وزیر خارجه آمریکا :شرایط اجازه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان احتمال بازگشت واشنگتن به مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته‌ای را مطرح کرد.

وزیر خارجه  آمریکا :شرایط اجازه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با سی‌ان‌ان احتمال بازگشت واشنگتن به مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته‌ای را مطرح کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه با فرید زکریا در برنامه جی‌پی‌اس شبکه سی‌ان‌ان احتمال بازگشت واشنگتن به مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته‌ای را مطرح کرد.

با این حال، وی تاکید کرد که برای از سرگیری چنین مذاکراتی، تهران نیاز به انجام اقداماتی دارد. وی تصریح کرد که تمرکز فعلی بر ترغیب ایران به کاهش تنش‌های موجود در ابعاد مختلف روابطش است و اگر ایران در این راستا گام بردارد، ممکن است فضایی ایجاد ‌شود که در آن گفت‌وگو درباره موضوعات هسته‌ای دوباره آغاز شود. با این وجود، در حال حاضر، شرایط اجازه از سرگیری فوری مذاکرات هسته‌ای را نمی‌دهد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد که دیپلماسی بهترین راه حل برای رفع مشکلات با ایران است اما بدین معنی نیست که سایر گزینه‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به مذاکرات وین، مدعی شد: «ما به صورت فشرده کار کردیم تا ببینیم می‌توانیم به توافق هسته‌ای بازگردیم اما ایران تصمیم نهایی را نگرفت.»

بلینکن اضافه کرد که هر توافق که با ایران امضا می‌کنیم باید اهداف امنیتی و منافع ما را برآورده کند. وی همچنین در مورد رویکرد اسرائیل در قبال مذاکرات هسته‌ای، گفت که اسرائیل مطابق با منافع خود عمل می‌کند و تصمیم‌های خود را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران می‌گیرد.

 بلینکن همچنین خروج کشورش از برجام در سال ۲۰۱۸ را "اشتباه فاحش" توصیف کرد. او در پاسخ به سوالی درباره اینکه امریکا برای بازگشت به برجام شرط های جدیدی را تعیین کرده بود تکذیب کرد اما گفت آنچه که تلاش کردیم این بود که با تغییرات ساده ای، به توافقنامه سابق بازگردیم. توافق روی میز بود اما ایران نتوانست با آن موافقت کند یا اینکه تمایلی به این کار نداشت.

 بلینکن گفت: امریکا بازگشت به مذاکرات  هسته ای با ایران در آینده را بعید نمی داند. در این مرحله، توافق درباره برنامه هسته ای ایران را بررسی نمی کنیم.

وزیرخارجه امریکا درباره وضعیت فعلی هم گفت کشورش هم اکنون هیچ گونه رایزنی و گفتگویی درباره بازگشت به برجام ندارد. کاملا واضح است که ایران نیازمند انجام اقداماتی برای کاهش سطح تنش ها در چند جبهه است.

وی افزود: دیپلماسی بهترین راه برای حل بحران ایران است اما این به این معنی نیست که گزینه های دیگر وجود ندارند.

بلینکن ادامه داد: اسرائیل درباره ایران، براساس منافعش رفتار می کند و تصمیمات خود را می گیرد.

 مذاکرات احیای برجام هم اکنون به دلیل اختلافات میان ایران و امریکا با بن بست روبه رو شده و مذاکرات متوقف است.

از زمان آغاز کار دولت جو بایدن در امریکا، مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ و امریکا برای احیای برجام آغاز شد. هدف از این مذاکرات بازگشت امریکا به برجام و رفع تحریم های ضدبرجامی علیه ایران و همزمان بازگشت ایران به محدودیت های هسته ای برجامی بود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 98647

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر