فینال مذاکرات وین / توافق برجامی به کجا رسید ؟

این گزارش با تازه ترین اخبار به روز می شود

فینال مذاکرات وین / توافق برجامی به کجا رسید ؟

دور هشتم مذاکرات وین، که از روز ۱۱ دی‌ماه آغاز شده بود پس از وقفه یک هفته ای به منظور تنفس و رایزنی و دریافت دستورالعمل‌های لازم توسط مذاکره کنندگان ادامه دارد. خواسته های ایران در مذاکرات از ابتدا عینا مبتنی بر تعهدات پذیرفته شده همه طرف‌ها در برجام تنظیم شد و در این زمینه راهکارهای عملی و ایده های جدیدی را روی میز مذاکرات قرار گرفت.

در روزهای اخیر نیز به دنبال مطرح شدن پیشنهاداتی جدید هیات ایرانی راه حل‌هایی مشخص برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه کرده است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که به دنبال یک توافق خوب در کمترین زمان ممکن است

هشدار جمهوری‌خواهان کنگره به بایدن درباره توافق با ایران

نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا به جو بایدن درباره هرگونه ارائه ضمانت و توافق هسته‌ای با ایران بدون موافقت کنگره هشدار دادند.

۱۶۰ نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور از او خواستند از ارائه هر گونه ضمانت درباره برنامه هسته‌ای به ایران خودداری کند.در ادامه نامه این نمایندگان که در رسانه‌های محلی آمریکا منعکس شده، آمده است: باید به بایدن یادآوری کنیم که او نمی‌تواند هیچ‌گونه ضمانتی درباره برنامه هسته ای به ایران اعطا کند. ما درباره وجود هر گونه ارتباط بین مذاکرات وین درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکره با روسیه درباره اوکراین تحقیق خواهیم کرد.نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا همچنین هشدار دادند هرگونه توافق هسته‌ای با ایران بدون تأیید کنگره به همان سرنوشت توافق سال ۲۰۱۵ در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما منجر خواهد شد.این نمایندگان در نامه خود به بایدن تأکید کردند هر گونه توافق با ایران بدون موافقت رسمی کنگره، موقتی و غیرالزام‌آور خواهد بود و به همان سرنوشت برجام گرفتار خواهد شد.

پیشنهاد وزیر خارجه ایران به کنگره آمریکا

حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با نشریه انگلیسی "فایننشال تایمز" پیشنهادی حاوی ارایه تضمین سیاسی از سوی آمریکا مبنی بر پایبندی واشنگتن به برجام ارایه کرده است.

حسین امیر عبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با نشریه انگلیسی "فایننشال تایمز" پیشنهادی حاوی ارایه تضمین سیاسی از سوی آمریکا مبنی بر پایبندی واشنگتن به برجام ارایه کرده است.وزیر خارجه ایران در مصاحبه ای که در نشریه فایننشال تایمز منتشر شده، خواهان ارایه تضمین سیاسی از سوی کنگره آمریکا مبنی بر پذیرش اجرای برجام شده است.او گفته است:" من حتی به همکارم آقای دکتر باقری گفتم در مذاکرات می‌توانند به طرف‌های غربی بگویند اگر نمی‌توانید به صورت قانون در مجلس خود این توافق را به تصویب برسانید، حداقل پارلمان کشورتان یا رییس پارلمان‌های کشور هایی که طرف مذاکرات برجامی ما هستند می‌توانند در یک بیانیه سیاسی پایبندی خود را به این توافق و به بازگشت به اجرای توافق برجام اعلام کنند."

وزیر خارجه ایران افزود:" در موضوع تضمین حقوقی هم طرف های مقابل و آمریکا و سه کشور اروپایی ابتکار مشخصی را ندارند. در خصوص تضمین اقتصادی هم آنها می‌گویند اگر دولت بعدی روی کار بیاید ما تضمینی را در این رابطه نداریم. ما امیدوار هستیم که واقع بینانه برخورد کنند. چراکه ما به سطح جدی از تضمین‌ها نیاز داریم."

گفت‌وگوی مهمی با مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین داشتم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه توییترش گزارشی از دیدار و گفت‌وگویش با معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین ارائه داد.رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صفحه توییترش نوشت: گفت‌وگوی مهمی با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران درباره مسائل دوجانبه فعلی میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، همچنین درباره مذاکرات در حال برگزاری بر سر برجام داشتم.این دیدار در جریان دور هشتم مذاکرات وین درباره احیای توافق هسته‌ای [برجام] انجام شده است.

 

ابراز ناامیدی شمخانی از آینده احیای برجام

دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان این‌که اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده، تصریح کرد: با آمریکای بد عهد و اروپای بی عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی انجام نخواهد شد.

 حساب کاربری دبیر شورای عالی امنیت ملی در توییتر نوشت: آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند. اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌ای خالی تبدیل شده است. با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌عمل هیچ‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.

 

توییت علی شمخانی.

 

 

در وین چه خبر است ؟ دیدار هیات ایرانی با مذاکره کنندگان اروپایی

 برگزاری جلسات دو جانبه و چندجانبه در وین برای دور هشتم مذاکرات همچنان ادامه دارد و هیات‌ها و مذاکره‌کنندگان کشورها همچنان به دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک خود یا محوریت لغو تحریم‌ها می‌پردازند.

در همین راستا، علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز گذشته (دوشنبه) با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی دیدار و گفت‌وگور کرد.همچنین هیات مذاکره‌کننده کشورمان در ادامه دیدارهای روز گذشته، در جلسه‌ای چندجانبه با مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی در وین دیدار کرد.

جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و امیر عبداللهیان وزیر خارجه ایران

بورل: توافق وین در دسترس است

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از تماس تلفنی با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد که در مذاکرات وین توافق در دسترس است. جوزف بورل شامگاه دوشنبه در توییتر نوشت: «گفت وگوی تلفنی مهم دیگری با امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران داشتم. به عنوان هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین  قویاً معتقدم که توافق در دسترس است. وقت انجام تلاش نهایی و رسیدن به مصالحه فرا رسیده است.»

در بیانیه وزارت خارجه کشورمان آمده است: بورل  ضمن تقدیر از تلاش  هیات جمهوری اسلامی ایران و سایر هیات ها در مذاکرات، با اشاره به تلاش های زیاد همه طرف ها در جریان این مذاکرات، خاطر نشان کرد که مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است و لازم است همه طرف ها با انعطاف و در نظرداشت مقدورات و محدودیت های یکدیگر به پیشرفت مذاکرات کمک کنند.

امیرعبداللهیان نیز در این گفت وگوی تلفنی ضمن تشکر از تلاش های جوزسپ و انریکه مورا مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین اظهار کرد، برخی شتاب زدگی ها، بازی تکراری با متن و عدم نمایش اراده جدی برای حصول به توافقی خوب و قابل اتکاء در وین از سوی طرف غربی باعث تطویل غیرضروری مذاکرات شده است.وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاش های جدی علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان و ارائه ابتکارات واقع بینانه هیات مذاکره کننده ایران، تاکید کرد که ضروریست در هرگونه پیشنهادی، حقوق و مطالبات مشروع جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود.  امیر عبداللهیان و مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده ارشد مذاکرات وین توافق کردند تا رایزنی و مشورت های نزدیک‌ بین طرفین برای پیشبرد روند مذاکرات ادامه یابد. طرفین روند مذاکرات را در مجموع مثبت ارزیابی کردند.  وزیر امور خارجه کشورمان  تاکید کرد: ما به هیچ وجه از خطوط قرمز خود که مبتنی بر منطق و واقع بینی است، عقب نشینی نخواهیم کرد.

گفتوگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و انگلیس

وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص آخرین وضع گفت وگوها در وین، موضوعات دوجانبه و برخی موضوعات مورد اهتمام مشترک از جمله اوضاع افغانستان و یمن تلفنی گفت وگو و تبادل نظر کردند. خانم لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس در این‌ گفت وگوی تلفنی ضمن مرور آخرین وضع مناسبات دوجانبه و گفت وگوها در وین، نقطه نظرات لندن در این خصوص را تشریح‌ کرد. وزیر امور خارجه انگلیس روابط رو به رشد میان انگلیس و جمهوری اسلامی ایران را تامین کننده منافع دو کشور دانست.وی ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک این کشور بتواند بدهی های معوق خود به ایران را پرداخت نماید.لیز تراس همچنین به همکاری انگلیس و سازمان ملل متحد برای کمک رسانی به مردم افغانستان اشاره و از نقش و همکاری موثر ایران در این راستا تقدیر کرد.

 

آمریکا: در مراحل نهایی مذاکرات پیچیده وین هستیم

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همزمان با برگزاری مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش اظهار داشت در مراحل نهایی مذاکراتی پیچیده هستیم.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر دوشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن افزود که درباره پیشرفتی که ممکن است در مذاکرات وین شاهد باشیم، کمی محتاط تر خواهیم بود زیرا در مراحل نهایی مذاکراتی پیچیده با طرف های اصلی هستیم.

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم ادعاهای غرب برای فشار بر ایران در میز مذاکره و در حالی که برغم شعار دیپلماسی سیاستمداران کنونی کاخ سفید در قبال ایران، وقت تصمیم گیری سیاسی دولت دموکرات بایدن به دلیل نقض برجام از سوی واشنگتن رسیده است، تصریح کرد واقعیت این است که این دوره نهایی تعیین کننده است که در طول آن ما در موقعیتی قرار خواهیم داشت که تعیین کنیم آیا بازگشت متقابل به پایبندی به برجام امکان پذیر است یا خیر.

شمخانی: راستی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک توافق خوب است

علی شمخانی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: بدعهدی اثبات شده آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است. راستی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک توافق خوب است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: رفع واقعی تحریم‌ها یعنی بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی قابل اتکاء و پایدار.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: رفع واقعی تحریم‌ها یعنی بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی قابل اتکاء و پایدار. بدعهدی اثبات شده آمریکا مهمترین عامل تهدیدکننده هرگونه توافق است. راستی‌آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک توافق خوب است.

امیرعبداللهیان: توافق خوب دست یافتنی است

وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی آخرین مواضع برجامی ایران را اعلام کرد.

ایسنا: وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی آخرین مواضع برجامی ایران را اعلام کرد.

 حسین امیرعبداللهیان در توئیت خود آورده است:"در گفتگو با خانم تراس وزیر خارجه انگلیس، مناسبات دو جانبه را مرور کردیم. بر اهمیت حفظ روابط خوب میان دو کشور اتفاق نظر داشتیم. دریافت طلب ایران در مسیر درست قرار دارد. تاکید کردم وضع انسانی در یمن و افغانستان وخیم است. توافق خوب در وین در صورت واقع بینی طرف غربی دست یافتنی است."

دیدار هیات رژیم صهیونیستی با اولیانوف

در ادامه تکاپوهای رژیم صهیونیستی برای کارشکنی در روند مذاکرات احیای برجام، هیات اعزامی تل‌‌آویو با نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» که ریاست هیات روسیه در مذاکرات با موضوع برداشتن تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه ایران را برعهده دارد، روز سه‌شنبه با یک هیات ارشد رژیم صهیونیستی دیدار کرد. میخائیل اولیانوف در صفحه توییتر شخصی خود از دیدار با یک هیات اعزامی رژیم صهیونیستی به وین خبر داد. وی در این توییتر عکسی از این دیدار هم منتشر کرد. در توییت این دیپلمات ارشد روس آمده است: «همکاران اسرائیلی (اعزامی) از پایتخت و نمایندگی دائم آنها در وین امروز با ما دیدار کردند. ما درباره موضوعات مرتبط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کردیم.»

اولیانوف در توییتر خود توضیح خاصی نداد اما در پاسخ به سوال یک کاربر توییتر درباره محتوای این دیدار نوشت: «اسرائیل یک کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.» در عکسی که اولیانوف از این دیدار منتشر کرد، «جاشوا زارکا» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور راهبری و «دیوید نوسبام» نماینده تل‌‌آویو در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیده می‌شوند. زارکا و نوسبام روز دوشنبه نیز در وین با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کردند.

همزمان نخست وزیر رژیم صهیونیستی با طرح ادعاهایی علیه ایران گفت امضای توافق میان آمریکا و ایران یک خطای راهبردی است. به گزارش «ایسنا»، نفتالی بنت که به بحرین سفر کرده است در گفت‌وگو با روزنامه الایام این کشور در پاسخ به سوالی درباره امضای معاهده صلح میان بحرین و رژیم صهیونیستی و اهمیت این توافق گفت: اسرائیل و بحرین با چالش‌های امنیتی بزرگی مواجه هستند که منبع آن یکی بوده و آن جمهوری اسلامی ایران است. او مدعی شد: ایران در تمام منطقه بی‌‌ثباتی ایجاد می‌کند و هدفش تنها ویرانی کشورهای میانه‌‌رو است؛ کشورهایی که به تحقق آسایش و رفاه برای ملت‌های خود اهمیت می‌دهند و به دنبال ایجاد صلح و ثبات در منطقه هستند.

بنت در ادامه تاکید کرد: ما شب و روز درحال جنگ با ایران و هم‌پیمانان آن در منطقه هستیم و همان‌طور که از ما درخواست شده است به دوستان خود برای تحقق صلح و ثبات و امنیت کمک خواهیم کرد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره توافق آمریکا با ایران و روابط جو بایدن با رژیم صهیونیستی هم گفت: رئیس‌جمهور بایدن بیش از ۵۰سال است که دوست واقعی اسرائیل است و به خوبی می‌داند که نیازهای امنیتی ما چیست. ما بر این باوریم که امضای توافق با ایران یک خطای راهبردی است زیرا این توافق باعث می‌شود ایران قدرت‌های هسته‌ای خود را حفظ کند و به میلیاردها دلار پول دست یابد و این امر منجر به تقویت ابزارهای تروریستی این کشور می‌شود.

از سوی دیگر، «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه آمریکا روز دوشنبه در قدس اشغالی با «نفتالی بنت» نخست‌‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، دو طرف درباره مسائل مربوط به ایران و چالش‌‌های امنیتی منطقه و تقویت همکاری‌‌های واشنگتن و تل‌‌آویو گفت‌وگو کردند. بنت در پیامی توییتری درباره دیدار با گراهام، او را «یکی از بهترین دوستان اسرائیل» توصیف کرد که «در برهه‌های چالشی» از رژیم صهیونیستی حمایت کرده است. این سناتور تندرو آمریکایی و یکی از نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، یکشنبه شب نیز با «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود.

وی اضافه کرد، در دیدارش با گراهام علاوه بر همکاری‌های دوجانبه درباره چالش‌های امنیتی با تمرکز بر مساله ایران بحث و رایزنی صورت گرفته است.

گراهام در حالی به قدس اشغالی سفر کرده که روز جمعه به همراه «راب منندز» سناتور دموکرات آمریکا طرحی فراجناحی برای ایجاد یک بانک سوخت هسته‌‌ای در منطقه برای جلوگیری از غنی‌‌سازی بومی در ایران معرفی کرده‌‌اند. در بخشی از این قطعنامه که توسط گراهام و منندز تهیه شده آمده است: «در حالی که برنامه هسته‌‌ای ایران سایر کشورها را به سمت رقابت با توانمندی‌‌های غنی‌‌سازی این کشور سوق می‌دهد، ارزیابی مجلس سنا این است که ایجاد یک بانک سوخت هسته‌‌ای در منطقه یا توسعه بانک اورانیوم کم‌‌غنای فعلی می‌تواند بخشی از یک برنامه جامع برای مقابله با منع اشاعه هسته‌‌ای در خاورمیانه باشد.»

در تازه‌ترین رویداد نیز، منابع خبری صهیونیستی دوشنبه شب به وقت تهران از قصد رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به فلسطین اشغالی برای رایزنی با مقام‌‌های صهیونیستی درباره مسائل مختلف از جمله مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین خبر دادند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 8593

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر