عطاالله مهاجرانی:

چین و روسیه با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مخالفند

تردیدی نیست که روسیه و چین علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم آمریکا و ایران و حتی بازسازی روابط دوجانبه دو کشور نیستند.

چین و روسیه با مذاکره مستقیم ایران و آمریکا مخالفند

عطاالله مهاجرانی در روزنامه اعتماد نوشت: مذاکره با آمریکا را نباید تبدیل به تابو کرد تا اگر به دلایلی و در شرایطی دولت یا حکومت تشخیص داد که مذاکره به نفع ملت و کشور است، نتواند از دیوار بلندی که ساخته شده است، بگذرد یا تابو را بشکند.

اگر آمریکایی‌ها در موقعیتی باشند که اولا تحریم‌های غیرقانونی و غیرموجهی را که در زمان ترامپ برقرار شد حذف کنند و بتوانند اطمینان نسبی طرف ایرانی را جلب کنند؛ مذاکره چه ایراد یا اشکالی می‌تواند داشته باشد؟ مذاکره یک پروسه است، نه یک امر ثابت و قطعی.

در موقعیت فعلی، آمریکایی‌ها با خروج از برجام در دوره ترامپ، از زاویه سیاسی و منطقی و تبلیغاتی دست پایین را در مذاکره دارند. وقتی طرف ایرانی می‌گوید: «آمریکا باید تضمین بدهد که بار دیگر از برجام خارج نخواهد شد» و طرف آمریکایی می‌گوید: «نمی‌توانیم تضمین بدهیم!» این سخن آمریکا سنجیده می‌شود و نشانه موقعیت ضعیف آمریکا در مذاکرات برجام است.

تردیدی نیست که روسیه و چین علاقه‌مند به گفت‌وگوی مستقیم آمریکا و ایران و حتی بازسازی روابط دوجانبه دو کشور نیستند. نباید به گونه‌ای رفتار کرد که نماینده همسایه شمالی نقش کارگردان خودخوانده برجام را پیدا کند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 7350

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر