سورتی در افغانستان را به انجام رساند. او مدرک کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را از مدرسهٔ عالی نیروی دریایی ایالات متحده دریافت کرد. او همچنین دورهٔ آموزشی خلبانی را در پایگاه نیروی هوایی-دریایی یوما گذرانده‌است. مقبلی، از سال ۲۰۰۸ خلبانی هواپیماهای جنگنده را شروع کرد. او بیش از دو هزار ساعت پرواز با ۲۵ نوع هواپیمای مختلف را در سابقهٔ خود دارد. مقبلی طی دوران خدمت خود در نیروهای مسلح ایالات متحده آمریکا، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ در عملیات‌های نظامی آمریکا در افغانستان شرکت داشته‌است.

فعالیت در ناسا

در ژوئن ۲۰۱۷، مقبلی یکی از دوازده نفری بود که به عنوان عضو گروه ۲۲ فضانوردان ناسا (NASA Astronaut Group ۲۲) (ملقب به لاک‌پشت‌ها) انتخاب شد و دورهٔ آموزشی ۲ سالهٔ خود را آغاز کرد. مقبلی به همراه چهار زن و هفت مرد دیگر از میان ۱۸ هزار فرد داوطلب برای شرکت در این دوره، برگزیده شده‌بود.

در دسامبر ۲۰۲۰ ناسا اعلام کرد که مقبلی یکی از فضانوردانی خواهد بود که نامزد حضور در برنامه فضایی آرتمیس ناسا هستند و در صورت قبولی، در آینده به ماه و احتمالاً مریخ فرستاده می‌شود. همچنین اگر او از بین ۹ زن نامزد سفر به ماه انتخاب شود، اولین زنی خواهد بود که به ماه می‌رود.

همچنین ناسا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقبلی به‌طور رسمی به عنوان فرمانده هفتمین مأموریت اعزام سرنشین‌دار فضاپیمای اسپیس اکس به ایستگاه فضایی بین‌المللی انتخاب شده و آندریاس مورگنسن فضانورد اروپایی، خلبانی این عملیات را برعهده خواهد داشت. این مأموریت در سال ۲۰۲۳ از مرکز فضایی کندی در فلوریدا انجام شد.

زندگی شخصی

یاسمین مقبلی همسر و ۲ دختر دوقلو دارد و در وبستر تگزاس زندگی می‌کند. والدین او هم در دلری بیج، فلوریدا و کاوه، برادر بزرگترش در پیتسبورگ، پنسیلوانیا زندگی می‌کنند.مقبلی چهار نشان هوایی، مدال ستایش، سه مدال موفقیت در نیروی دریایی و نشان ویلی مک‌کول، در دورهٔ فعالیت خود به دست آورده‌است.

اهداف ماموریت کرو ۷

 زن ایرانی‌تبار به فضا رفت | فیلم و عکس

خدمه‌ی کرو ۷ درطول مدت حضور تقریبا ۶ ماهه‌ی خود در ایستگاه فضایی بین‌المللی، پژوهش‌های علمی جدیدی را انجام خواهند داد که برای آماده‌سازی اکتشافات انسانی در فراتر از مدار نزدیک زمین سودمند هستند. این آزمایش‌ها شامل جمع‌آوری نمونه‌های میکروبی از فضای بیرونی ایستگاه فضایی، اولین مطالعه‌ی واکنش انسان به سفرهای فضایی با دوره‌های زمانی مختلف و بررسی جنبه‌های فیزیولوژیکی خواب فضانوردان خواهد بود. این موارد تنها برخی از ۲۰۰ آزمایش علمی و آزمایش فناوری هستند که خدمه‌ی کرو ۷ انجام خواهند داد.

انتظار می‌رود خدمه کرو ۷ درطول ماموریتشان، ورود فضانوردان اولین ماموریت سرنشین‌دار آزمایشی کپسول استارلاینر بوئینگ، ورود خدمه ماموریت خصوصی اکسیوم ۳ و نخستین پرواز باری فضاپیمای دریم چیسر از شرکت سیرا اسپیس را مشاهده کنند. همچنین درطول اقامت خدمه کرو ۷ در ایستگاه، سه فضانورد دیگر نیز با فضاپیمای سایوز به آن‌ها ملحق خواهند شد. چهار فضانورد کرو ۷ درنهایت در پایان سال جاری با ورود خدمه کرو ۸، آماده‌ی بازگشت به زمین و اتمام ماموریتشان خواهند شد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 103236

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر