نتایج مذاکرات از نگاه طرفین | مورا: کارمان آسان نخواهد بود | تروئیکا: پیشرفت‌ فنی حاصل شده است | باقری: دو سند جدید داریم

طرفین گفتگوها از مقامات اروپایی گرفته تا نمایندگان چین و روسیه اظهارات و ارزیابی های متفاوتی از روند و نتایج مذاکرات و همچنین زمان از سرگیری دور بعدی مذاکرات داشتند.

نتایج مذاکرات از نگاه طرفین  | مورا: کارمان آسان نخواهد بود | تروئیکا: پیشرفت‌ فنی حاصل شده است | باقری: دو سند جدید داریم

نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شده بود، ساعتی پیش پایان یافت و قرار شد گفت‌وگوها پس از چند روز وقفه پیگیری شود. طرفین گفتگوها از مقامات اروپایی گرفته تا نمایندگان چین و روسیه اظهارات و ارزیابی های متفاوتی از روند و نتایج مذاکرات و همچنین زمان از سرگیری دور بعدی مذاکرات داشتند.

مورا: ما موفق بوده‌ایم | کارمان آسان نخواهد بود

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه در کنفرانسی خبری گفت: ایالات متحده بخش مهمی از مذاکرات وین است. مذاکرات وین برای بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌گیرد. هیچ دیدار مستقیمی بین ایران و ایالات متحده اتفاق نخواهد افتاد.

مورا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما کارهای زیاد و سختی پیش رو داریم. تصمیم‌های سیاسی سختی باید گرفته شوند. حال وقت آن رسیده که بر روی اولویت‌ها و آنچه که برای هر یک از هیات‌ها جهت تصمیم‌گیری مهم‌تر است تمرکز شود و به این شیوه پیشروی کنیم چراکه زمان زیادی در اختیار نداریم. حس فوریت در همه کارهای‌مان در اینجا وجود دارد. ما به زودی به کارمان ادامه می‌دهیم.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: آنچه که ما در این روزها انجام داده‌ایم تثبیت دوباره وجه اشتراک برای تداوم مذاکرات بوده است. ما در این کار موفق بوده‌ایم. ما نباید فراموش کنیم که درحال مذاکره مجدد و بازنویسی برجام نیستیم. آنچه که در اینجا درخصوص آن مذاکره می‌کنیم گام‌های عملی است که ایالات متحده و ایران برای بازگشت کامل به پایبندی به برجام انجام دهند. این گام‌های عملی شامل رفع تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات هسته‌ای است. ما در شرایطی هستیم که در زمینه هسته‌ای و تحریم‌ها تصمیمات سیاسی سختی باید گرفته شوند.

وی تاکید کرد: کارمان آسان نخواهد بود. کار ما پیچیده و سخت  و گاهی اوقات از لحاظ سیاسی دردناک خواهد بود. ما زمان زیادی نداریم پس من به عنوان هماهنگ کننده می‌خواهم هیات‌ها اولویت‌های جدیدشان را تثبیت کنند و خواسته‌های غیرواقع گرایانه نداشته باشند.

تروئیکای اروپایی: پیشرفت‌های فنی در مذاکرات حاصل شده است

مذاکره کنندگان اروپایی در مذاکرات وین نیز طی بیانیه اعلام کردند که طی ۲۴ ساعت گذشته پیشرفت‌های فنی در مذاکرات حاصل شده بود.بر اساس متنی که به مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی نسبت داده شده، این سه مذاکره کننده اعلام کردند که پیشرفت‌های حاصل شده در ۲۴ ساعت گذشته، تنها روند مذاکرات را به جایی که گفت‌وگوها در دولت قبلی ایران در ماه ژوئن متوقف شده بود، نزدیک کرده است.مذاکره کنندگان تروئیکای اروپایی گفتند که این سه کشور به همراه چین، روسیه و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا، انتظار داشته‌اند که گفت‌وگوها در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ شهریور) بر اساس متن ماه ژوئن به عنوان اساسی برای مذاکرات از سرگرفته شود.در این بیانیه آمده است: «به همراه شرکای چینی، روسیه و آمریکایی آماده ادامه گفت‌وگوها هستیم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ما به همراه تیم‌های خود به طور کامل آماده تعامل در مذاکرات در تمامی جنبه‌های بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک هستیم. (ادامه) این مذاکرات روز به روز ضروری‌تر می‌شود.»

چین: توافق بر سر ادامه مذاکرات قبل از پایان سال

نماینده چین در مذاکرات وین هم در پایان نشست کمیسیون مشترک گفته کشورها در کل موافقند که گفت‌وگوها قبل از پایان سال جاری میلادی از سر گرفته خواهد شد.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، مذاکره‌کننده ارشد چین تصریح کرد مذاکرات «قبل از پایان سال»(میلادی) از سر گرفته خواهد شد.

با وجود این، به نوشته آسوشیتدپرس، طرف‌ها هنوز بر سر تاریخ از سرگیری گفت‌وگوها به توافق دست پیدا نکرده‌اند.ساعاتی پیش، رویترز به نقل از یم دیپلمات غربی گفت قرار است مذاکرات از ۲۷ دسامبر (ششم دیماه) از سر گرفته شوند. یک دیپلمات دیگر بازه زمانی بین کریسمس و سال نو میلادی را به عنوان زمان احتمالی از سرگیری مذاکرات مطرح کرده بود.

روسیه: مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در توییتی ضمن اعلام خبر پایان نشست امروز کمیسیون مشترک برجام و همچنین هفتمین دور گفت‌وگوهای وین، نوشت که مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد.

ساعاتی قبل تر، اولیانوف از دیدار دیروز (پنجشنبه) خود با «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران خبر داد و نوشت: همکاری عملگرایانه بین هیأت‌های ما در جریان گفت‌وگوهای وین بسیار مهم است. (این همکاری) به نظر سازنده می‌رسد.

باقری: گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد

 علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام گفت: اگر طرف مقابل دیدگاه‌ها و مواضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد گفت‌وگوهای دور جدید می‌تواند آخرین دور مذاکرات باشد و در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسم. سرعت دستیابی به توافق بستگی به طرف مقابل دارد.

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: در هفته گذشته و در طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند، دیگر سند به دست آمده در ۲۰ ژوئن (مذاکرات وین ۶) نخواهند بود بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 4500

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر