جزئیات جدید از استرداد خاوری به ایران

خبرهایی مبنی بر دستگیری و استرداد محمود خاوری منتشر شده است.

جزئیات جدید از استرداد خاوری به ایران

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به وضعیت حمید نوری و اسدالله اسدی گفت: آنچه که تاکید داشتیم و داریم استرداد این عزیزان و برگشتشان به وطن و تنبه کشورهایی که آنها را نگه داشته‌اند است.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به  لایحه انتقال محکومان بین ایران و بلژیک، آیا قوه قضاییه در راستای تبادل زندانی بین ایران و بلژیک تقاضایی برای اقای اسدی  داشته یا خیر؟  گفت: آقای اسدی از ماموران دیپلماتیک ایران  و در وین بودند و براساس مقررات واجد مصونیت سیاسی بودند و  به طور غیرقانونی در آلمان بازداشت می شود و در آلمان با ۱۲۱ روز بازداشت غیرقانونی بود. بر اساس حکم غیرقانونی دادگاه در سال ۲۰۱۸ به بلژیک منتقل می شود و دادگاه بلژیکی آقای اسدی را غیرقانونی به ۲۰ سال حبس محکوم می کند و بارها مورد اعتراض واقع شده است و به کشور مربوطه اعلام شده است. راجع به مصوبه ای که در مجلس تصویب شده  و برای تبادل محکومان در نظر گرفتند،  ما آن را به فال نیک میگیریم و  آقای اسدی باید مسترد شود و تقاضا داریم چون محکومیت آقای اسدی بدون عرف بین المللی و غیرقابل قبول و مخدوش دفاع صورت گرفته لذا استرداد ایشان را می خواهیم و ان‌شاءالله این مطالبه محقق شود. بحث تبادل هم فعلا در دستور کار نیست.

وی درباره حمید نوری نیز گفت: نسبت به اآقای نوری تلاش ها انجام می شود و در عرصه بین المللی و دولت و در قوه قضاییه پیگیری می شود ولی بدانید اینها تحت کنترل گروه های تروریستی هستند و باید به خودشان بیایند و حق را اعمال کنند که ادعای حقوق بشر دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه خبرهایی منتشر شده مبنی بر دستگیری و استرداد  خاوری و آخرین وضعیت این پرونده گفت: خبر مربوط به دستگیری و یا بازداشت و استرداد آقای خاوری  تکذیب می شود و صحت ندارد. مکاتبات لازم با اینترپل شده و از آنجا که تبعه کانادا است، دولت کانادا همکاری لازم را برای استرداد ایشان ندارد. فرار آقای خاوری در کشور در پی مطرح شدن پرونده هاست و در خواست جمهوری اسلامی  ایران استرداد ایشان از کاناداست تا مواردی که در مورد او مطرح می شود در دادگاه صالح در ایران رسیدگی شود.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: علی رغم ادعای حقوق بشری کشوری مثل کانادا در رابطه با مقید بودن به قوانین بین المللی نسبت به استرداد او استنکاف می کند و حاضر به تمکین عرف بین الملل نیستند و استرداد مجرمین از اینترپل قاعده لازم الاتباع است. کانادا پناهگاه مجرمین ومتهمان شده و جای نگرانی دارد. حقوق مردم باید حفظ شود و باید خاوری مسترد شود./ ایسنا

دیگر رسانه ها

کدخبر: 34432

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر