در دولت چه خبر است؟ | ابلاغ حقوق بازنشستگان از یک طرف و دستور بررسی و اصلاح از سوی دیگر

در حالیکه عصر روز شنبه بیست و یکم خرداد ماه خبری منتشر شد مبنی بر ابلاغ مصوبه هیات دولت درباره حقوق بازنشستگان در سال 1401 از سوی معاون اول رئیس جمهور و قانونی شدن این مصوبه ، سید ابراهیم رئیسی ساعاتی بعد دستور داد که مساله حقوق بازنشستگان را بررسی و گزارش کنند .

در دولت چه خبر است؟ | ابلاغ حقوق بازنشستگان از یک طرف  و دستور بررسی و اصلاح از سوی دیگر

در دولت چه خبر است ؟ در حالیکه عصر روز شنبه بیست و یکم خرداد ماه خبری منتشر شد مبنی بر ابلاغ مصوبه هیات دولت درباره حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ از سوی معاون اول رئیس جمهور و قانونی شدن این مصوبه ، سید ابراهیم رئیسی ساعاتی بعد دستور داد که مساله حقوق بازنشستگان را بررسی و گزارش کنند .(این دو خبر را اینجا بخوانید :خبر مهم برای بازنشستگان | دستور رئیسی برای بررسی حقوق بازنشستگان و این خبر دولت مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان را ابلاغ کرد

البته این تصمیم های ضد و نقیض فقط مختص حقوق بازنشستگان نیست ، در ادامه مصوبه افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ شورای عالی، هیات دولت دو تصمیم جدید گرفت. در تصمیم نخست، هیات دولت از موضوع پیشین خود در خصوص نقض افزایش دستمزد کارگران دولتی عقب نشینی کرد. اما در تصمیم دوم هیات دولت از مبلغ جدید حق مسکن کارگری کاست و به جای 650 هزار تومان 550 هزار تومان حق مسکن کارگران را افزایش داد.

سید ابراهیم رئیسی در حالی این دستور را صادر کرد که از دو هفته پیش انتقادات و اعتراضات گوناگونی نبست به مصوبه هیات وزیران درباره  حقوق بازنشستگان مطرح شده است . برخی از ناظران معتقدند که سید ابراهیم رئیسی باید قبل از ابلاغ مصوبه و یا همزمان با بررسی آن در هیات وزیران دستور صادر می کرد .

امروز روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان آقای رئیسی!یادتان هست درباره بازنشستگان چه گفتید ؟نوشت :فارغ از اختلاف ‌نظرهائی که میان صاحبنظران و مسئولین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه مجاز بودن دولت به تصمیم‌گیری برخلاف مصوبه شورای عالی کار و سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، شما آقای رئیس‌جمهور می‌توانستید همان مصوبه‌ای که برای افزایش مستمری‌ بازنشستگان سایر سطوح به دولت ارائه شد را تأیید کنید و این اقدام با هیچ مشکل قانونی مواجه نمی‌شد. متأسفانه دولت شما درباره مصوبه ارائه شده، مربوط به مستمری‌ سایر سطوح برخلاف واقعیت‌هائی که خود شما در تبلیغات انتخابات ریاست ‌جمهوری مطرح کرده بودید تصمیم گرفت و با ۱۰ درصد افزایش موافقت کرد.این احتمال داده می‌شود که مخالفت دولت با پیشنهاد و مصوبه شورای عالی کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بدون اطلاع شما آقای رئیس‌جمهور صورت گرفته باشد و یا اگر خودتان هم در جریان این تصمیم‌گیری بوده‌اید، در زمان تصمیم‌گیری به آنچه خودتان قبلاً درباره هزینه‌های زندگی بازنشستگان گفته بودید توجه نداشتید و همین غفلت موجب شد دولت درباره سایر سطوح برخلاف نظر سابق خودتان که از وعده‌های انتخاباتیتان محسوب می‌شود تصمیم بگیرد. هر کدام از این دو احتمال درست باشد، در اینکه این تصمیم دولت برخلاف وعده خود شماست تردیدی وجود ندارد. بنابراین، انتظار اینست که شما برای اثبات اینکه «صادق‌الوعد» هستید، در این تصمیم تجدید نظر و همان پیشنهاد ارائه شده به دولت را تأیید و برای اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ نمائید. این، از الزامات دولت صادق‌الوعد است.

چند روزی است که بازنشستگان تأمین اجتماعی به تصمیم هیئت دولت مبنی بر افزایش ده درصدی حقوق غیرحداقل‌بگیران معترض‌اند. طبق ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴، «مستمری ازکارافتادگی کلی و مستمری بازنشستگی و مجموع مستمری بازماندگان در هر حال نباید از حداقل مزد کارگر عادی کمتر باشد»؛ بر این اساس رقم حداقل حقوق مصوب بازنشستگان روی ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان قرار گرفت که نشان از افزایش ۵۷.۴ درصدی نسبت به سال قبل دارد. اما هیئت دولت پیشنهاد تأمین اجتماعی مبنی بر افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگانی را که حداقل‌بگیر نیستند، تصویب نکرده و به افزایش ده درصدی اکتفا کرده که موجب اعتراض شدیدی از سوی بازنشستگان شده است.

البته این پایان ماجرا نیست درحالی که رئیس جمهور دستور بررسی حقوق بازنشستگان را داده است وزیر کار که علی القاعده باید از حقوق بازنشستگان و تصمیم شورای عالی کار که خود نیز عضو آن است حمایت کند در جلسه غیر علنی امروز مجلس برخلاف نظر رئیس جمهور از مصوبه دولت حمایت کرد .(اینجا را بخوانید :وزیر کار درباره حقوق بازنشستگان در جلسه غیر علنی مجلس چه گفت؟)

معلوم نیست با ابلاغ مصوبه هیات وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور تکلیف دستور رئیس جمهور چه می شود آیا حقوق بازنشستگان بررسی و اصلاح می شود یا وعده سید ابراهیم رئیسی بر روی کاغذ می ماند؟ در دولت چه کسی تصمیم می گیرد ؟ 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 25426

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر