سازمان ملل درباره تشدید اوضاع در اوکراین هشدار داد

سخنگوی سازمان ملل درباره هرگونه اقدام تشدید کننده اوضاع در اوکراین هشدار داد.

سازمان ملل درباره تشدید اوضاع در اوکراین هشدار داد

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت اوکراین گفت که خواسته سازمان ملل در این زمینه دعوت همه طرف ها به پرهیز از هرگونه اقدامی است که می تواند به محاسبه نادرست و تشدید اوضاع منجر شود.

دوجاریک درباره موضوع اعزام کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به اوکراین نیز گفت که آژانس بر اساس دستور کار و صلاحیت هایی که دارد، عمل می کند.

وی همچنین خاطر نشان کرد موضوع اعزام کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به اوکراین و کارشناسان سازمان ملل درباره بمب کثیف و پهپادها متفاوت هستند.

سخنگوی سازمان ملل یادآور شد سازمان ملل آماده است هرگونه اطلاعاتی را که اعضا ارایه کنند، مورد بررسی قرار بدهد.

دوجاریک همچنین به نخست وزیر جدید انگلیس تبریک گفت و افزود که سازمان ملل به دنبال همکاری نزدیک با دولت جدید است.

 سخنگوی سازمان ملل ادامه داد که انگلیس به عنوان یکی از اعضای ثابت شورای امنیت، شریک بسیار مهمی برای سازمان ملل است. طیف زیادی از مسایل در برنامه های مشترک ما قرار دارد.

منابع معتبر ناشناس در کشورهای مختلف اعلام کردند کی یف درصدد یک اقدام تحریک آمیز مرتبط با انفجار به اصطلاح «بمب کثیف» در اوکراین است تا روسیه را به استفاده از سلاح هسته ای متهم کند.

یک بمب کثیف، مواد منفجره متعارف را با مواد رادیواکتیو ترکیب می کند. چنین بمبی معمولا از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای پخش گرد و غبار رادیواکتیو یا دود استفاده می کند تا باعث آلودگی رادیواکتیویتی شود.

آمریکا احتمال استفاده کی یف از بمب کثیف را ادعا و برای تشدید تنش می داند و مدعی است هر گونه تلاش برای سوء استفاده از این ادعا، بهانه‌ای برای تشدید تنش خواهد بود.

آمریکا در حالیکه از آغاز جنگ اوکراین تاکنون حدود ۱۸ میلیارد دلار تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرده است، مدت‌ها است ایران را به ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین متهم می‌کند که این موضوع از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران به شدت رد شده است.

 امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هشدار داد: تحقیقات سازمان ملل در مورد ادعاهای بی اساس مربوط به استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ غیر قانونی است و این سازمان نباید براساس منویات کشورهای غربی عمل کند.

به گزارش ایرنا، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل  با ارسال نامه ای مستدل به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت این سازمان که رونوشت آن به تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ ( ایرلند) نیز ارسال شده است، مواضع صریح جمهوری اسلامی ایران در مورد اتهامات و ادعاهای بی اساس وارد شده از سوی تروئیکای اتحادیه اروپا (آلمان ،انگلیس،فرانسه) وآمریکا در مورد استفاده از پهپادهای متعلق به ایران در جنگ اوکراین را تشریح کرد.

 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در این نامه تصریح کرد که طعنه آمیز است که آمریکا و سه کشور اروپایی در نامه های خود ایران را به نقض بند خاصی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متهم می کنند، در حالیکه آنها خود به نقض فاحش همه تعهدات حقوقی تحت همان قطعنامه ادامه می دهند. مثال بارز این نقض تعهد، خروج غیر قانونی ایالات متحده از توافق هسته ای و تداوم این نقض تعهد در زمان حال به عنوان اهرمی برای چانه زنی می باشد. اقدامی که نقض آشکار و فاحش قواعد آمره حقوق بین الملل، منشور ملل متحد و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب می شود .

منبع: ایرنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 49171

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر