نظر وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره توافق هسته ای

ر حالی که وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با وزیر خارجه مجارستان در مورد مذاکرات وین نیز اعلام کرد که با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است که از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آنها ادامه دارآنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین نیز اظهار داشت چندان به رسیدن به توافق خوشبین نیستم.

نظر وزرای خارجه ایران و آمریکا درباره توافق هسته ای

در حالی که وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با وزیر خارجه مجارستان  در مورد مذاکرات وین نیز اعلام کرد که با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است که از طریق مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آنها ادامه دارآنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا درباره مذاکرات وین نیز اظهار داشت چندان به رسیدن به توافق خوشبین نیستم.

بلینکن در تداوم جنگ روانی غرب برای فشار بر ایران در میز مذاکره  ادامه داد: باید بگویم با وجود تمام تلاش هایی که برای دستیابی به توافق انجام داده ایم و با وجود این امر که این توافق برای امنیت ما بهتر خواهد بود، من چندان به دستیابی به این توافق خوشبین نیستم. ما به این مرحله (دستیابی به توافق) نرسیده ایم. باید ببینیم می توانیم به یک توافق دست یابیم یا خیر.

وزیر خارجه امریکا

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه آیا زمان رو به اتمام است؟ گفت: زمان بسیار کم است. امروز  و سپس در طول روز بعد در مورد آن (مذاکرات) با شرکای اروپایی خود صحبت خواهیم کرد. ما از نزدیک و هماهنگ با اروپایی ها، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و انگلیس  همکاری کرده ایم.

بلینکن ادامه داد: پس باید ببینیم که به کجا می رسیم. من همچنان بر این باورم  بازگشت به توافق به نفع آمریکا است، اگر ایران نیز همین کار را انجام دهد. ما به این نقطه نرسیده ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا که در اروپا به سر می برد، در مصاحبه ای با شبکه خبری ان بی سی که روز چهارشنبه به وقت محلی منتشر یافت،  درباره خروج سپاه از فهرست موسوم به سازمانهای تروریستی خارجی اظهار نظر صریحی نکرد اما بار دیگر ادعاها را تکرار کرد و در پاسخ به این سوال که آیا سپاه را تروریستی می داند، گفت: بله

بلینکن در این مصاحبه در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه پاسداران یک سازمان تروریستی است و آیا قرار است در این فهرست باقی بماند، گفت: بله. همینطور است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به ادامه سوال مجری مبنی بر اینکه آیا سپاه همچنان "سازمان تروریستی" باقی خواهد ماند؟ اظهار داشت: نمی خواهم به جزییات مذاکرات اشاره کنم.

 گفتگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و مجارستان

وزیران خارجه ایران و مجارستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان در خصوص روابط دوجانبه، مذاکرات وین و بحران اوکراین گفتگو و تبادل نظر کردند.

امیرعبداللهیان بر جدیت ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی تاکید کرد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 15263

ارسال نظر