فروپاشی توافق ایران و امریکا/ مذاکرات هسته ای در عمان پس از حمله حماس،متوقف شد

وال استریت ژورنال نوشت:تصمیم ایران برای سه برابر کردن میزان تولید اورانیوم شصت درصدی، نشان دهنده شکست تلاش‌های دیپلماتیک آرام بین واشنگتن و تهران برای کاهش تنش است. این رخداد در بحبوحه گسترش تنش بین ایالات متحده و ایران صورت می‌گیرد. نیرو‌های نیابتی تهران از زمان شروع درگیری خونین بین اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، بار‌ها با نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه تبادل آتش کرده‌اند. نیروی دریایی ایالات متحده و اروپا نیز پهپاد‌های پرتاب شده توسط حوثی‌ها را سرنگون می‌کنند.

 فروپاشی توافق ایران و امریکا/ مذاکرات هسته ای در عمان پس از حمله حماس،متوقف شد

وال استریت ژورنال نوشت: ایران تولید اورانیوم شصت درصدی را سه برابر کرده است، در اقدامی که احتمالاً رویارویی با غرب را عمیق‌تر می‌کند.

این روزنامه آمریکایی نوشت: در تصمیم ایران برای سه برابر کردن میزان تولید اورانیوم شصت درصدی، نشان دهنده شکست تلاش‌های دیپلماتیک آرام بین واشنگتن و تهران برای کاهش تنش است. این رخداد در بحبوحه گسترش تنش بین ایالات متحده و ایران صورت می‌گیرد. نیرو‌های نیابتی تهران از زمان شروع درگیری خونین بین اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر، بار‌ها با نیرو‌های آمریکایی در خاورمیانه تبادل آتش کرده‌اند. نیروی دریایی ایالات متحده و اروپا نیز پهپاد‌های پرتاب شده توسط حوثی‌ها را سرنگون می‌کنند. 

پنتاگون روز شنبه گفت که پهپاد پرتاب شده از ایران به سوی یک نفتکش شیمیایی در اقیانوس هند حمله کرد و این نشان دهنده خطر افزایش خطرات کشتیرانی پس از حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ است.

 رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به کشور‌های عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که بازرسان آژانس در ۱۹ و ۲۴ دسامبر افزایش تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده در هر دو تأسیسات اصلی هسته‌ای ایران را تایید کرده‌اند. 

 این افزایش تولید، میزان اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده ایران را به نرخ ۹ کیلوگرم در ماه بازگرداند

مقامات آمریکایی گفته‌اند که کمتر از دو هفته طول می‌کشد تا ایران اورانیوم ۶۰ درصدی را به شکلی تبدیل کند که در یک سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

 کارشناسان می‌گویند ایران در حال حاضر دارای ذخایر کافی اورانیوم غنی شده برای ساخت سه بمب اتمی است.

 ایران می‌گوید برنامه هسته‌ای اش صرفاً برای استفاده صلح آمیز است. مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر گفته‌اند که هیچ مدرکی ندارند که نشان دهد تهران در حال حاضر روی تکمیل توانایی‌اش برای ساخت سلاح هسته‌ای کار می‌کند.

آژانس در گزارش محرمانه خود به کشور‌های عضو، همچنین گفت که ایران نیز سانتریفیوژ‌های خود را دوباره به گونه‌ای وصل کرده است که به این کشور امکان می‌دهد حتی سریع‌تر تولید مواد با درجه غنای بالا را آغاز کند.

 پس از یک سری گفتگو‌های غیرمستقیم در عمان در بهار، جایی که میزبانان برای مقامات ارشد ایالات متحده و ایران نقش میانجی داشتند، تهران و واشنگتن اقداماتی را انجام دادند که کاخ سفید امیدوار بود بتواند تنش‌ها را کاهش دهد و از بحران پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر جلوگیری کند.

 این ابتکار به دلیل شکست مذاکرات در تابستان ۲۰۲۲ در مورد احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ رخ داد. 

 مقامات آمریکایی چندین گام را ترسیم کردند که امیدوار بودند ایران انجام دهد که شامل مبادله زندانیان در ماه سپتامبر، توقف حملات نیرو‌های نیابتی ایران به نیرو‌های ایالات متحده در منطقه و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، به ویژه کاهش شدید یا توقف تولید اورانیوم بسیار غنی شده توسط تهران بود. 

 در ازای آن، ایالات متحده آماده بود تا میلیارد‌ها دلاری که تحت تحریم‌های ایالات متحده بلوکه شده بود، در اختیار ایران بگذارد. واشنگتن همچنین سیگنال‌هایی ارسال کرد که براساس آن، اجرای تحریم‌های نفتی خود علیه ایران را تشدید نخواهد کرد و آماده از سرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای تهران است.

 قرار بود مذاکرات غیرمستقیم بیشتری در اواسط اکتبر در عمان انجام شود، اما پس از حمایت تهران از حمله حماس در ۷ اکتبر، ایالات متحده آن‌ها را لغو کرد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 119913

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر