مراقب باشید موبایل عقیم تان می کند

محققان دانشگاه ژنو ارتباطی بین تلفن‌های همراه و کاهش غلظت اسپرم و تعداد کلی آن پیدا کرده‌اند

مراقب باشید موبایل عقیم تان می کند

ایندیپندنت: محققان دانشگاه ژنو ارتباطی بین تلفن‌های همراه و کاهش غلظت اسپرم و تعداد کلی آن پیدا کرده‌اند.

محققان دانشگاه UNIGE طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ اطلاعات ۲۸۸۶ مرد سوئیسی ۱۸ تا ۲۲ ساله را در ۶ مرکز نظامی مورد پایش قرار دادند و به این نتیجه رسیدند.

گزارش روزنامه ایندیپندنت، نتیجه این تحقیقات نشان داد، مردانی که از تلفن همراه خود یک بار در هفته استفاده می‌کنند نسبت به کسانی که بیش از ۲۰ بار در هفته از تلفن همراه استفاده می‌کنند، غلظت بیشتری در اسپرم دارند.

محققان تاکید می‌کنند این تحقیق، با نتایچ پژوهش قبلی که تاکید می‌کند استفاده از تلفن همراه ۲۱ درصد غلظت اسپرم را کاهش می‌دهد، همخوانی دارد

استفاده از تلفن همراه، مردان را عقیم می کند؟

گزارش دیگری حاکی است به تازگی مطالعه‌ای در کلینیک درمان ناباروری کلیولند انجام شده که به بررسی رابطه بین استفاده بیش از حد از تلفن همراه و بروز اختلال در سیستم باروری مردان می‌پردازد.

به عنوان مثال چند ماه پیش، از احتمال رابطه بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به تومورهای مغزی شنیدیم، اما دوباره، در مطالعه‌ای که محققان ژاپنی در دانشگاه بیماری‌های زنان توکیو انجام دادند، معلوم شد که چنین رابطه‌ای وجود ندارد.

بیشتر مطالعات انجام شده در مورد رابطه امواج موبایل و انواع سرطان‌ها بوده اما به تازگی مطالعه‌ای در کلینیک درمان ناباروری کلیولند انجام شده که به بررسی رابطه بین استفاده بیش از حد از تلفن همراه و بروز اختلال در سیستم باروری مردان می‌پردازد.

به گزارش رویترز، در این مطالعه مشخص شده مردانی که بیش از ۴ ساعت در روز با تلفن همراه صحبت می‌کردند، بیشتر از سایر مردان احتمال دارد که سیستم باروری ناکارآمدی داشته باشند.

به گفته این محققان، بررسی‌های آنها نشان داده که هرچه میزان استفاده این مردان از تلفن همراه بیشتر بوده، تعداد اسپرم‌های شمارش‌شده در مایع منی آنها و همچنین درصد اسپرم‌های سالم و بارور، کمتر می‌شده است.

توضیح این که در یک مایع منی سالم، باید حداقل ۲۰ میلیون اسپرم مشاهده شود و ۵۰ تا ۶۰ درصد آنها نیز باید تحرک در حد متوسط داشته باشند تا بتوان گفت قابلیت باروری در این مایع اسپرم به اندازه کافی وجود دارد. آزمایش آنالیز مایع اسپرم، اغلب اولین قدم در بررسی همسرانی است که با شکایت ناباروری مراجعه کرده‌اند.

ایده اولیه این محققان این بود که امواج الکترومغناطیس تلفن همراه، احتمالا می‌تواند موجب تخریب DNA و آسیب سلولی شود و به این ترتیب تعداد و کیفیت سلول‌های حساس جنسی مردانه، یا همان اسپرم‌ها را کاهش دهد.

هرچند هنوز این نتایج، که در نشریه علمی باروری و ناباروری منتشر شده، به معنای اثبات نهایی تاثیر تلفن همراه بر ناباروری نیست.

خود این محققان می‌گویند ما فعلا یک رابطه بسیار قوی بین این ۲پدیده، یعنی استفاده بیش از حد از تلفن همراه و بروز اختلال در کیفیت اسپرم‌ها، یافته‌ایم. اما این که بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم که موبایل عامل این پدیده است، هنوز خیلی زود است.

این محققان بنا دارند طی ۲ مطالعه دیگر، به بررسی دقیق‌تر این رابطه بپردازند. در مطالعه اول، قرار است نمونه‌های مایع منی مردان سالم، در محیط آزمایشگاه و به طور مصنوعی، در معرض امواج الکترومغناطیس قرار گیرد و تاثیر احتمالی آنها در این محیط بررسی شود.

در مطالعه دوم نیز قرار است رابطه بین کیفیت اسپرم مردان و میزان استفاده آنها از تلفن همراه، در جامعه بزرگ‌تری از نمونه‌ها بررسی شود تا با مقایسه نتایج حاصل از آن، با مطالعه فعلی، اعتبار مطالعه افزایش یابد.

در این مطالعه جامع‌تر قرار است عوامل احتمالا موثر دیگر، مانند سبک زندگی و نیز شغل و عوامل شغلی در کنار میزان استفاده از تلفن همراه، بررسی شود.

با این حال می‌توان با در نظر گرفتن همین مطالعات، جانب احتیاط را رعایت کرد. مطمئنا می‌توان از روی احتیاط هم که شده، حجم مکالمات با تلفن همراه را کاهش داد. چرا که برخی شک و تردیدها در مورد تاثیرات منفی امواج آن، امروز مطرح و فردا تایید می‌شود ‌اما برخی دیگر هم فردا مطرح می‌شوند و معلوم نیست چه زمانی تایید شوند.

خصوصیات یک مایع اسپرم غیرطبیعی

حجم کمتر از ۵/۱ میلی‌لیتر یا بیشتر از ۵ میلی‌لیتر 

غلظت اسپرم کمتر از ۲۰ میلیون در هر میلی‌لیتر 

تعداد کلی اسپرم کمتر از ۵۰ میلیون 

تحرک اسپرم در کمتر از ۶۰ درصد اسپرم‌ها با حرکت رو به جلو 

اشکال طبیعی اسپرم کمتر از ۶۰ درصد

آیا امواج موبایل باعث ناباروری زنان می شود؟

تاثیر اشعه های موبایل بر روی باروری مردان به اثبات رسیده است ولی هنوز مشخص نیست که امواج موبایل باعث ناباروری زنان می شود.

این روزها، بیشتر ما زمان زیادی را سرگرم تلفن های همراهمان هستیم. گذشته از تاثیراتی که این مسئله بر مهارت‌های ارتباطی‌، صبر و تمرکزمان دارد، جای سوال است که این وسیله کوچک چه تاثیرات فیزیکی را می‌تواند به دنبال داشته باشد. آیا این وسیله عزیز که از خودتان جدا نمی‌کنید ممکن است در مادر شدنتان اخلال ایجاد کند؟

دانشمندان تحقیقات زیادی را روی تاثیرات اشعات الکترومغناطیس (EMR) بر سلامت انسان‌ها انجام داده‌اند. این اشعه ها همه جا هستند. از مقدار کم که از وسایل خانه و برقی مثل تلویزیون، لپ‌تاپ و مایکروفر تولید می‌شود تا مقدارهای بالاتر از منابعی مثل رادیولوژی پزشکی و البته موبایل عزیزمان هم این اشعهه های الکترومغناطیس را تولید می‌کند. تحقیقات به دنبال ارتباطی بین منابع مختلف اشعات الکترومغناطیس و مشکلات مختلف جسمی مثل سرطان، سردرد و ناباروری بوده‌اند.

مشخص است که قرارگیری طولانی‌مدت و مداوم در معرض این اشعه ها مشکلات بسیاری را برای سلامتی فرد ایجاد می‌کند اما درمورد مقدارهای پایین‌تر آن چطور؟ مثلاً دو ساعت پشت سر هم بازی کردن با موبالیتان؟

با اینکه تصور اینکه این چیزها می‌تواند بر باروری خانم‌ها تاثیر داشته باشد اما واقعیت این است که هنوز چیزی اثبات نشده است. و دلیل اینکه مشخص نیست این است که سطح کنونی مصرف وسایل الکتریکی بی‌سابقه بوده است. در گذشته به هیچ عنوان تا این اندازه از این وسایل استفاده نمی‌شد. و از آنجا که هیچکدام از نسل‌های قبلی این میزان استفاده را نداشته‌ و تا این حد در معرض این اشعات قرار نداشته‌اند، سال‌های زیادی برای انجام تحقیقات بر روی آن در دست نیست. ولی می‌توانید در سال‌های آتی انتظار اطلاعات زیادی از تحقیقاتی که در این راستا انجام گرفته است داشته باشید.

باروری آقایان بیشتر تحت‌تاثیر اشعه های تلفن‌همراه است

با اینکه هیچ مدرک مستندی ثابت نکرده است که اشعات ناشی از تلفن‌همراه باروری خانم‌ها را پایین می‌آورد، ولی می‌دانیم که ارتباط مشخصی بین این اشعات و پایین آمدن تعداد و تحرک اسپرم وجود دارد زیرا تحقیقات بیشتری بر روی این موضوع انجام گرفته است. مردها نباید به هیچ عنوان گوشی موبایل خود را در جیب شلوارشان بگذارند، مخصوصاً اگر گوشی را با استفاده از بلوتوث استفاده می‌کنند زیرا در این حالت اشعات بسیار نزدیک به شما خواهند بود. متخصصین در حوزه باروری باور دارند که باروری آقایان بیشتر تحت‌تاثیر اشعات تلفن‌همراه است زیرا بیضه‌های مردان مثل تخمدان‌های زنان داخل بدن قرار ندارد و درنتیجه دربرابر اشعات ضعیف الکترومغناطیس محافظت نمی‌شوند.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 115060

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر