حیدری: شرط مذاکره، عذرخواهی آمریکا از نظام است

حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره امکان شکل‌گیری توافق موقت به دیده‌بان ایران گفت: توافق موقت از نظر جمهوری اسلامی منتفی است. آمریکا اگر واقعا حسن نیتی نشان دهد، از گذشته‌اش پشیمان شود و به خاطر مجموعه اقدامات و عملکردهای گذشته‌اش نسبت به نظام و ملت عذرخواهی کند، در این صورت حاضریم به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم.

حیدری: شرط مذاکره، عذرخواهی آمریکا از نظام است

حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره امکان شکل‌گیری توافق موقت به دیده‌بان ایران گفت: توافق موقت از نظر جمهوری اسلامی منتفی است. آمریکا اگر واقعا حسن نیتی نشان دهد، از گذشته‌اش پشیمان شود و به خاطر مجموعه اقدامات و عملکردهای گذشته‌اش نسبت به نظام و ملت عذرخواهی کند، در این صورت حاضریم به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم.

به گزارش عرشه آنلاین، حجم اخبار ضد و نقیض درباره احتمال توافق موقت میان ایران و آمریکا زیاد شده است. علیرغم اینکه مقامات ایرانی و امریکایی توافق موقت را رد کردند اما رسانه‌های خارج از کشور از احتمال ایجاد یک توافق موقت میان ایران و آمریکا گزارش می‌دهند. تازه‌ترین مورد، روز گذشته بود که المیناتور عنوان کرد که دولت بایدن، فعلاً هر گونه امیدی برای بازنگری در توافق هسته‌ای ایران را کنار گذاشته، در عوض به دنبال تفاهمی با ایران است که از آن با عنوان توافق موقت یا توافق کوچک یاد می‌شود.

روزنامه نیویورک تایمز هم چندی پیش در گزارشی نوشت که براساس توافق جدید میان نمایندگان ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد را متوقف می‌کند و حملات از طریق نیروهای نیابتی خود، علیه نیروهای آمریکایی از جمله پیمانکاران آمریکایی در سوریه و عراق را متوقف خواهد کرد.

طبق گزارش این روزنامه، ایران قرار است همکاری با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را افزایش دهد و از فروش موشک‌های بالستیک به روسیه خودداری کند. همچنین در چارچوب این توافق موقت، خواسته ایران این است که آمریکا از تشدید تحریم‌های اقتصادی و از توقیف نفتکش‌های ایرانی خودداری کند. افزون بر این، آمریکا از صدور قطعنامه‌ها، تصمیمات، تحریم‌ها و مجازات‌های بین‌المللی در سازمان ملل متحد یا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور خودداری خواهد کرد.

بنابر آنچه نیویورک تایمز نقل کرده، ایران زندانیان آمریکایی را آزاد می‌کند و در مقابل آمریکا هم میلیاردها دلار پول توقیف و مسدود شده ایران در کشورهای مختلف را آزاد خواهد کرد که این پول‌ها تنها برای اهداف بشردوستانه مثل خرید غذا و دارو، هزینه می‌شود.

شهریار حیدری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت و گو با دیده‌بان ایران درباره موضع جمهوری اسلامی درخصوص توافق موقت گفت: «توافق موقت از نظر جمهوری اسلامی منتفی است. جنگ نیست که آتش بس برقرار کنیم بلکه بحث دیپلماسی است و باید به نتیجه رسید. توافق باید پایدار باشد ضمن اینکه جمهوری اسلامی، در طول سالیان گذشته تاکنون نسبت به هر موضوعی که از نظر بین‌المللی سوتفاهمی وجود داشته را رفع کرده است. بنابراین توافق موقت به هیچ وجه مورد توافق و به صلاح جمهوری اسلامی نیست.»

وی ادامه داد: «یک پروسه دیپلماسی است که مراحلی را طی کرده و نشست‌های بسیاری را با کشورهای مختلف و برخی هم با حضور امریکا برگزار کرده است؛ بنابراین دیگر هیچ دلیلی برای عدم توافق وجود ندارد مگر اینکه طرف مقابل بهانه‌ای دربیاورد. جمهوری اسلامی تجربه بسیار زیادی نسبت به رویکردهای امریکا دارد و بر این اساس توافق موقت نه تنها در دستور کار نیست بلکه به صلاح‌مان هم نیست.»

آمریکا باید از نظام عذرخواهی و از عملکرد گذشته اش پشیمان شود

حیدری خاطرنشان کرد: «آمریکا اگر واقعا حسن نیتی نشان دهد، از گذشته‌اش پشیمان شود و به خاطر مجموعه اقدامات و عملکردهای گذشته‌اش نسبت به نظام و ملت عذرخواهی کند، در این صورت حاضریم به صورت مستقیم با آمریکا مذاکره می‌کنیم. از مذاکرات هیچگونه نگرانی نداریم، نگرانی ما از گذشته و رویکرد آمریکاست.»

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا جمهوری اسلامی پایین آوردن سطح غنی‌سازی به زیر ۶۰درصد، باوجود قانون اقدام راهبردی را می‌پذیرد، به سایت دیده بان ایران گفت: «تاکنون آنچه قانون اقدام راهبردی، دولت و به طور خاص سازان انرژی اتمی را ملزم کرده است، به خوبی بند به بند پیش برده است. ما هیچگونه انحرافی در برنامه هسته‌ای‌مان نداشته‌ایم و از این جهت ماهیت و هویت نظام نسبت به برنامه هسته‌ای مشخص است و بنابراین دیگر جای ابهامی برای توافق دائم وجود ندارد. جمهوری اسلامی امادگی دارد در چارچوب مذاکرات و رفع سوتفاهمات، شفاف سازی کند و متقابلا آمریکا هم تمامی تحریم‌ها را لغو کند. آژانس درباره غنی‌سازی زیر ۶۰درصد و بالای ۶۰ درصد کاملا درجریان است و هیچگونه انحرافی وجود ندارد.»

حیدری در پاسخ به اینکه آیا آزادسازی زندانیان و پول‌های بلوکه شده در راستای توافق انجام شده است، عنوان کرد: «این اقدامات را می‌توان به عنوان حسن نیت ارزیابی کرد. دو طرف، به خصوص امریکا باید حسن نیت داشته باشند و این اقدامات می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای ازسرگیری مذاکرات باشد ولی ممکن است تاثیری هم نداشته باشد. این موضوعات در عرف و نظام بین‌الملل کاملا مرسوم است و خارج از عرف نیست. حسن نیت در هر نقطه و در هر میزانی که نشان داده شود، می‌تواند مقدمه‌ای برای توافقات بزرگ‌تر باشد.» / دیده‌بان ایران

دیگر رسانه ها

کدخبر: 93016

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر