پنج نکته برای کنترل خشم تا تبدیل به هالک نشوید

آیا اختلاف نظر با دوستان یا همکارانتون باعث عصبانی شدن شما می‌شه؟ آیا اغلب هنگام مشاجره از کوره در می‌رید؟ اگر جواب این سوالات بله هست، پیشنهاد می‌کنیم به خوندن این مطلب ادامه بدید.

 پنج نکته برای کنترل خشم تا تبدیل به هالک نشوید

خشم یکی از احساسات انسان است. که همه مادر طول زندگی در موقعیتهای مختلف عصبانی شده ایم. اما چگونه می توانیم خشم و عصبانیت خود را کنترل کنیم؟ تکنیک ها و روش های زیادی برای کنترل خشم توسط روانشناسان ارائه گردیده است که با بکارگیری این راه کارها به راحتی می توانید خشم عصبانیت خود را مدیریت کنید. علت های خشم، روش های کنترل خشم و رفتارهای لازم در هنگام خشم عصبانیت از جمله مباحثی است مورد بررسی قرارگرفته شده است.

هیجان هایی که با خشم همراه باشد  سبب تنفر، حسادت، ناراحتی، کینه و….می شود. تمرین کنترل خشم و عصبانیت به شما کمک می کن به آسانی خشم خود را مدیریت کنید. بهترین روش برای کنترل خشم همان بکار بردن تکنیک ها می باشد، ولی بعضی اوقات روان پزشکان داروهایی را برای کنترل خشم به افراد تجویز می کنند. از کودکی باید آموزش داده شود که چطور می توانیم خشم خود را کنترل کنیم تا به سلامت خود و اجتماع آسیب نزنیم. روانشناسان متخصص بهترین راه کارها را برای کنترل خشم بیان کردهاند که هدفشان درمان مراجعان می باشد. همه ما باید احساسات خود را شناسایی و ارزیابی کنیم و آموزشهای لازم در زمینه کنترل خشم و عصبانیت را ببینیم تا بتوانیم زندگی با آرامشی را تجربه کنیم و سلامت جسم وروان خودرا حفظ کنیم.

این پنج نکته به شما کمک می‌کند خشم خود را کنترل کنید تا تبدیل به هالک نشوید

آیا اختلاف نظر با دوستان یا همکارانتون باعث عصبانی شدن شما می‌شه؟ آیا اغلب هنگام مشاجره از کوره در می‌رید؟ اگر جواب این سوالات بله هست، پیشنهاد می‌کنیم به خوندن این مطلب ادامه بدید.

 

شکل ۱ وقتش رسیده که حتی درعصبانی‌ترین و غیرقابل‌کنترل‌ترین حالت، بتونید آرامش رو پیدا کنید.

درسته که عصبانیت یک احساس بسیار طبیعیه اما اگر حتی یک اشاره و کشمکش منجر به خشم شما می‌شه، ممکنه سلامت روان و روابطتون رو به خطر بندازه. به همین دلیل کنترل و مدیریت خشم بسیار مهمه و با مطالعه این مطلب می‌تونید این کار رو شروع کنید:

۱. قبل از صحبت کردن، فکر کردن رو تمرین کنید

ما اغلب تمایل داریم هنگام عصبانیت حرف‌هایی رو بزنیم که  در واقع حرف قلبی ما نیست. پیشنهاد می‌کنیم از صحبت کردن در لحظات پرتنش خودداری کنید. کمی بنشینید و قبل از برقراری ارتباط، افکار خودتون رو یک‌دست کنید و به طرف مقابل هم زمان و فضا بدید تا همین کار رو انجام بده.

۲. نگرانی‌های خود را فقط پس از آرام شدن بیان کنید

وقتی آرام شدید عصبانیت خود را ابراز کنید. این کار به شما کمک می‌کنه واضح فکر کنید و نکات مورد نظرتون رو به روشی واقع‌بینانه و بدون ترساندن طرف مقابل توضیح بدید. نگرانی‌ها و نیازهای خودتون رو به وضوح بیان کنید، بدون این که بخواهید دیگران رو آزار بدید یا نظراتشون رو کنترل کنید.

 

شکل ۲ همه چیز به این برمی‌گرده که چطور احساساتتون رو قبل از ابراز، مدیریت می‌کنید.

۳. برای تعامل با خودتون وقت بذارید

وقتی اوضاع به اندازه‌ای استرس‌زا می‌شه که قابل مدیریت نیست، کمی استراحت کنید و چندلحظه‌ای رو با خودتون زمان بگذرونید. این کار شما رو آروم می‌کنه تا با صبر بیشتری به اون موقعیت برگردید.

علاوه بر این می‌تونید فعالیت‌های بدنی انجام بدید. به این دلیل که این‌جور فعالیت‌ها استرس رو کاهش می‌دن و به شما کمک می‌کنند تا خشمتون رو خالی کنید. زمانی که فکر می‌کنید عصبانیت کل وجود شما رو در بر گرفته، به پیاده‌روی یا دوی سریع برید یا فعالیت‌های بدنی لذت‌بخش دیگری رو انجام بدید. حتی می‌تونید موزیک گوش بدید،‌ ژورنال‌نویسی کنید، برقصید یا نقاشی کنید. هرچیزی که بهتون احساس سبکی و شادی می‌ده.

 

شکل ۳ به خودتون استراحت بدید و به فعالیت‌های آرامش‌بخش بپردازید.

۴. به جای سرزنش کردن، به دنبال راه حل باشید

به جای این که درباره چیزهایی که تحت کنترل شما نیستند گله کنید و غر بزنید، راه حل‌های ممکن رو شناسایی کنید. تمرکز شما باید روی حل مسأله باشه نه تشدیدش. فراموش نکنید که عصبانیت اشتباهات رو اصلاح نمی‌کنه، اما قطعا اوضاع رو بدتر می‌کنه.

بنابراین به جای سرزنش دیگران، دیدگاه و احساساتتون رو مطرح کنید. با رفتار محترمانه و بدون خصومت نظراتتون رو بیان کنید. این‌طوری حتی فرد مقابل هم تشویق می‌شه تا عاقلانه و واقع‌بینانه فکر کنه و دوست داره به نگرانی‌های شما گوش بده، آشفتگی شما باعث می‌شه اون فرد نسبت به خودش حالت تدافعی پیدا کنه.

 

شکل ۴ مقصر دونستن طرف مقابل مشکل رو حل نمی‌کنه. روی راه حل متمرکز بشید.

۵. کینه به دل نگیرید

خطا کردن انسانی و بخشیدن الهی است. تلخی شما فقط شما رو خواهد بلعید و نباید اجازه بدید که این اتفاق بیفته. از احساسات و محرک‌های منفی دوری کنید. اجازه بدید افکار مثبت فضای ذهنتون رو اشغال کنه. به یاد داشته باشید بخشیدن کسی که شما رو عصبانی کرده، درس گرفتن از موقعیته.

برای از بین بردن تنش، حال‌وهوای اتاق رو عوض کنید. شوخ‌طبعی یک ابزار عالی برای مدیریت خشمه. از این ابزار برای کمک گرفتن هنگام مقابله با چیزی که شما رو عصبانی می‌کنه استفاده کنید.

لطفا فراموش نکنید که برای حفظ خونسردی در هنگام عصبانیت، به تلاش مستمر و آگاهانه نیاز دارید و این فرآیند یک شبه اتفاق نمیفته. به خودتون زمان بدید و اگر به نظر می‌رسه خشم شما از کنترل خارج شده، از کمک گرفتن دریغ نکنید.

این نوشته ترجمه‌ای از بلاگ‌پستِ «These five tips will help you control your anger, so that you don’t turn into the Hulk» است که «آژانس محتوای نیم‌فاصله» ترجمه‌اش کرده است.

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 111277

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر