فرش دستباف

فرش دستباف یکی از مهم ترین محصولات صادراتی ایران است. این موضوع نشان می‌دهد که فرش‌های دستباف که نماد ملت ایران هستند، در سطح بین‌الملل شناخته‌شده و مورد تأیید همگان قرار گرفته‌اند. ایران سهم به‌سزایی در تولید فرش‌های جهان دارد و همین موضوع باعث شده‌است که پیشرفت چشمگیری در این زمینه داشته باشد. فرش‌های دستباف زیبایی منحصربه‌فردی دارند. به‌گونه‌ای‌که افراد با هر سلیقه‌ای آن‌ها را می‌پسندند و به فرش‌های ماشینی ترجیح می‌دهند. برای اطلاعات بیشتر  در باره انواع فرش ایرانی Persian Rugs میتوانید به سایت  www.epersianrug.com  در این مقاله صفر تا صد فرش‌های دستباف را موردبررسی قرار می‌دهیم، پس با ما همراه باشید.

فرش دستباف

فرش دستباف چیست؟

یکی از مهم‌ترین کالاها و تجهیزاتی که از گذشته تاکنون موردتوجه بوده‌است، فرش و محصولات نساجی است. وجود فرش در خانه احساس آرامش و آسایش را به همراه دارد، مخصوصاً اگر آن فرش، ازجمله فرش‌های دستباف باشد. فرش‌های دستباف از پرطرفدارترین و بی‌نظیرترین فرش‌ها هستند که جزو محصولات کهن ایرانی به‌شمار می‌روند. اگر ازنظر لغوی بخواهیم کلمهٔ فرش دستباف را بررسی کنیم، باید بگوییم که فرش کلمه‌ای عربی بوده که معنای آن (گسترده) است، بنابراین می‌توان گفت منظور از فرش‌های دستباف، زیراندازهایی هستند که به‌وسیلهٔ دست، از تاروپود بافته‌شده‌اند. چون با دست بافته می‌شوند، ایجاد طرح‌های متنوع و زیبا، روی آن‌ها امکان‌پذیر است. شما با کلیک بر بروی آدرس زیر می توانید یک نمونه زیبا از فرش سلطان آباد دستباف یاHandmade  Persian rugs را مشاهده نمایید. https://www.epersianrug.com/product/handmade-persian-rug-۱۹۷۱/

فرش دستباف اراک از قدیم با فرشهای کرمان در رقابت بوده است.

فرش‌های دستباف قم

علاوه‌بر تمام مواردی که در رابطه با هنر بافندگان ایرانی ذکر شد، باید بدانید که برخی از شهر‌ها، هنرنمایی بیشتری در تولید فرش داشته‌اند و مردم این شهر در تولید فرش مشهور هستند. قم یکی از این شهر‌هاست. مطمئناً کسی نیست که نام فرش ابریشم قم را نشنیده باشد. فرش‌های دستباف ابریشم قم حرف اول را در جهان می‌زنند و به بسیاری از کشور‌ها صادر می‌شوند. طرح‌ها و نقش‌ها و نگار‌های زیبا، نفیس، ظریف و درعین‌حال ساختارهای متنوع فرش دستباف قم، باعث شده‌است فروش بالایی داشته باشند. کیفیت فوق‌‌العادهٔ این فرش‌ها می‌تواند برای پهن کردن در منازل ایرانی بی‌نظیر باشد. فرش ابریشم ایران یا Silk Persian rugs  یکی از بهترین فرشهای دنیاست. برای دیدن آنها می توانید به فروشگاه Epersianrug مراجعه نمایید.

طرح و نقش فرش‌های دستباف

قبل از خرید فرش، باید اطلاعات کاملی راجع‌به آن‌ها داشته باشید. ازجمله این اطلاعات می‌توان به طرح و نقش فرش‌ها اشاره کرد که عبارت‌اند از:

طرح شاه‌عباسی:

طرح‌های شاه‌عباسی براساس نقش و نگار معروف گل شاه‌عباسی ساخته می‌شوند. این طرح‌ها شامل طرح‌های حیوانات، درختان، گوشه‌های منحنی‌های پیچ‌خورده، گرد، مناره‌های پیزلی و مجموعه‌های مناره‌های کوچک هستند.

فرش دستباف

طرح گلدانی:

ویژگی اصلی این طرح از فرش دستباف، وجود یک یا چند گلدان در اندازه‌های مختلف است که تمام فرش را پوشش می‌دهد. از ویژگی‌های این طرح، تناسب اندازه‌های نگاره‌ها و گل‌های مکمل آن است که درنهایت دقت انتخاب شده‌است.

طرح اسلیمی:

به مجموعه‌ای از شکل‌های تزیینی خاص که شباهت زیادی به دهان بازِ مار دارند، طرح اسلیمی‌ می‌گویند. این نقش گاهی مانند مارهای بلند و کوتاه و گاهی به‌صورت مدور، مانند حلزون به نظر می‌رسند.

طرح ایلی:

این طرح از اصیل‌ترین و شاید قدیمی‌ترین نقوش ایرانی محسوب می‌شود. از ویژگی‌های آن می‌توان به استفاده از اشکال هندسی زاویه‌دار و شکستگی و زاویه‌دار بودن خطوط اشاره کرد.

طرح افشان:

در طرح افشان بین نگاره‌ها، پیوستگی و نظم آن‌قدر دقیق و هماهنگ است که به نظر می‌رسد طراح از ابتدا تا انتهای طراحی، قلم را از روی کاغذ برنداشته است. این طرح بیشتر از گل، برگ، غنچه، ساقه و ... تشکیل شده‌است.

 

طرح هندسی:

فرش‌های هندسی ساده اکثراً با تکرار شکل‌ها و الگو‌های هندسی منظم به‌صورت متقارن و بارنگ‌های ساده طراحی می‌شوند. البته در این میان، طرح‌هایی را هم می‌بینید که آزادانه و غیرمتقارن طراحی‌شده‌اند.

طرح بته‌جقه:

به سرو خمیده، بته‌جقه می‌گویند. بته‌جقه نشانهٔ عفت ایرانیان است. همواره در تاریخ هنر سنتی و تزیین انواع صنایع‌دستی به‌ویژه فرش دستباف، این طرح را مشاهده کرده‌اید.

طرح آثار باستانی یا ابنیه اسلامی:

طرح آثار باستانی یا ابنیه اسلامی ‌از بناهای تاریخی و تزیینات آن‌ها، مثل کاشی‌کار‌‌ی‌ها و اشکال هندسی الهام‌ گرفته شده‌است و در‌واقع نمایی از آثار باستانی ایران دارد.

طرح درختی:

در این طرح از فرش دستباف، ترکیب اصلی را درخت‌های کوچک، بزرگ و درختچه‌ها تشکیل می‌دهند. در اکثر موارد این درخت‌ها به شکل انفرادی هستند و در برخی موارد نیز با سایر اجزا ترکیب می‌شوند.

فرش دستباف

طرح اقتباسی:

طرح‌های اقتباسی شباهت زیادی به طرح فرش‌های مناطق مرزی ایران و حتی دیگر کشور‌ها دارند، ازاین‌رو اقتباسی نامیده شده‌اند. این طرح‌ها می‌توانند تغییریافته یا یکسان باشند.

طرح شکارگاه:

این طرح به طرح درختی شباهت بسیاری دارد، اما می‌توانید در این طرح، نقوشی از حیوانات وحشی در حال شکار نیز ببینید.

طرح تلفیقی:

این طرح همان‌طور که از نامش پیداست، تلفیقی از سایر طرح‌هاست. این نوع طرح طرفداران زیادی دارد و دلیلش، تنوع بسیار زیاد آن است.

طرح گل فرنگ:

این طرح براساس نقش گل‌های طبیعی و خصوصاً گل رز ساخته می‌شود. از ویژگی‌های بارز این فرش می‌توان به رنگ‌های روش چون زرد و آبی اشاره کرد. پس اگر به دنبال فرش دستباف قرمز هستید، طرح گل فرنگ، بهترین انتخاب است.

طرحِ بندی:

وقتی یک بخش کوچک در کل فرش هم در طول و هم در عرض آن تکرار شود، طرح بندی ایجاد می‌شود. چون این بخش‌ها در مرحلهٔ تکرار به یکدیگر متصل می‌شوند، با عنوانِ بندی یا واگره شناخته می‌شوند.

طرح ترکمن و بخارا، طرح قابی، طرح ماهی درهم، طرح محرمات، طرح محرابی، طرح بندی و طرح خشتی، از دیگر طرح‌های فرش دستباف هستند که ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

مواد به‌کاررفته در فرش‌های دستباف

از شاخص‌ترین مواردی که موجب محبوبیت  Hand knotted Persian rugs  یا فرش‌های ایرانی شده‌اند، مواد به‌کاررفته در آن‌هاست. این موارد موجب شده‌اند که فرش‌های دستباف از کیفیت بالایی برخوردار باشند. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مواد اولیه در تولید این فرش‌ها، پشم و پنبه است. استفاده از این مواد اولیه باعث می‌شود فرش‌ها نهایت نرمی‌ را داشته باشند و افراد هنگام نشستن روی آن‌ها احساس بدی که هنگام نشستن روی فرش‌های ماشینی دارند را نداشته باشند.

سخن پایانی

خرید فرش دستباف باید از یک مجموعهٔ معتبر انجام شود. بسیاری از افراد، فرش‌های بی‌کیفیت را باقیمت‌های بسیار بالا به مشتریان می‌فروشند، اما اگر مجموعه، معتبر و شناخته‌شده باشد، نگرانی از بابت کیفیت فرش‌ها نخواهید داشت. حتی این مجموعه‌ها با حذف واسطه، فرش‌ها را باقیمت بسیار مناسب عرضه می‌کنند. یکی از این مجموعه‌ها، پرشین راگ است. فرش‌هایی که در این مجموعه وجود دارند، در هیچ جای دیگری نخواهید یافت. اگر زمانی برای خرید حضوری و مراجعه به فروشگاه‌ها ندارید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی Epersianrug.com مراجعه کنید و فرش موردنظر خود را به‌صورت اینترنتی سفارش دهید. در این فروشگاه انواع فرش ایرانی دستباف را میتوانید پیدا کنید.

 

برچسب ها : Epersianrug,Persian rugs,فرش دستباف,Handmade Persian Rugs,Hand knotted Persian rugs

دیگر رسانه ها

کدخبر: 81212

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر