تشخیص دو سرطان‌ شایع رایگان شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه تشخیص رایگان دو سرطان شایع ، سرطان روده بزرگ و پستان در کل کشور خبر داد.

تشخیص دو سرطان‌ شایع رایگان شد

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از برنامه تشخیص رایگان دو سرطان شایع ، سرطان روده بزرگ و پستان در کل کشور خبر داد.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی، کوروش اعتماد مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت  گفت:  در بین بیماری‌های مختلف چند بیماری از جمله دو سرطان شایع روده بزرگ و پستان در دستور کار قرار دارند. در هر دو نوع سرطان، برنامه تشخیص زودرس در کل کشور به صورت رایگان در حال انجام است.

سایت ساختن رو رایگان امتحان کن - واقعاً راحته

تبلیغ

سایت ساختن رو رایگان امتحان کن - واقعاً راحته

مشاهده

yn-ad

او افزود: تشخیص زودرس سرطان روده بزرگ در مراکز جامع خدمات سلامت با انجام یک تست ساده اولیه توسط همکاران مراقب سلامت از مراجعان بالای ۴۰ سال انجام می‌شود. در صورت مثبت بودن تست از طریق نظام ارجاع بیمار به بیمارستان‌های کشور ارجاع می‌شود.

اعتماد ادامه داد: اگر سرطان روده بزرگ به موقع تشخیص داده شود و مداخله انجام گیرد، بیمار کامل بهبود می‌یابد. این نوع تشخیص، پیشگیری و مداخله‌ای است و شبیه واکسن زدن عمل می‌کند و فرد در برابر این سرطان بیمه می‌شود.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سرطان پستان  با ۱۵ هزار مورد جدید سالانه بیشترین فراوانی را در کشور دارد؛ گفت: تشخیص و مداخله برای سرطان پستان هم به صورت رایگان در سطح مراکز بهداشتی انجام می‌پذیرد به طور مؤثر از عوارض، ناتوانی‌های ناشی از بیماری و فوت بیماران جلوگیری کرده و آمار ناشی از این بیماری را کاهش می‌دهد.

اعتماد به برنامه جدید غربالگری پوکی استخوان در افراد بالای ۵۰ سال نیز اشاره کرد و گفت: تقریباً ۵۰ درصد افراد بالای ۵۰ سال کشور پوکی استخوان دارند که این بیماری در بانوان بسیار بیشتر است.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: غربالگری پوکی استخوان در زنان بالای ۵۰ سال بعد از مطالعات مقدماتی در حال اجراست. این کار در سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی همدان با غربالگری حدود ۲ هزار خانم بالای ۵۰ سال شروع شده است.

به گفته او  با سازمان‌های ارائه دهنده خدمت برای تحت پوشش قرار گرفتن داروی این افراد هماهنگی شده است و درضمن اقدامات تشخیصی رایگان برای این افراد نیز تحت حمایت معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار دارد.

اعتماد با اعلام این که نتیجه فاز مقدماتی این برنامه ممکن است دو سال طول بکشد، گفت: بعد از فاز مقدماتی برای چگونگی اجرای کشوری برنامه شناسایی زودرس پوکی استخوان در افراد تصمیم‌گیری خواهد شد.

اعتماد برنامه ایران در غربالگری ناشنوایی در نوزادان را در منطقه بی‌نظیر دانست و گفت: این برنامه جزء معدود غربالگری‌ها در حوزه بهداشت است که صفر تا ۱۰۰ زنجیره ارائه خدمت آن که از بهداشت و درمان شروع می‌شود کاملاً به هم وصل است و هیچ فاصله‌ای بین آن‌ها نیست و خوشبختانه هیچ کودکی در لیست انتظار پیوند کاشت حلزون شنوایی در کشور وجود ندارد.

به گفته او حدود ۲ تا ۳ درصد نوازدان اختلال شنوایی دارند که با تشخیص و مداخله به موقع و اثربخش این مشکل مرتفع می‌شود یا کاهش می‌یابد.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 106215

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر