مالک نباشد، زخم کاری را نمی بینیم ؛ زخم کاری بر مخاطبان

حضور کم‌رنگ جواد عزتی در فصل دوم سریال «زخم کاری» مخاطبان این سریال دلخور و کلافه کرده است.

مالک نباشد، زخم کاری را نمی بینیم ؛ زخم کاری بر مخاطبان

قسمت هفتم سریال «زخم کاری: بازگشت»، با سکانسی دو سه دقیقه‌ای از مالک شروع می‌شود. مالک سراغ شخصیت طلوعی می‌رود و با او درباره کلاه گذاشتن سر ناصر حرف می‌زند و به او می‌گوید که جای پول نروژی‌ها امن است. بعد از تیتراژ داستان به زمان حال برمی‌گردد و دیگر خبری از مالک نیست.

به گزارش عرشه آنلاین؛ حضور کمرنگ جواد عزتی در فصل دوم «زخم کاری» با اعتراض مخاطبان روبه‌رو شده. مخاطبان این سریال بعد از انتشار قسمت هفتم «زخم کاری: بازگشت» زیر پست‌های مرتبط به این سریال گلایه کرده‌اند که چرا سهم مالک از هر قسمت فقط دو سه دقیقه است و با این حال نامش در تیتراژ پیش از سایر بازیگرها نوشته می‌شود.

فیلم نیوز نوشت: بخش مهمی از مخاطبان «زخم کاری» این سریال را به خاطر نقش مالک با بازی جواد عزتی دنبال می‌کردند و حالا محمدحسین مهدویان در فصل دوم این سریال، نقش مالک را به کمترین حد ممکن رسانده است.

بعضی از مخاطبان در واکنش به این قسمت نوشته‌اند که با دیدن مالک در ابتدای این قسمت گمان می‌کرده‌اند مهدویان قصد داشته از قسمت هفتم حضور جواد عزتی را پررنگ تر کند اما بعد متوجه شده‌اند که اشتباه فکر کرده‌اند.

برخی از مخاطبان نوشته‌اند که این سریال بدون حضور مالک جذابیتی برایشان ندارد و کامنت‌هایی از این دست منتشر کرده‌اند: «دو دقیقه‌ اولی که مالک بازی می‌کرد می‌ارزید به کل فصل دو»، «هروقت مالک درست‌وحسابی آمد توی داستان، ادامه سریال رو می‌بینم.»، «زخم کاری که جواد عزتی توش نباشه، ارزش دیدن نداره.»، «تا مالک وارد بازی نشه، هیچ چیز عوض نمی‌شه.»، «هر هفته قسم می‌خورم که قسمت بعدی رو نمی‌بینم ولی می‌گم شاید مالک توی این قسمت بیاد بذار ببینم و باز هم نیست.»، «۹۰ درصد مخاطب‌ها به خاطر مالک این سریال رو تماشا می‌کنند الان ۷ هفته‌اس که لحظه شماری می‌کنیم مالک وارد بشه و نمی‌شه. واقعا تا کی باید صبر کنیم؟» و …

بعضی‌ها از اینکه حضور جواد عزتی در تیزرها پررنگ به نظر می‌رسد و نام او در تیتراژ قبل از همه است گلایه کرده و نوشته‌اند: «آقای مهدویان وقتی در هر قسمت مالک فقط سه دقیقه بیشتر نیست و کار خاصی هم انجام نمی‌دهد چرا توی تیزرها طوری او را نشان می‌دهید که انگار نقش اصلی است؟»، «چرا در لیست بازیگرها، اول اسم جواد عزتی را نوشتید. حداقل آخر لیست می‌نوشتید با هنرمندی جواد عزتی که ما تکلیف خودمون رو بدونیم.»، « با کاراکتر مالک بازی می‌کنین تا مخاطب‌ها بمونن پای سریال؟ مالک پنج دقیقه هم نیست اما توی تیزر طوری نشان می‌دهید انگار حضورش فعال است.» و …عده‌ای از مخاطبان هم تاکید کرده‌اند که هیچ‌کدام از بازیگران این فصل وزن جواد عزتی را ندارند و مهدویان اشتباه کرده که مهمترین عنصر سریال را نادیده گرفته است.

زخم کاری ۲

جواد عزتی» هواداران معترض خود را راضی می‌کند؟

آنچه در این بخش از گزارش می‌خوانید، روایت «فرارو» از متن و حاشیه همکاری جواد عزتی و محمدحسین مهدویان است؛ آیا این دو می‌توانند مخاطبان خود را باردیگر راضی کنند؟

روایت اول؛ قصه از کجا آغاز شد؟

بعد از فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» به عنوان اولین ساخته بلند سینمایی محمدحسین مهدویان بود که این فیلمساز جوان در معرض توجه منتقدان و سینمادوستان قرار گرفت و خیلی‌ها کنجکاو بودند که فیلم بعدی او چه سروشکلی خواهد داشت.

«ماجرای نیمروز» فارغ از برخی حواشی مرتبط با داستان و محتوا، از نظر استانداردهای سینمایی، همان فیلمی بود که منتقدان از مهدویان انتظار داشتند؛ برگ برنده اصلی این فیلم هم درخشش تیم بازیگران به‌ویژه هادی حجازی‌فر و جواد عزتی بود. این فیلم نقطه آغاز همکاری مهدویان و عزتی بود.

جواد عزتی که سال‌ها در آثار کمدی درخشیده بود، با «ماجرای نیمروز» وجه دیگری از توانمندی‌های خود را عیان کرد و در ادامه همین همکاری موفق هم در فیلم‌های «لاتاری» و «ماجرای نیمروز2؛ رد خون» مقابل دوربین مهدویان ایفای نقش کرد.

این بازیگر بااستعداد که همزمان هم موردتحسین منتقدان قرار داشت و هم می‌توانست استقبال مخاطبان فیلم در فرآیند اکران را تا حدود قابل توجهی تضمین کند، تبدیل به مهره برنده‌ای برای مهدویان شد و طبیعی بود که وقتی این کارگردان برای ورود به شبکه نمایش خانگی و میدان سریال‌سازی عزم خود را جزم کرد، حساب ویژه‌ای هم روی جواد عزتی باز کرد.

روایت دوم؛ همکاری اوج می‌گیرد

ساخت سریال «زخم کاری»‌ اتفاق ویژه‌ای در کارنامه محمدحسین مهدویان بود و فرصت ویژه‌ای را هم فراهم آورد تا توانمندی این کارگردان جوان برای بهره‌گیری از ظرفیت بازیگران حرفه‌ای به رخ کشیده شود. حضور تحسین‌برانگیز بازیگران پیشکسوتی همچون سیاوش طهمورث و یا کاظم هژیرآزاد در این مجموعه، مهر تأییدی برای این ویژگی بود.

دیگر اعضای تیم بازیگران سریال همچون رعنا آزادی‌ور هم به‌واسطه نقش «سمیرا» در این مجموعه خوش درخشیدند اما سرآمد بازیگران این سریال جواد عزتی بود که نقش پیچیده «مالک مالکی»‌ را به بهترین شکل ایفا و به کاراکتری محبوب در میان علاقه‌مندان به سریال‌های خانگی تبدیل کرد.

داستان «زخم کاری» در واقع داستان «مالک» بود. او شخصیت اصلی سریال بود که به‌عنوان یک زیر دست و پادو در خاندان ریزآبادی‌ها، به تحریک همسرش تصمیم به طغیان می‌گیرد تا انتقام سال‌ها نگاه تحقیرآمیز دیگران به خود را با اتکا بر توانمندی‌های ویژه و تیزهوشی‌هایش، بگیرد.

مالک مالکی در ابتدا به‌عنوان معتمدترین فرد نزد نعمت ریزآبادی یا همان خان‌عمو با بازی سیاوش طهمورث در داستان معرفی شد و در ادامه تا جایی پیش رفت که برای به‌دست آوردن منفعت بیشتر ریزآبادی بزرگ را به قتل رساند.

مالک در پیش‌برد اهداف خود از هیچ نقشه‌ای فروگذار نکرد. او حتی از عشق سابق خود یعنی منصوره سوءاستفاده کرد تا پس از مرگ پدر او یعنی نعمت ریزآبادی، بتواند تمام دارایی شرکت را به نام خود کند و با وکالتی که از منصوره گرفت، خود را تا مقام مدیرعامل هلدینگ ریزآبادی بالا کشاند. در این جایگاه بود که او قصدش برای انتقام را علنی کرد. تقابل مالک با ناصر رنگ خون به خود گرفت. مالک در پایان فصل اول قربانی انتقام منصوره شد و با ضربات چاقو در ویلای ساحلی از پا درآمد، اما او زنده ماند، تا «زخم کاری»‌ به فصل دوم برسد.

روایت سوم؛ آقای عزتی، قرارمون این نبود!

اولین قسمت از فصل دوم «زخم کاری» درست از همان ساحل دریایی آغاز شد که مالک روی آن افتاده بود. جنازه مالک توسط عده‌ای ناشناس در تابوتی چوبی قرار گرفت و در نقطه‌ای نامعلوم دفن شد اما او درون تابوت زنده بود و در همان قسمت اول مشخص شد که با دخالت کاراکتر دستمالچی با بازی جواد هاشمی، او نجات پیدا کرده است.

پنهان ماند مالک از چشم اطرافیانی که فکر می‌کنند او به قتل رسیده است، تا یکی دو قسمت ابتدایی فصل جدید، یک عنصر جذاب برای ایجاد تعلیق در پیگیری روابط کاراکترها و سلسله اتفاقات مرتبط با خانواده مالک بود اما کش آمدن این تعلیق تا قسمت هفتم و تأخیر عجیب در بازگشت این کاراکتر اصلی به متن قصه، صدای اعتراض مخاطبان را بلند کرده است.

مهدویان که در فرآیند تجربه‌های سینمایی خود در فیلم «مرد بازنده» هم نقش اصلی فیلمش را به جواد عزتی سپرده بود، نشان داد همچنان علاقه ویژه‌ای به همکاری با این بازیگر دارد اما مشخص نیست چرا باید حضوری تا این اندازه حاشیه‌ای برای محبوب‌ترین کاراکتر فصل اول سریالش، در داستان فصل دوم در نظر بگیرد!

اوج این انتقادات به فصل دوم «زخم کاری»‌ هم ناظر به این نکته است که همچنان نام جواد عزتی در ابتدای تیتراژ سریال درج می‌شود و این یعنی بازیگر اصلی مجموعه است، اما بعد از گذشت 7 قسمت، به اندازه تایم نیمی از یک قسمت هم در مقابل دوربین حضور نداشته است!

حالا هم محمدحسن مهدویان و هم جواد عزتی با چالشی جدی در برآورده کردن انتظارات مخاطبان‌شان مواجه هستند؛ آیا از همین هفته و با پخش قسمت هشتم، وزنه حضور مالک در داستان سنگین‌تر می‌شود؟ آیا مهدویان با نقشه‌ای حساب‌شده تا به اینجا مخاطبش را تشنه بازگشت قهرمان داستان، نگه داشته است؟ اگر این اتفاقات رخ ندهد، زوج مهدویان و عزتی، برای کارهای بعدی خود، به سختی می‌توانند اعتماد از دست رفته علاقه‌مندان‌شان را احیا کنند؛ از زخمی است که اگر درمان نشود، کاری می‌شود!

حضور کم رنگ جواد عزتی چه تاثیری در سریال «زخم کاری ۲» داشته است؟

روزنامه خراسان هم نوشت:از همان شروع سریال «زخم کاری 2»، جای خالی شخصیت «مالک» در قصه حسابی احساس می‌شد. با توجه به نشانه‌های داستان و همچنین نام «بازگشت: زخم کاری»، قابل پیش‌بینی بود که «مالک» کشته نشده و هنوز زنده است، بنابراین مخاطبان منتظر بازگشت این کاراکتر به سریال بودند و این اتفاق نیز رخ داد اما «مالک» در فصل دوم شباهت زیادی به «مالک» فصل اول ندارد. تا به حال نیمی از «زخم کاری 2» منتشر شده و «مالک» از سایه بیرون نیامده است. به حاشیه رفتن این شخصیت مهم به عنوان کاراکتر اصلی فصل اول، ضربه‌ای اساسی به این سریال محبوب زده است. حضور کمرنگ و در واقع غیبت «مالک»، چه تاثیری بر «زخم کاری 2» داشته است؟

«مالک» در حاشیه

یکی از مهم‌ترین برگ‌های برنده «زخم کاری» در فصل اول، شخصیت «مالک مالکی» بود. کاراکتر او به عنوان فردی که خانواده فقیری داشته، اما به واسطه زیرکی و هوش خود موفق شده اعتماد «ریزآبادی» بزرگ را جلب کند و برای خودش در دم و دستگاه او، جایگاهی به دست بیاورد، شخصیت جذابی بود. دگرگونی و چرخش این کاراکتر از «مالک» محتاط و حتی ترسو، به «مالک» بی‌رحم و سنگدل نیز بارها مخاطبان را غافلگیر کرد. علاوه بر ویژگی‌های خاص «مالک»، این شخصیت در قصه نیز موقعیت مهم و ویژه‌ای داشت. او به عنوان کاراکتر اصلی، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشبرد داستان داشت، اما در فصل دوم این شخصیت تقریبا حذف شده و به حاشیه رفته است. در واقع «زخم کاری 2» قصه «مالک» نیست، قصه وارث او «میثم» است.

 

از دست رفتن برگ برنده

بازی بسیار خوب و متفاوت جواد عزتی در نقش «مالک مالکی»، تاثیر بسیار مهمی در شکل گرفتن این شخصیت داشت. عزتی به خوبی آشفتگی روحی و اضطراب «مالک» را در بازی و رفتارهای خود نشان می‌داد. او با تسلط کامل بر نقش خود، ضعفش در مواجهه با «سمیرا» را نمایش می‌داد و مخاطب را با ابعاد مختلف شخصیت «مالک» آشنا می‌کرد. جواد عزتی بدون اغراق و اضافه‌کاری، طغیان «مالک»، قدرت گرفتن او و در عین حال ضعف‌های شخصیتش را به نمایش گذاشت و تصویری بسیار قابل باور از «مالک» به جا گذاشت و به همراه رعنا آزادی‌ور ستاره «زخم کاری» بود. اکنون «زخم کاری 2» از حضور این شخصیت بی‌بهره است و کاراکتر «میثم» در موقعیتی تقریبا مشابه موقعیت پدر قرار گرفته، اما طبیعتا کاراکتر او و بازی مرتضی امینی‌تبار اصلا قابل مقایسه با «مالک» و عزتی نیست، به این ترتیب جای بازی خوب جواد عزتی در سریال خالی مانده است.

 

ناقص شدن پازل «سمیرا» و «مالک»

علاوه بر ویژگی‌های خاص شخصیت «مالک»، همراهی او با همسرش «سمیرا» نیز اتفاق‌هایی مهم و غیرقابل پیش‌بینی را در قصه رقم زد. «سمیرا» زن جاه‌طلبی که نسبت به «مالک» بسیار بی‌رحم‌تر، خشن‌تر و قوی‌تر بود، نقشه‌ می‌چید و فتنه‌انگیزی می‌کرد، «مالک» هم به پشتوانه همسرش، قدرت و شجاعت پیدا کرده بود و تحت کنترل او، نقشه‌ها را عملی می‌کرد. این دو شخصیت مانند تکه‌های یک پازل، مکمل یکدیگر بودند و باهم پیش می‌رفتند. اکنون در فصل دوم، «سمیرا» و «طلوعی» جایگزین زوج «سمیرا» و «مالک» شده‌اند. شخصیت «سمیرا» همچنان مانند فصل اول، برگ برنده سریال است اما «طلوعی» نتوانسته هم‌پای «مالک» حرکت کند و در نبود او، جایگزین مناسبی برای این شخصیت باشد و انتخاب نامناسب کامبیز دیرباز برای این نقش هم باعث شده کاراکتر او، چیزی که باید از آب درنیاید. جنس رابطه «سمیرا» و «طلوعی» نیز مانند ارتباط «سمیرا» و «مالک» نیست. این دو شخصیت عملا با یکدیگر دشمن هستند و آن همراهی در رابطه آن‌ها وجود ندارد.

 

«مالک» ضعیف، آشفته و بی‌عمل

در «بازگشت: زخم کاری» همه تصور می‌کنند این شخصیت توسط «منصوره» کشته شده و تنها «دستمالچی»(جواد هاشمی) که او را مخفی کرده از ماجرا خبر دارد، بنابراین «مالک» نمی‌تواند وارد عمل شود و در جنگ خانواده خود با «طلوعی» بر سر ثروت باقی‌مانده ریزآبادی‌ها، نقشی ایفا کند. در نتیجه شخصیت «مالک» در فصل دوم به کاراکتر ضعیفی تبدیل شده است که هیچ کاری از او برنمی‌آید. آن «مالک» ترسناک و خون‌ریز فصل قبل کجا و این «مالک» آشفته و تنها که با لگوهایش سرگرم است و گاهی هم با تخریب آن و داد و بیداد خشم خود را خالی می‌کند، کجا! «مالک» ضعیف فصل دوم جذابیتی برای مخاطبان ندارد، همچنین بی‌عملی و ضعف این شخصیت نیز باعث شده است که بود و نبود او در فصل دوم، تفاوتی نداشته باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111306

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر