فوری / تبادل زندانیان ایران و آمریکا / 3 زندانی ایرانی برنمی گردند

تبادل زندانیان ایران و آمریکا امروز انجامشد

فوری / تبادل زندانیان ایران و آمریکا / 3 زندانی ایرانی برنمی گردند

تبادل زندانیان ایران و آمریکا امروز انجام می شود

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه گفتموضوع تبادل زندانیان میان ایران و امریکا امروز انجام خواهدشد

از ۵ شهروند ایرانی در امریکا، دو نفر به ایران بازمی گردند، دو نفر به درخواست خود در امریکا باقی می مانند و یک نفر باز به درخواست خود به کشور ثالث می رود.

زندانیان آمریکایی سوار هواپیمای قطری شدند

خبرگزاری رویترز از سوار شدن پنج جاسوس آمریکایی به هواپیمای قطری برای انتقال به دوحه خبر داد.

5 جاسوس آمریکایی سوار هواپیمای قطری شدند تا از ایران به دوحه منتقل شوند.

هواپیمای قطری

رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت که بر اساس توافق تهران و واشنگتن با میانجی‌گری قطر انتظار می‌رود این پنج آمریکایی با تابعیت دوگانه تهران را ترک کرده و به دوحه پایتخت قطر منتقل شوند و سپس از آنجا به مقصد ایالات متحده پرواز کنند.

رویترز همچنین گزارش داد که قطر انتقال وجوه ایرانی به ارزش ۶ میلیارد دلار به بانک‌های دوحه و آغاز فرآیند تبادل زندانیان را تایید کرد.

 ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، امروز (دوشنبه)، در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی امروز به صورت کامل در اختیار دولت و ملت ایران قرار خواهد گرفت و تبادل زندانی نیز امروز انجام خواهد شد.

کنعانی توضیح داد: «روند اجرای توافق انجام شده درباره رفع انسداد دارایی‌های ایران در کره جنوبی و موضوع تبادل زندانیان تا این مرحله گام به گام با سرعت قابل قبول پیش رفته و امیدواریم امروز شاهد در اختیار قرار گرفتن کامل دارایی‌های ایران باشیم و این به حساب ایران در یکی از کشورهای منطقه منتقل شود و دولت ایران می‌تواند به صورت کامل به آن دسترسی داشته باشد . »

وی افزود : « تبادل زندانیان هم امروز انجام خواهد شد. پنج زندانی شهروند ایران از زندان‌های آمریکا آزاد خواهند شد و دو تن از شهروندان بر اساس درخواست و علاقه خود وارد ایران خواهند شد و یک نفر از آنها با توجه به حضور خانواده‌اش در یکی از کشورهای دیگر به خانواده خود در کشور ثالث منتقل خواهد شد و دو نفر دیگر ابراز تمایل کردند در آمریکا حضور داشته باشند. پنج زندانی ایرانی امروز آزاد و به صورت متقابل پنج شهروند زندانی در ایران هم آزاد خواهند شد. امیدواریم این روند براساس توافق صورت بگیرد. »  

طبق توافقات صورت‌گرفته، همزمان با تایید واریز منابع مالی آزاد شده ایران به حساب‌های متعلق به بانک‌های ایرانی در قطر، فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام می‌شود.

سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی که به جرم جاسوسی در زندان بودند و بخشی از حبس ۱۰ ساله خود را گذرانده‌اند و ۲ زندانی دیگر که نام آن‌ها اعلام نشده، قرار است با پنج ایرانی که به ادعای دور زدن تحریم‌های ایران در آمریکا در زندان هستند، مبادله شوند.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز امروز در پاسخ به سوالی در عملیات تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا هم گفت: «بر اساس آخرین اخباری که من دارم، امروز تبادل زندانیان انجام می‌شود و پنج ایرانی زندانی در آمریکا آزاد می‌شوند و پنج زندانی آمریکایی در ایران نیز در اختیار این کشور قرار می‌گیرند».

کنعانی همچنین گفت ۲ نفر از شهروندان ایرانی آزاد شده در آمریکا به کشور باز می‌گردند و یک نفر دیگر نیز با توجه به حضور خانواده‌اش به کشور دیگری سفر می‌کند و ۲ نفر دیگر نیز با توجه با سابقه حضور و زندگی‌شان در همان آمریکا باقی می‌مانند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106527

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر