محمود صادقی: هنوز اراده ای جدی برای تغییر وجود ندارد

محمود صادقی گفت: بررسی اظهارات رییس‌جمهور، وزیر کشور و... همچنین روند تصمیم‌گیری‌ها در مجلس و سایر نهادهای تصمیم‌سازی نشان می‌دهد که هنوز اراده‌ای جدی برای تغییر وجود ندارد.

محمود صادقی: هنوز اراده ای جدی برای تغییر وجود ندارد

محمودصادقی درباره راهکارهای تحقق مطالبات جوانان و مکانیسم آغاز اصلاحات در نظام حکمرانی گفت‌وگویی داشته است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

-در یک کلمه می‌توان رخدادهای اخیر را «جنبش به حاشیه راندگان» تلقی کرد. افرادی که به هر دلیلی طی ۴ دهه گذشته به حاشیه رانده شده و در معرض اجحاف‌ها و سوءرفتارها و نادیده گرفته‌شدن‌ها قرار گرفته بودند، رخدادهای اخیر را شکل دادند.

-بررسی اظهارات رییس‌جمهور، وزیر کشور و... همچنین روند تصمیم‌گیری‌ها در مجلس و سایر نهادهای تصمیم‌سازی نشان می‌دهد که هنوز اراده‌ای جدی برای تغییر وجود ندارد.

-به نظرم تا از زبان خود رهبری تمایل به اقدامات اصلاحی مستقیم ابراز نشود، نمی‌توان به این قبیل سیگنال‌ها اتکا کرد.

-مهم‌ترین ضرورت، اصلاح نظام انتخاباتی کشور است. باید تفسیر غلطی که از اصل ۹۹ قانون اساسی (نظارت استصوابی) برخلاف روح قانون و اصل جمهوریت نظام صورت گرفته، اصلاح شود. این اصلاح مهم زمینه ورود افراد شایسته و متخصص را به نهادهای مهم تصمیم‌ساز فراهم می‌کند. تفاسیر غلط از بعضی دیگر از اصول قانون اساسی، مثل اصل ۷۶ ناظر به محدود کردن اختیار تحقیق و تفحص مجلس از دستگاه‌هایی مثل شورای نگهبان، مجلس خبرگان و رهبری باید تغییر کند.

-برخی از اصول هم وجود دارند که باعث تضعیف جمهوریت نظام شده که باید اصلاح شوند، مخصوصا اصولی که زمینه‌ساز شکل‌گیری حاکمیت دوگانه شده و اصلاحات را دشوار می‌سازد.

منبع: اعتماد آنلاین

دیگر رسانه ها

کدخبر: 63490

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر