واکنش معاون ستاد امر به معروف به اظهارات معاون دانشگاه آزاد

حجت الاسلام تاتلاری با اشاره به صحبت های معاون دانشگاه آزاد گفت: در بیانیه ستاد امر به معروف به خاطر مرگ مرحومه مهسا امینی و سخنان مقامات ستاد صراحتاً با گشت ارشاد فعلی مخالفت شده است حال چگونه ایشان بحث برخورد انتظامی را متوجه ستاد می نماید از کدام مواضع ستاد چنین استنباطی کرده اند؟!

واکنش معاون ستاد امر به معروف به اظهارات معاون دانشگاه آزاد

جماران نوشت: معاون مهندسی فرهنگی و افکار عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره اظهارات حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در مصاحبه با تارنمای جماران توضیحاتی داد.

حجت الاسلام مسعود تاتلاری با انتقاد از حجت اسلام خسروپناه که ستاد امر به معروف را به تصمیم های غیرمنطقی متهم کرده بود، گفت: ایشان دقیقا مشخص نکردند که کدام تصمیمات و بحث ستاد غیرمنطقی است.

وی افزود: اگر منظورشان طرح عفاف و حجاب ستاد است از ایشان می خواهیم تا ابتدا طرح را دقیق مطالعه و استدلال های خود را مطرح کنند و اگر هم مطالعه کرده اند دقیقا می گفتند کجای این طرح اشکال دارد.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به این بخش از مصاحبه حجت الاسلام خسروپناه که مسئله حجاب با گفتمان فرهنگی صرفا محقق می شود، گفت: هر چند موافقم که از تمامی ابزارها برای ترویج فرهنگ حجاب استفاده نشده ولی اگر قرار بود صرفا با گفتمان حل شود طی این ۴۳ سال با این همه دستگاه عریض و طویل فرهنگی و علمی حل می شد و الان در این وضعیت نبودیم.

وی تاکید کرد: کار فرهنگی بدون ضمانت اجرای مدنی حساب شده مطمئنا نتیجه بخش نیست چون بارها و بارها چه در جامعه خودمان و دیگر جوامع تجربه شده و در طرح عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر راه کارهای فرهنگی و عملیاتی ارائه شده که با کمترین تنش همراه است و موافق تعقیب جزایی موضوع بدحجابی اصلا نیستیم.

حجت الاسلام تاتلاری با اشاره به بخش های دیگری از صحبت های معاون دانشگاه آزاد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر را به برخورد انتظامی با مسائل فرهنگی متهم کرده بود، گفت: در بیانیه ستاد امر به معروف به خاطر مرگ مرحومه مهسا امینی و سخنان مقامات ستاد صراحتاً با گشت ارشاد فعلی مخالفت شده است حال چگونه ایشان بحث برخورد انتظامی را متوجه ستاد می نماید از کدام مواضع ستاد چنین استنباطی کرده اند؟!

وی با تقدیر از زحمات پلیس امنیت اخلاقی در برخورد با باندهای مروج فساد و فحشا گفت: تمامی بار کم کاری نهادهای فرهنگی کشور را به دوش نیروی انتظامی انداخته ایم و ستاد بارها اعلام کرده که با گشت ارشاد به شکل فعلی مخالف است و خواستار راه اندازی گشت ارشاد برای شهرت معاشان فاسد و معاند و مسئولان شده است.

حجت الاسلام تاتلاری از بخش دیگری از صحبت های حجت الاسلام خسروپناه استقبال کرد و گفت: ستاد هم موافق است که نهادهای فرهنگی کم کاری کرده اند و حکمرانی واحد در حوزه فرهنگ نیاز ضروری است و طرح تشکیل وزارت خانواده و جوانی جمعیت گامی است در این راستا است ولی توجه صرف به سیاستگذاری بدون توجه به مقوله اجرایی ما را به مقصد نمی رساند.

وی افزود: ستاد امر به معروف و نهی از منکر با تشکیل تشکل های مردمی سعی کرده جایگاه مردم را در اجرای برنامه های فرهنگی تقویت کند و در طرح عفاف و حجاب هم اصل مشارکت ذی نفعان، مردم و نخبگان است.

معاون ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پایان گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر از حجت الاسلام خسروپناه و دیگران منتقدان دعوت می کند که برای طرح نقدهای خود در نشستی در این ستاد شرکت نمایند چون خلاء کرسی های آزاداندیشی کاملا به چشم می خورد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در مصاحبه با جماران گفته بود: وقتی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها به وظیفه خودش عمل نکند، سازمان تبلیغات عمده فعالیتش را در بحث هیأت های مذهبی تقلیل بدهد و عرصه های فیلم و سینما را رها کند، وزارت ارشاد و وزارت گردشگری مأموریت اصلی خودشان را انجام نمی دهند، به معنای فقدان حکمرانی است؛ و این دوستان ما خیال می کنند همین که یک سند مهندسی فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کنند یا سند دانشگاه اسلامی مصوب کنند، حکمرانی انجام شده است. سند سیاستگذاری می کند و سیاستگذاری یک بخشی از حکمرانی است؛ حکمرانی سیاستگذاری، تنظیم گری و خدمات عمومی است؛ و بنابر این به نظرم ما در حوزه حکمرانی فرهنگی هم یک ضعف جدی داریم که باید اصلاح شود. همان طوری که نظام در حکمرانی امنیت داخلی و حکمرانی دفاعی موفق بوده و پیش رفته و تا حدودی در حکمرانی علمی هم موفقیت های قابل توجهی داشته ایم، اما ضعف هایی که گفتم هم وجود دارد که باید با ایجاد نگاه حکمرانی، به معنایی که عرض شد، این ضعف ها برطرف شود.

مسأله حجاب در درجه اول یک مقوله فرهنگی است. اگر دشمن هم از بد حجابی استفاده امنیتی کند، حساب دیگری است که قطعا نهادهای امنیتی باید برخورد کنند. اما وظیفه اصلی حکومت و حکمرانی این است که با حجاب برخورد فرهنگی کند. برخورد فرهنگی یعنی گفتمان حجاب ترویج شود. از طریق چند رسانه ای، فیلم، انیمیشن، موشن گرافی و سریال های خانگی فرهنگ سازی شود. ابزارهای متعدد برای ترویج فرهنگ حجاب وجود دارد که ما اصلا از آنها استفاده نکرده ایم. کتاب های رمان، پاسخ به شبهات، گفت و گو در مدارس و دانشگاه ها ابزار فرهنگی است.

متأسفانه کسانی که حکمرانی فرهنگی در دستشان هست، مخصوصا ستاد امر به معروف و نهی از منکر، در مواجهه با این مقوله بحث را به برخورد انتظامی می کشانند. در حالی که مسأله فرهنگی اگر با روش های فرهنگی حل نشود و تبدیل به مقوله انتظامی یا امنیتی شود، یعنی ما در آن فعالیت فرهنگی شکست خورده ایم. باید مقوله فرهنگی را با ابزار فرهنگی حل کرد. از طرفی با مسأله حجاب برخورد انتظامی می شود و از طرفی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید این مسأله نباید در دست نیروی انتظامی باشد؛ این نشانه نبود حکمرانی واحد در حوزه فرهنگ است. یعنی بخش های فرهنگی مختلف کشور سهام بندی قبیله گرایی سیاسی است.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 53108

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر