رپورتاژ

ارزش پول کشورهای مختلف در مقایسه با ایران

ارزش پول کشورهای مختلف در مقایسه با ایران

شاید شما جز آن دسته از مخاطبانی هستید که مختصر آشنایی با واحد پول کشورهای مختلف دارید و حال می‌ خواهید بدانید کدام یک از این پول‌ ها ارزش بیشتر، کدام یک ارزش کمتری دارند و ایران در این ‌بین چه جایگاهی را به خود اختصاص داده است. برای درک بهتری این موضوع با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

عوامل تأثیرگذار بر ارزش پول

در حال حاضر بیش از 180 ارز مختلف در جهان وجود دارد که کشورهای مختلف برای انجام تبادلات تجاری خود از آن استفاده می‌ کنند. عوامل متعددی روی ارزش پول کشورها تأثیرگذار است که از مهم‌ ترین آن‌ها می ‌توان به تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، میزان تورم، کسری بودجه، حجم نقدینگی و میزان تأثیرگذاری آن در اقتصاد جهان اشاره کرد. اما مهم‌ ترین عوامل کاهش ارزش ریال را می‌ توان کسری بودجه دولت و چاپ پول بدون پشتوانه دانست.

آشنایی با پول کشورهای مختلف و مقایسه آن با ایران

شاید کمی عجیب باشد که بدانید در حال حاضر پس از ونزوئلا بی‌ ارزش‌ترین پول دنیا متعلق به کشور ایران است. در ادامه پول ایران و سایر کشورها را با یکدیگر مقایسه می ‌کنیم.

دینار کویت

در حال حاضر دینار کویت را می ‌توان ارزشمندترین پول جهان دانست. هر یک دینار کویت معادل 3.33 دلار آمریکا و 1.469.000 ریال ایران است. کویت یکی از کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس است که بیشتر درآمدش از فروش نفت است و به دلیل رابطه خوبی که با سایر کشورهای دنیا دارد، یکی از باثبات ‌ترین اقتصادهای دنیا به ‌حساب می‌آید.

دینار بحرین

دینار بحرین در رتبه دوم ارزشمندترین پول ‌های جهان قرار می ‌گیرد. هر یک دینار بحرین در حال حاضر معادل 2.66 دلار آمریکا و 1.189.000 ریال ایران است. بحرین جزیره‌ ای در خلیج ‌فارس است که در سال 1965 دینار را به‌ عنوان واحد پول رسمی خود معرفی کرده است.

ریال عمان

ریال عمان در سال 1973 به‌عنوان پول رسمی عمان معرفی شد و در حال حاضر سومین پول قدرتمند جهان است. هر ریال عمان معادل 2.6 دلار آمریکا و 1.164.000 ریال ایران است.

دینار اردن

دینار واحد رسمی پول اردن و یکی از ارزشمندترین پول ‌های جهان به‌ حساب می‌ آید. هر یک دینار اردن معادل 1.41 دلار آمریکا و 620.000 ریال ایران است. اردن در سال 1949 این پول را جایگزین پوند فلسطینی کرد و طی 20 سال آن را به یکی از ارزشمندترین پول‌ های دنیا تبدیل کرد.

پوند انگلیس

ارزش پول کشورهای مختلف در مقایسه با ایران

پوند انگلیس را می ‌توان پنجمین پول قدرتمند دنیا و اولین پول قدرتمند قاره اروپا دانست که نرخ برابری آن با دلار 1.26 است. در حال حاضر برای خرید هر پوند استرلینگ انگلیس باید مبلغی معادل 557.000 ریال پرداخت کنید.

دلار جزایر کیمن

این جزایر مستعمره بریتانیا هستند. جزایر کیمن در دریای کارائیب بوده و یکی از نقاطی است که کمترین میزان مالیات را از شهروندان خود دریافت می‌ کند. دلار جزایر کیمن در سال 1972 جایگزین دلار کانادایی شد و در حال حاضر یکی از ارزشمندترین پول‌ های جهان به ‌حساب می ‌آید.

نرخ برابری این ارز با دلار در حدود 1.20 است. در حال حاضر برای خرید هر دلار کیمین باید مبلغی معادل 528.000 ریال پرداخت کنید.

فرانک سوییس

سوییس به ‌عنوان یکی از باثبات ‌ترین اقتصادهای دنیا و کشوری توسعه ‌یافته، یکی از ارزشمندترین پول‌ های جهان را به خود اختصاص داده است. نرخ برابری این ارز با دلار در حال حاضر 1.1 است. اگر قصد خرید این ارز برای سفر به کشور سوئیس را دارید، در حال حاضر باید برای خرید یک فرانک سوئیس 486.000 ریال پرداخت کنید.

دلار آمریکا

در حال حاضر اقتصاد آمریکا را می‌ توان بزرگ ‌ترین اقتصاد جهان دانست. دلار آمریکا ارزی مرجع است که بیش از 40 درصد تجارت جهان به‌ وسیله آن انجام می ‌شود. در حال حاضر نرخ هر دلار آمریکا برابر با 440.000 ریال ایران است.

بلیوار ونزوئلا

بلیوار ونزوئلا را می ‌توان بی ‌ارزش‌ترین پول دنیا دانست. در حال حاضر هر دلار آمریکا معادل 1.552.540 بلیوار است. این کشور به دلیل تورم افسارگسیخته، ضعیف‌ شدن اقتصاد و همچنین به دلیل تحریم ‌های بین ‌المللی توانایی جلوگیری از کاهش ارزش پول خود را ندارد.

ریال ایران

ارزش پول کشورهای مختلف در مقایسه با ایران

ریال ایران در بین بی‌ ارزش‌ترین پول‌ های جهان جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر هر دلار آمریکا معادل 440.000 ریال ایران است. اصلی‌ ترین دلیل کاهش ارزش ریال کسری بودجه و چاپ پول بدون پشتوانه است.

دانگ ویتنام

دانگ واحد پول ویتنام است که در حاضر نرخ برابر آن با دلار 23.000 است. یعنی برای خرید هر یک دلار شما باید 23.000 دانگ ویتنام پرداخت کنید.

روپیه اندونزی

اندوزی را می ‌توان یکی از کشورهای توسعه ‌یافته در جنوب شرق آسیا دانست که یکی از ضعیف ‌ترین واحدهای پولی را به خود اختصاص داده است. نرخ برابری دلار آمریکا به روپیه اندونزی در حال حاضر 14.980 است. جالب است بدانید این کشور یکی از کشورهای ارزان برای سفر و زندگی به ‌حساب می ‌آید.

اگر قصد سفر به این کشور را دارید می ‌توانید از خدمات شرکت فلای تودی برای انجام این کار استفاده کنید. کافی است کاربر مبدأ و مقصد موردنظر خود را در سایت این شرکت انتخاب کنید تا لیستی از همه پروازها به کشور اندونزی به او نمایش داده شود. در نهایت کاربر از بین لیست پروازهای موجود می ‌تواند بهترین و به‌ صرفه‌ترین بلیط هواپیما را انتخاب و خرید خود را نهایی کند.

سوم ازبکستان

سوم ازبک یکی دیگر از پول‌ های بی ‌ارزش جهان به‌حساب می ‌آید که مسئولیت تنظیم نرخ آن به عهده بانک مرکزی ازبکستان است. در حال حاضر برای خرید هر دلار آمریکا باید ۱۰.۴۸۳ سوم ازبک پرداخت کنید. ارزش این پول در حال حاضر بیش از ۳ برابر ریال ایران است.

جمع‌بندی

در این مقاله پس از آشنایی با واحد پول کشورها مختلف به مقایسه آن با ارز ریال و دلار آمریکا پرداختیم و دلیل ارزشمند بودن یا بی ‌ارزش بودن پول کشورها را بررسی کردیم. ارزشمندترین پول‌ ها مربوط به کشورهایی است که ارتباط و تعامل خوبی با جهان دارند. در مقابل بی‌ارزش‌ترین پول (به جز روپیه اندونزی) مربوط به کشورهایی است که تنش سیاسی بالا و ارتباطی نامناسب با جهان دارند.

 

 

دیگر رسانه ها

کدخبر: 70867

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها

      ارسال نظر