هشدار جدی درباره اوضاع نگران‌کننده و خطرناک در آستارا

وبا در چند ساعت فرد را با مرگ مواجه می‌کند و در چند روز می‌تواند یک شهر را آلوده کند.

هشدار جدی درباره اوضاع نگران‌کننده و خطرناک در آستارا

وبا یکی از کشنده‌ترین بیماری‌ها است. وبا در چند ساعت فرد را با مرگ مواجه می‌کند و در چند روز می‌تواند یک شهر را آلوده کند. بهترین راه پیشگیری از وبا، استفاده از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم و دفع مناسب و بهداشتی فاضلاب است که می‌تواند تا حدود زیادی جلوی انتشار وبا را بگیرد. یکی از علایم شایع وبا، اسهال است؛ درصد زیادی از افراد ممکن است بدون علایم، درگیر بیماری وبا شوند یا علایم خفیف داشته باشند؛ برخی افراد هم ممکن با علایم شدیدتری مبتلا شوند و نیاز به بستری پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: چه کنیم وبا نگیریم؟

مردم آستارا در معرض ابتلا به وبا قرار دارند. با توجه به شیوع شدید وبا و بستری شدن نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت شهر آستارا، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به ظرفیت مراکز درمانی، در صورت شیوع این بیماری با وضعیتی حاد روبه‌رو شویم.

بیماری وبا

رئیس شبکه بهداشت آستارا گفت: با توجه به گرم شدن هوا و ورود مسافران و همچنین معضل جاری بودن فاضلاب در برخی نقاط شهر، مردم در معرض ابتلا به وبا قرار دارند.

سیدحسین احمدی، رئیس شبکه بهداشت آستارا در نشست شورای بهداشت شهرستان آستارا با اشاره به اهمیت شیوع وبا در این شهرستان با توجه به آغاز فصل گرما و حضور مسافران در آستارا از نقاط مختلف کشور و همچنین مسافران خارجی، بر توجه هرچه بیشتر به این موضوع تاکید کرد.

رئیس شبکه بهداشت آستارا گفت: وبا جزو کشنده‌ترین بیماری‌ها است که ظرف چند ساعت فرد را با مرگ مواجه می‌کند و در چند روز می‌تواند یک شهر را آلوده کند که اگر چنین اتفاقی در آستارا بیفتد، با توجه به شیوع شدید این میکروب بستری شدن نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت شهر پیش‌بینی می‌شود که با توجه به ظرفیت مراکز درمانی ما در صورت شیوع این بیماری با وضعیتی حاد روبه‌رو خواهیم بود.

احمدی با اشاره به جاری بودن فاضلاب در برخی نقاط در سطح شهر آستارا گفت: تماس افراد یا راه رفتن روی آن احتمال دارد که میکروب را از فاضلاب یک خانواده مبتلا به خانه، به محل کار، به مدرسه، حتی به مراکز بهداشتی و یا سایر نقاط منتقل کند؛ به دلیل برخی مسائل آستارا در بحث مسائل بهداشتی به توجه بیشتری نیاز دارد.

او افزود: این بیماری کشنده در چند ساعت موجب مرگ بیمار می‌شود و بر اساس آخرین آمارها، این بیماری ۱.۵ تا 4 میلیون نفر مبتلا و حداقل ۳۵۰ هزار نفر فوتی داشته است. شیوع این بیماری از نظر سیاسی و اجتماعی مهم است و می‌تواند آسیب بزرگی به اقتصاد شهر بزند و مانع حرکت و ورود مسافر و گردشگران و سرمایه‌گذاران بشود.

رئیس شبکه بهداشت آستارا بهترین راه‌های پیشگیری از وبا را استفاده از آب آشامیدنی بهداشتی و سالم و دفع مناسب و بهداشتی فاضلاب که می‌تواند تا حدود زیادی جلوی انتشار وبا را بگیرد، دانست و افزود: در کنار آن برگزاری برنامه‌های آموزشی و نظارت و بازرسی بر نحوه دفع فاضلاب و فضولات انسانی و آبیاری زمین‌های کشاورزی، تشدید نظارت و بازرسی بر استخرهای شنا و شناگاه‌های طبیعی است.

وی همچنین بر ضرورت استفاده از آب آشامیدنی سالم، کلرزنی روزانه، رسیدگی به شکایت‌های مردمی، رفع شکستگی‌های شبکه آبرسانی، جمع‌آوری به‌هنگام زباله‌ها، مدیریت و ساماندهی بحث دفع فاضلاب در سطح شهر، مدیریت و ساماندهی سرویس‌های بهداشتی، مدیریت و سرماندهی دستفروشان، نظارت بر مکان‌های تهیه و توزیع مواد غذایی به منظور پیشگیری از وبا تاکید کرد.

با گرم شدن هوا مراقب وبا باشید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه گرم شدن هوا شرایط را برای رشد میکروب وبا فراهم می‌کند، گفت: در صورت ابتلا به وبا سریعا به پزشک مراجعه کنید.

محمدرضا سهرابی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیماری وبا از جمله بیماری‌های بسیار مسری، منتقله از راه آب و مواد غذایی است، اظهار کرد: ایران یکی از موفق‌ترین نظام‌های مراقبت، کنترل و پیشگیری بیماری وبا را دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به رغم پیشرفت‌های زیاد در حوزه بهداشت، هر سال مواردی از بیماری وبا در کشور بروز می‌کند که با اقدامات به موقع کادر بهداشتی درمانی از گسترش و پیامدهای ناگوار آن پیشگیری می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیماری وبا از جمله بیماری‌های اسهالی است، گفت: وبا بیماری است که قدمت آن به سال‌های دور برمی‌گردد و تا به امروز علت بروز بسیاری از همه‌گیری‌ها است.

سهرابی از شناسایی زودرس، درمان و در نتیجه کاهش مرگ و میر ناشی از وبا در کشور خبر داد و تاکید کرد: هر سال با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب این بیماری در محیط فراهم و زمینه بیمار شدن افراد فراهم می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه‌های انتقال وبا افزود: میکروب وبا از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند، همچنین در مواردی از طریق عدم رعایت بهداشت فردی انتقال انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد.

به گفته سهرابی، از آنجا که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهم‌ترین راه ورود میکروب به بدن انسان است باید در پیشگیری از بیماری نهایت دقت را داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به علامت‌های ابتلاء به وبا اشاره کرد و افزود: اسهال حاد آبکی و ناگهانی، عطش فراوان، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، احساس پری و غرغر شکم، گرفتگی ساق پا و فقدان دل درد و دل پیچه از نشانه‌های ابتلاء به بیماری وبا است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در صورت مشاهده علائم باید در اسرع وقت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد چرا که تأخیر در روند درمان می‌تواند تهدید جدی برای جان بیمار باشد.

سهرابی، شست‌وشوی با دقت سبزی‌، صیفی و میوه‌جات (پاکسازی، انگل زدایی، گند زدایی، شست‌وشو و آبکشی)، شستن دست‌ها پیش از صرف غذا، عدم استفاده از آب‌های سطحی برای مصرف خوراکی و یا شست و شوی ظروف و همچنین شنا نکردن در آب‌های آلوده را از مهم‌ترین اقدامات در پیشگیری از بیماری وبا عنوان کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: از خرید و مصرف مواد غذایی تهیه شده توسط فروشندگان دوره‌گرد خودداری و در مراکزی که به رعایت اصول بهداشتی آن اطمینان ندارید، پرهیز کنید. آموزش مردم و کشاورزان و دامداران و اطلاع رسانی درست به تیم‌های درمانی می‌تواند در کاهش آلودگی و تلفات موثر باشد.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 94281

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر