مرگ قریب‌الوقوع سینمای ایران

جواد اردکانی می‌گوید انتقاد سالم و شریف از شرایط موجود به شکلی که مردم این آثار را ببینند و بپذیرند در شرایط اجتماعی امروز ما یک نیاز مهم و فوری است.

مرگ قریب‌الوقوع سینمای ایران

فیلم سینمایی «بانک‌زده‌ها» به کارگردانی جواد اردکانی و علی بکائیان این روزها در سینماهای کشور در حال اکران است. در این فیلم؛ علی انصاریان، نسرین مقانلو، قاسم زارع، میرطاهر مظلومی، سحر قریشی و بیژن بنفشه‌خواه ایفای نقش می‌کنند.

جواد اردکانی درباره شرایط اکران این فیلم و به طور کل سینمای کمدی در ایران گفتگویی داشته که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید:  

*شرایط اکران به طور کل نامساعد است و تا امروز سینما چنین وضعیتی را در حوزه اکران تجربه نکرده است.

*بعد از کرونا حمایت‌ها نه از طرف وزارت ارشاد و نه از طرف صداوسیما، شهرداری‌ها و یا دیگر نهادها انجام نمی‌شود.

*اگر حمایتی صورت نگیرد آینده سینمای ایران بحرانی و خطرناک است.

*از عدم حمایت وزارت ارشاد در مرحله تولید و نمایش فیلم «بانک‌زده‌ها» گلایه‌مند هستم. 

*ما کاملاً رها شده‌ایم و از مردم هم در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که در دل مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی حوصله سینما رفتن داشته باشند. 

*رسانه‌ها می‌توانند این موضوع را به عنوان یک مسئله حیاتی مطرح کنند و از مرگ قریب‌الوقوع سینما خبر دهند تا مسئولان وظیفه نجات سینما را احساس کنند.  

*امروز زمان آن است که در سینما و تلویزیون، ژانر کمدی از سوی مسئولان جدی گرفته شود چراکه ظرفیتی در سینمای کمدی وجود دارد که از طرفی مورد نیاز و تقاضای مردم است و از طرف دیگر فرصتی برای بیان یکسری دردها و انتقادات است که خارج از سینمای کمدی نمی‌توان آن‌ها را بیان کرد. 

*انتقاد سالم و شریف از شرایط موجود به شکلی که مردم این آثار را ببینند و بپذیرند در شرایط اجتماعی امروز ما یک نیاز مهم و فوری است. 

* قرار نیست ما فقط به فیلم‌هایی که مربوط به سینمای دفاع مقدس می‌شود عنوان سینمای ارزشی را در نظر بگیریم.

* به اعتقاد من سینمای شریف در این زمان که بتواند گوشه‌ای از دردهای مردم را بیان کند و کارکرد اجتماعی داشته باشد سینمای کمدی است.

*یکی از چالش‌های اساسی در سینما و تلویزیون ما مخاطب است.

* ما درگیر نوع سخیفی از سینمای کمدی هستیم درحالیکه در تاریخ سینما فیلم‌های کمدی بسیار درخشان و ماندگاری ساخته شده‌اند.

*در حال حاضر آن سینمایی که مورد توجه مخاطبان ایرانی است، مشخصاً سینمایی است که درگیر نیش و کنایه‌ها و انتقادات سطحی سیاسی و شوخی‌های جنسی است و ما به این سینما امروز سینمای کمدی می‌گوییم در حالیکه سینمای کمدی می‌تواند بسیار عمیق‌تر و جذاب‌تر از این‌ها باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 44594

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر