رپورتاژ

چرا آپتوس یکی از آینده دار ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری است؟

چرا آپتوس یکی از آینده دار ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری است؟

آپتوس (Aptos) یک بلاک چین اثبات سهم لایه ۱ است که از قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز پشتیبانی می‌کند. در ادامه این پروژه بلاک چینی و ارز دیجیتال بومی آن، یعنی APT، را بررسی خواهیم کرد.

مقدمه‌ای بر آپتوس

اتریوم در سال 2022 به خاطر بروزرسانی مرج (The Merge) بارها در سرتیتر رسانه‌ها قرار گرفت، اما افزایش قیمت قابل توجه‌ای در پی آن رخ نداد. با این حال ETH هنوز هم دومین رمز ارز بزرگ دنیا از نظر ارزش بازار است. اتریوم پس از آغاز کار خود در سال 2015 همواره جزو موفق‌ترین پروژه‌های رمز ارزی بوده و به همین خاطر طبیعی است که پروژه‌های جدید برای رقابت با آن ایجاد شوند. آپتوس (Aptos) نیز یکی از همین پروژه‌ها محسوب می‌شود که از اواسط اکتبر 2022 (مهر 1401) در لیست معاملات انواع صرافی ارز دیجیتال قرار گرفت.

در حال حاضر می‌توان گفت که آپتوس یکی از داغ‌ترین پروژه‌های بلاک چینی است و تاکنون توانسته بیش از 350 میلیون دلار سرمایه از سرمایه گذاران خطر پذیر یا VCها دریافت کند. در حال حاضر (فروردین 1402) ارز بومی این اکوسیستم، یعنی APT، از نظر ارزش بازار در میان 35 ارز دیجیتال برتر قرار گرفته و اکنون زمزمه‌هایی در مورد این که آپتوس «اتریوم جدید» است، به گوش می‌رسد.

آپتوس چطور توجه شرکت‌های سرمایه‌ گذاری خطر پذیر (VC) را جلب کرد؟

با وجود این که مدت زیادی از آغاز فعالیت بلاک چین آپتوس نمی‌گذرد، سرمایه قابل توجهی برای توسعه بیشتر آن جذب شده است. در اولین دور جذب سرمایه برای Aptos که در مارچ 2022 (اسفند 1400) برگزار شد، تعدادی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذاری خطر پذیر شامل مولتی کوین کپیتال (Multicoin Capital)، هشد (Hashed)، تایگر کپیتال (Tiger Global)، تری اروز کپیتال (Three Arrows Capital)، اف تی ایکس ونچرز (FTX Ventures) و کوین بیس ونچرز (Coinbase Ventures) روی هم رفته 200 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام دادند. طی دور دوم جذب سرمایه که در جولای 2022 (تیر 1401) برگزار شد، نیز اف تی ایکس ونچرز و جامپ کریپتو (Jump Crypto) 150 میلیون دلار دیگر روی این پروژه سرمایه گذاری کردند.

برخی از دلایلی که فرآیند جذب سرمایه برای پروژه Aptos را تسهیل کردند،‌ عبارتند از:

  • موسسان باتجربه و خوشنام:‌ یکی از عوامل اصلی موفقیت آپتوس در جذب سرمایه، موسسان آن هستند. موسسان آپتوس لبز (Aptos Labs) به خاطر ایجاد پروژه‌های موفق رمز ارزی و غیر رمز ارزی شناخته شده و به خاطر سابقه‌ای که در حوزه VC دارند، توانستند ارتباط بهتری با سرمایه گذاران داشته باشند.

  • معماری خاص: شرکت‌های سرمایه گذاری خطر پذیر معمولا به دنبال ایده‌های جدید هستند. بلاک چین آپتوس هم با ترکیب فناوری Block-STM، زبان برنامه نویسی Move و مکانیزم اجماع BFT سعی داشته خودش را از سایر بلاک چین‌های لایه 1 متمایز کند.

  • عملکرد تحسین برانگیز: آپتوس با قابلیت پردازش 150 هزار تراکنش در ثانیه به کاربران وعده می‌دهد که تراکنش‌های آنان را در کسری از یک ثانیه تایید کند.

  • ارتباط با متا: ارتباط Aptos با Diem (بلاک چینی که متا یا همان فیس بوک سابق قصد توسعه‌اش را داشت) یکی دیگر از عواملی است که جذب سرمایه برای این پروژه را آسان‌تر کرده است. در واقع می‌توان گفت که پروژه آپتوس در واقع ادامه همان بلاک چین متا است که پیش از تمرکز این شرکت روی حوزه متاورس در دست توسعه بود.

چرا آپتوس می‌تواند یک سرمایه گذاری مناسب باشد؟

آپتوس

دلیل افزایش قیمتAPT و علاقه سرمایه گذاران به آن کاملا واضح است: یک بلاک چین PoS لایه ۱ که هر کاری شبکه اتریوم انجام می‌دهد را به صورت ارزان‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهد!‌ برای مثال اگر سرعت پردازش تراکنش‌ها در نظر بگیریم، آپتوس مدعی شده که توانایی پردازش ۱۵۰ هزار تراکنش در ثانیه را دارد. این در حالیست که پیش از اعمال شدن بروزرسانی مرج در اتریوم، این شبکه تنها قادر به پردازش ۱۰ تا ۱۵ تراکنش در ثانیه بود.

علاوه بر این، اعضای تیم موسس Aptos هم قبلا در شرکت متا (Meta) فعالیت داشته و در واقع این پروژه بلاک چینی بر اساس بلاک چین دیم (Diem) ایجاد شده است. بنابراین انتظار می‌رود که فناوری به کار رفته برای توسعه آپتوس درجه یک و خاص باشد. از طرف دیگر، سرمایه جمع آوری شده توسط این پروژه هم مبلغ قابل توجه‌ای است. در ماه‌های مارچ و جولای سال میلادی گذشته (اسفند ۱۴۰۰ و تیر ۱۴۰۱) و در زمانی که بازار کریپتو و قیمت ارز دیجیتال وضعیت چندان خوبی نداشت، آپتوس موفق شد بیش از ۳۵۰ میلیون دلار از سرمایه گذاران خطر پذیر یا همان VCها جذب کند.

البته این سرمایه جذب شده توسط Aptos می‌تواند برای آن مشکل‌ساز شود. زیرا سم بنکمن فرید (Sam Bankman-Fried) و اف تی ایکس ونچرز (FTX Ventures) در دور دوم جذب سرمایه (جولای) حضور پررنگی داشتند. به همین خاطر، سرمایه گذاران اکنون از تاثیراث و عواقب سرمایه گذاری FTX روی این پروژه ابزار نگرانی کرده‌اند. در ضمن افراد زیادی هم نسبت به ارزش گذاری آپتوس که در یک زمان فراتر از ۴ میلیارد دلار بود، تردید دارند.

نکته دیگر به حواشی آغاز فعالیت آپتوس و سود افرادی که زودتر از کاربران عادی به اطلاعات مهم دسترسی داشتند، مربوط می‌شود. در ضمن فناوری درجه یک این پروژه نیز تاکنون چندان شگفتی‌ساز نبوده و برخی گزارشات حاکی از آن است سرعت پردازش این بلاک چین در یک زمان خاص به ۱۸ تراکنش در ثانیه رسیده بود!

بررسی توکنومیکس ارز دیجیتال APT

موجودی اولیه APT به هنگام آغاز فعالیت شبکه اصلی آپتوس معادل 1 میلیارد واحد بود. کوچکترین واحد این ارز دیجیتال نیز تحت عنوان اکتا (Octa) شناخته می‌شود.

از این موجودی 1 میلیارد واحدی، 51 درصد برای جامعه کاربری، 19 درصد برای مشارکت‌کنندگان اصلی، 16.5 درصد برای موسسه آپتوس (Aptos Foundation) و 13.48 درصد برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده بود. بر اساس اطلاعات موجود در وبلاگ رسمی آپتوس، استخر حاوی 51 درصد از موجودی برای موارد مختلفی مانند بورسیه، جوایز و سایر روش‌های ایجاد انگیزه برای برای افزایش فعالیت کاربران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر بخشی از این توکن ها برای پروژه هایی که روی Aptos توسعه پیدا می کنند و در نظر گرفته شده و در صورتی که به شرایط از پیش تعیین شده برسند، آن ها را دریافت خواهند کرد. همچنین لازم به ذکر است که بخش بزرگی از این موجودی توسط موسس آپتوس و بخش کوچکتری توسط آپتوس لبز نگهداری شده و انتظار می رود یک دوره 10 ساله توزیع شوند. علاوه بر این، توکن‌های سرمایه گذاران و مشارکت‌کنندگان اصلی نیز پس از یک دوره 4 ساله آزاد خواهند شد. تصویر زیر روند احتمالی توزیع توکن‌های APT و افزایش موجودی این ارز دیجیتال را نشان می‌دهد:

 آپتوس

سخن پایانی

آپتوس در مقایسه با اتریوم ساختار مناسب‌تری برای آینده اینترنت و نوآوری‌های Web3 دارد. در حالی که اتریوم پس از دردسرهای فراوان توانست به یک بلاک چین اثبات سهم تبدیل شود، آپتوس از همان ابتدا یک بلاک چین PoS بود. علاوه بر این، آپتوس از یک زبان برنامه نویسی متفاوت برای قراردادهای هوشمند خود استفاده می‌کند و به همین خاطر شاید بستر مناسب‌تری برای میزبانی از اپلیکیشن‌ها ، بازی‌ها و متاورس‌های نسل جدید باشد.

در پایان باید گفت که در سال‌های اخیر پروژه‌های دیگری هم با هدف جایگزینی اتریوم عرضه شده‌اند که موفقیت چندانی در این زمینه نداشته‌اند. آپتوس نیز ممکن است به جمع «قاتلین ناموفق اتریوم» ملحق شود، اما با این حال نمی‌توان علاقه سرمایه گذاران VC، رشد سریع قیمت ارز APT و قابلیت‌های شبکه Aptos را نادیده گرفت.

دیگر رسانه ها

کدخبر: 80592

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر