رپورتاژ

4 خوراکی کم نظیر برای لحظه افطار به توصیه پزشکان

چکیده : انتخاب غذا و خوراکی برای ماه رمضان بسیار با اهمیت است . با انتخاب خوراکی اشتباه ممکن است دچار اضافه وزن ، بی حالی و مشکلات گوارشی شوید .

روزه گرفتن ، تغییراتی را در بدن ایجاد میکند که شما را  در حالت ذخیره انرژی قرار میدهد . بدن مصرف قند را جیره بندی میکند تا شما بتوانید مدت زمان بیشتری به فعالیت خود ادامه دهید. اما زمان افطار که شما روزه خود را افطار میکنید، بدن چون خاطره گرسنگی طولانی مدت داشته، دستور میدهد بیشتر قند مصرف شده به شکل چربی ذخیره شود تا وقتی شما دوباره گرسنگی میشوید،  از این ذخیره استفاده کنید. برای همین شما با وجود روزه ممکن است به جای کاهش وزن ، افزایش وزن را تجربه کنید . برای جلوگیری از افزایش وزن و خستگی در ماه رمضان پیشنهاد میکنیم از خوراکی های مناسب که در این مقاله اشاره کردیم استفاده کنید که یکی از دیگری خوشمزه تر است . پیشنهاد کلی برای ماه رمضان خوراکی های آبکی ، با پروتئین بالا و چربی کم هستند تا هم کلیه های شما از کم آبی آسیب نبیند و هم ماهیچه های شما از کمبود پروتئین تحلیل برود .4 خوراکی کم نظیر برای لحظه افطار به توصیه پزشکان

 

چه خوراکی هایی برای افطار مناسب است؟ 

خوراکی هایی که دارای چربی کم و  پروتئین بالا هستند برای یک دوره طولانی گرسنگی بهترین انتخاب اند. در بین شیرینی ها و دسر های مختلف مختلف ۴ خوراکی معرفی میکنیم که شرایط بالا ، یعنی پروتئین بالا  و چربی کم را دارند و مناسب لحظه افطار هستند.

۱.خرما مغز دار

محبوب ترین شیرینی ماه رمضان در بین مسلمانان جهان خرما است. این میوه که طبع گرم و انرژی بالایی دارد با چربی کم یکی از بهترین انتخاب ها برای افطار است. خرما به همراه یک نوشیدنی گرم برای اولین وعده شما بهترین گزینه است. خرما سرشار از فیبر ، پتاسیم و مقدار زیادی انرژی است . هضم خرما برای بدن ساده است و بار کمی به معده وارد میکند .

خرما انواعی دارد که شامل : خرما خاصویی ، خرما پیارم ، خرما مضافتی ، خرما زاهدی ، خرما کبکاب و... است که هر کدام طعم متفاوتی دارند . خوردن خرما با یک لیوان شیر ولرم برای افطار توصیه ایست که پزشکان اروپایی برای یک دوره طولانی گرسنگی توصیه میکنند.images_1681244348_6435c0bc10b6b.webp

2.گز پسته ای

هیچ شیرینی در ایران پیدا نخواهید کرد که آرد و روغن نداشته باشد. گز که محبوب ترین شیرینی ملی ما ایرانی هاست بیش از ۵٠٠ سال قدمت دارد و در همه شهر های ایران پیدا میشود. گز پسته ای در مدل هایی به صورت گز بدون شکر هم تولید میشود که هم خوشمزه است و هم خاصیت درمانی دارد.

این شیرینی فوق العاده بخاطر وجود پسته و سفیده تخم مرغ منبع پروتئین است که از تحلیل و نابودی ماهیچه های شما  بخاطر گرسنگی جلوگیری میکند. قیمت گز به خاطر وجود پسته بالاست ولی شما میتوانید از مدل های کم پسته تر و ارزان تر هم استفاده کنید.

گز زعفرانی که به تازگی در دهه اخیر رواج پیدا کرده بهترین انتخاب در بین انواع گز اصفهان است . وجود زعفران برای تقویت معده و قوای بدنی مفید است به شرطی که در گز از زعفران مرغوب استفاده شده باشد . قیمت گز زعفرانی با توجه به میزان پسته و  مقدار زعفران متفاوت است اما تقریبا ۱۰ درصد از گز های ساده گران تر است .

۳.فرنی

یک خوراکی خوشمزه، و گرم که برای وعده اول عالیست. فرنی اگر با گلاب و پودر پسته تهیه شود یکی از بی نظیر ترین دسر های ایرانی است. در تهیه فرنی از آرد برنج و شیر استفاده میشود . همچنین وجود هل و گلاب عطر بی نظیری به این خوراکی میدهد. فرنی خوراکی است که برای افراد دارای معده ضعیف توصیه میشود . وقتی مدت زیادی گرسنه هستید ، و مقدار زیادی غذا به معده خود وارد میکنید . معده شما برای هضم غذا با مشکل روبرو میشود برای همین مجبور هستید خوراکی هایی با هضم سریع استفاده کنید . حتما تجربه کردید که خوراکی هایی مثل پیتزای پر پنیر یا خورشت های چرب مدت بیشتری شما را سیر نگه میدارند و بیشتر در معده شما باقی میمانند . برای همین فرنی با هضم سریع و آسان از گزینه های در دسترس است .

4 خوراکی کم نظیر برای لحظه افطار به توصیه پزشکان

4.انواع حلیم

حلیم که از واژه حلم به معنای گوشت گرفته شده ، خوراکی مناسبی برای لحظه افطار است . گوشت هضم کندی دارد اما گوشتی که در حلیم استفاده شده ، ریش شده است و مدت زیادی پخته شده و هضم ساده ای دارد . ترکیب گندم و گوشت یک خوراکی کامل برای بدنی است که مدت زیادی غدا نخورده است . انواع حلیم مثل حلیم گوشت ، حلیم بادمجان و حلیم بوقلمون در ایران طبخ میشود که هر کدام طرفداران مخصوص به خود را دارند . حلیم بادمجان که مخصوص اصفهان و شهر های اطراف است ، از لحاظ طعم و عطر بی نظیر است و از گوشت ریش شده گردن در پخت آن استفاده میشود .

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80697

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر